عید قربان از سوژه‌های چشمگیر شعر فارسی است

عید قربان به لحاظ برداشت‌های شاعرانه به قدری غنی است که کمتر شاعری وجود دارد که به آن نپرداخته باشد.

مصطفی محدثی خراسانی شاعر در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص میزان پرداخت شاعران به موضوع عید قربان گفت: عید قربان با پیشینه تاریخی که دارد و در ادامه پیوند آن با اسلام و مراسم حج مسلمانان طبیعتا دارای دایره مفهومی گسترده‌ای است و به لحاظ برداشت‌های شاعرانه به قدری غنی است که در شعر فارسی کمتر شاعری وجود دارد که به این موضوع  نپرداخته و آن را در شعرش منعکس نکرده باشد.

وی افزود: در رابطه با موضوع عید قربان برداشت‌های متفاوتی وجود دارد، عده‌ای از شاعران آن را محملی برای بیان برخی حکمت‌ها پنداشته و برخی دیگر به خود نفس عید قربان و قربانی کردن پرداخته‌اند، اما در مجموع می‌توان گفت که عید قربان یکی از سوژه‌های چشمگیر در شعر فارسی است.

محدثی پیرامون رسالت شعرا در این حوزه تصریح کرد: شاعری که جان و اعتقادش با این مفاهیم پیوند خورده باشد طبیعتا این اعتقاد و ارادت به گونه‌های مختلف در شعرش نیز تجلی خواهد یافت. همچنین شعر فارسی در پیوند به مفاهیم اسلامی، قرآنی و مذهبی توفیقات بسیاری داشته و در مجموع به اعتقاد من اگر بخواهیم شعر فارسی را در یک جمله تعریف کنیم باید بگوییم شعری مسلمان است که در دامان آموزه‌های اسلام تولد و پرورش یافته است.

این شاعر در توصیه به شاعران جوان و علاقمند به اشعار آیینی گفت: به حمدالله با توجه به فضایی که پس از انقلاب بوجود آمده و دریچه‌های معرفتی که به روی این نسل گشوده شده این گونه از شعر پس از انقلاب رشد چشمگیری داشته و یکی از پایه‌های اصلی این رشد هم شاعران جوان ما بودند، اما تنها توصیه من به شاعران جوان این است با توجه به اینکه محبت به اهل بیت (ع) و مفاهیم آیینی و مذهبی در آنها وجود دارد تلاش کنند که معرفت و شناختشان نسبت به این مفاهیم عمیق تر شده تا حاصل این محبت و معرفت به شعری تاثیرگذارتر و ماندگارتر تبدیل شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در رابطه با موضوع عید قربان شعرهای بسیاری سروده شده اما اگر بخواهم یکی از این اشعار را انتخاب کنم «غزل تصمیم» سروده زنده یاد قیصر امین پور را می‌پسندم.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار