مشهد؛

ثبت حدود 5 هزار تقاضای تابعیت در خراسان رضوی

مدیر کل امور اتباع و مهاجران خراسان رضوی گفت: حدود 5 هزار تقاضای تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با اتباع خارجی تاکنون در این استان ثبت شده است.

ثبت حدود 5 هزار تقاضای تابعیت در خراسان رضویبه گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد؛ محمد عجمی افزود: بر اساس آمارها 12 هزار مورد ازدواج زنان ایرانی و مردان خارجی در خراسان رضوی صورت گرفته است که از این تعداد فقط پنج هزار و 500 مورد ازدواج روال رسمی و قانونی را طی کرده است.
وی گفت: شمار قابل توجهی از این ازدواجها قبل از سال 1385 و عمده آنها بدون اجازه دولت جمهوری اسلامی ایران و به صورت غیررسمی صورت گرفته است.
مدیرکل امور اتباع و مهاجران خراسان رضوی با اشاره به اینکه در ازدواج بانوان ایرانی با مردان خارجی گذشته از توافق طرفین، مجوز رسمی دولت نیز ضروری است افزود: تاکنون بخشی از این ازدواجها قانونی شده است و بنابراین فرزندان حاصل از این ازدواجها نیز برای دریافت مدارک هویتی و قانونی مشکلی ندارند.
عجمی گفت: این افراد تا 18 سال در تابعیت پدر و دارای مدارک معتبر هستند و پس از آن بر اساس قانون یک سال فرصت دارند در تابعیت پدر بمانند یا برای دریافت تابعیت مادر تقاضا دهند.
وی افزود: تاکنون برای حدود پنج هزار نفر از این افراد که تقاضای تابعیت مادر را داشته اند پرونده تشکیل شده است و برخی هم شناسنامه ایرانی خود را دریافت کرده اند.
عجمی گفت: هم اکنون از طریق مجلس شورای اسلامی پیگیری می شود تا مهلتی شش ماهه در اختیار کسانی قرار گیرد که سنشان از 19 سال گذشته است و متقاضی تابعیت مادر ایرانی خود هستند.
مدیرکل امور اتباع و مهاجران خراسان رضوی افزود: مشکل اصلی مربوط به فرزندان حاصل از ازدواجهای غیر رسمی زنان ایرانی با اتباع خارجی است.
عجمی گفت: فرزندان این افراد بدون مدرک هستند و مشمول قانون تابعیت مادر ایرانی هم نمی شوند زیرا ازدواج به صورت رسمی انجام نشده است.
وی افزود: بر اساس آمارها 20 هزار نفر در خراسان رضوی فرزندان بدون هویت حاصل از ازدواج آن دسته از زنان ایرانی و مردان افغان هستند که به صورت غیرقانونی ازدواج کرده اند.
بر اساس آمارها در خراسان رضوی 320 هزار تبعه افغانستان زندگی می کنند که از این تعداد 150 هزار نفر دارای کارت آمایش و مدارک اقامتی معتبر، 40 هزار نفر بر اساس طرح خانواری دارای گذرنامه و بقیه غیر مجاز هستند.
انتهای پیام// م.م

برچسب ها: ثبت ، تقاضای ، تابعیت ، مشهد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.