نشست اعتماد سازی کشورهای قلب آسیا در ترکمنستان برگزار شد

وزارت امور خارجه کشور از برگزاری نشست اعتماد سازی در عرصه زیربناهای منطقه یی میان کشورهای قلب آسیا در ترکمنستان خبر می دهد.

نشست اعتماد سازی کشورهای قلب آسیا در ترکمنستان برگزار شدبه گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران، وزارت امور داخله روز شنبه (۲۰ سنبله) با نشرخبرنامه ای گفت که نشست گروه تخنیکی تدابیر اعتمادسازی در بخش زیربناهای منطقه یی میان اعضای این گروه که متشکل از کشورهای قلب آسیا، کشورهای حامی و سازمان های بین المللی است،‌ به روز سه شنبه ۶ سپتامبر ۲۰۱۶ به میزبانی وزارت امور خارجه ترکمنستان در شهر عشق آباد دایر شد.

در این نشست، نماینده های دیپلوماتیک و تخنیکی ۲۷ عضو کشور های قلب آسیا و حامیان بین المللی این پروسه به شمول نماینده های سازمان های منطقه یی و بین المللی، تحت ریاست مشترک ترکمنستان و آذربایجان، اشتراک داشتند.

مجلس با سخنان‌ آقای حاجیوف وفا معین ارشد وزارت امور خارجه ترکمنستان افتتاح شد.

 وی در صحبت های خود از تطبیق پروژه های اساسی زیربنایی میان افغانستان و کشورهای همسایه و نقشی را که تا اکنون این کشور در حصه انسجام فعالیت های زیربنایی تحت پروسه قلب آسیا بازی کرده است، یاد کرد.

 آقای وفا با اشاره به روابط افغانستان و ترکمنستان گفت که این رابطه نیاز به ثبوت نداشته و پروژه های متعددی در عرصه های انرژی، فایبر نوری، راه آهن،‌ برق و نفت و گاز هم اکنون جریان دارند.

در این نشست، رییس همکاری های اقتصادی وزارت امورخارجه به نماینده گی از افغانستان، درحالیکه سفیر جمهوری اسلامی افغانستان مقیم عشق آباد نیز حضور داشت سخنرانی نموده، از حکومت ترکمنستان و اشتراک کننده گان این پروسه در حصه اشتراک و سهم سازنده شان در تطبیق پروژه های منطقه یی تشکر کرد.

در این نشست، سایر کشورهای عضو و همکاران بین المللی از اینکه چگونه از چالش ها فراروی تطبیق پروژه ها جلوگیری به عمل آید تبادل نظر نموده و روی جلب همکاری و ایجاد اعتماد سیاسی اقتصادی میان کشورهای قلب آسیا بحث نموده، برای همآهنگی بیشتر پیشنهاد گردید تا کشورهای عضو از مجراهای مختلف سیاسی و تخنیکی پروژه ها را حمایت نموده و از پیشرفت آنها نظارت نمایند.

تدابیر اعتمادسازی در ساحه زیربناهای منطقه یی یکی از شش تدبیر پروسه قلب آسیا است که از چهار سال به اینسو راه اندازی شده اند. پروسه قلب آسیا در نوامبر ۲۰۱۱ طرح و در جون ۲۰۱۲ طی قطعنامه ی شش تدبیر اعتمادسازی را برای همکاری در مبارزه با تروریزم، مبارزه با مواد مخدر، همکاری برای مبارزه با حوادث طبیعی، معارف، تجارت و سرمایه گذاری و زیربناهای منطقه یی را به اتفاق آراء انتخاب نمودند. کشورهای هند، ایران، افغانستان، روسیه، ترکمنستان، آذربایجان، قزاقستان و پاکستان رهبری این اقدامات را بدوش دارند و تعقیب پلان های کاری و انسجام آنها نیز از مسوولیت های آن کشورها است.

قرار است جمهوری هند میزبان نشست وزرای قلب آسیا در دسامبر امسال باشد. وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی افغانستان مسوولیت انسجام و برنامه ریزی اقدامات اعتمادسازی پروسه قلب آسیا را به عهده دارد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.