نامزد حزب سبز انتخابات آمریکا خواستار تحقیقات جامع درباره حملات یازده سپتامبر شد

نامزد حزب سبز آمریکا در انتخابات ریاست جمهوری این کشور خواستار تحقیقات جدید برای یافتن حقایق درباره «حملات تروریستی یازده سپتامبر 2001» شده است.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پرس تی وی ، جیل استاین روز جمعه (19 شهریور) در بیانیه‌ای تاکید کرد: «خانواده‌ها و دوستان آنهایی که در یازده سپتامبر به قتل رسیدند، مستحق عدالتند. آنها همچنین مستحقند که حقایق را بدانند.»

استاین گفت: کمیسیون تحقیق حملات یازده سپتامبر در روند رسیدگی و تحقیقات خود با کارشکنی دولت جورج دابلیو بوش، رئیس جمهور سابق امریکا مواجه بوده است.

نامزد حزب سبزهای امریکا همچنین افزود وقتی این گزارش در نهایت منتشر شد، با «حذف و تحریف‌های» فراوان همراه بود.

کمیسیون تحقیق و بررسی حملات یازده سپتامبر 27 نوامبر 2002 تشکیل شد و  22 جولای سال 2004 گزارش نهایی خود را درباره این پرونده منتشر کرد.

استاین گفت: «به کمیسیون 11 سپتامبر، زمان، پول یا دسترسی کافی به اطلاعات محرمانۀ مرتبط داده نشد.»

وی خاطر نشان کرد: «مردم امریکا، و در راس آنها خانوادۀ قربانیان یازده سپتامبر، خواستار و مستحق تحقیق جامع و مستقل درباره این حملات هستند.»

باراک اوباما، رئیس جمهور امریکا روز شنبه در سخنرانی هفتگی خود، در آستانه سالروز حملات یازده سپتامبر، از مردم آمریکا خواست در مقابله با تروریسم متحد بمانند. 

اوباما در حالی که در لفافه به دونالد ترامپ، نامزد حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا می‎‌تاخت، گفت: «نمی‌توانیم تسلیم آنهایی شویم که میان ما جدایی می‌اندازند. نمی‌توانیم طوری واکنش نشان دهیم که شالوده جامعه ما از هم فروپاشد.»

رئیس جمهور امریکا در ادامه تصریح کرد: « وجود اختلاف نظرها، استقبال ما از همه استعدادها، برخورد یکسان ما با همه بدون توجه به نژاد، جنسیت و مذهب است که کشور ما را به کشوری بزرگ تبدیل می‌کند.»

اوباما در موارد متعدد از لفاظی‌های تفرقه‌انگیز ترامپ انتقاد کرده و این تاجر نیویورک را برای ریاست جمهوری امریکا نامناسب دانسته است.

اوباما هم زمان با آمادگی این کشور برای گرامیداشت پانزدهمین سالروز حملات یازده سپتامبر که نزدیک 3 هزار کشته بر جا گذاشت و حدود ده میلیارد دلار خسارت مالی و زیرساختی وارد کرد، با معضل دیپلماتیک مواجه شده است.

مجلس نمایندگان امریکا روز جمعه لایحه‌ای را تصویب کرد که به اعضای خانوادۀ قربانیان حملات یازده سپتامبر اجازه می‌دهد از عربستان سعودی شکایت و درخواست غرامت کنند.

این مصوبه که «قانون عدالت در برابر حامیان تروریسم» (جاستا) نامیده می‌شود، 28 اردیبهشت 1395 به اتفاق آراء در مجلس سنای امریکا تصویب شد.

مصوبه جاستا قطعا نارضایتی عربستان سعودی، متحد اصلی امریکا در خاورمیانه، را برمی‌انگیزد. رژیم پادشاهی آل‌سعود تهدید کرده است در صورتی که این لایحه قانونی شود، 750 میلیارد دلار دارایی‌های خود را در خاک امریکا به فروش خواهد رساند.

کاخ سفید نیز روز جمعه تاکید کرد اوباما این مصوبه را وتو خواهد کرد.

این در حالی است که تصویب لفظی لایحه جاستا در مجلس نمایندگان امریکا، این احتمال را که کنگره، وتوی اوباما را نادیده می گیرد، افزایش داده است. 

پیش از رای‌گیری، پل رایان، رئیس مجلس نمایندگان و دیگر قانون‌گذاران امریکایی، مراسم یادبود حملات یازده سپتامبر را به روی پله های مجلس برگزار کردند. 

در ماه جولای، قانون‌گذاران امریکایی بخشی از گزارش کنگره را درباره حملات یازده سپتامبر، موسوم به گزارش «28 صفحه‌ای»  که به مدت طولانی محرمانه باقی مانده بود، منتشر کردند که از روابط مشکوک میان هواپیماربایان و مقامات سعودی حکایت داشت.

در این گزارش تصریح شده است ۱۵ نفر از ۱۹ هواپیما‌ربا که در حملات ۱۱ سپتامبر نقش داشتند، از اتباع عربستان سعودی بوده‌اند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار