عباسی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان؛

کودکان خود را برای تلافی یا انتقام‌گیری مجازات نکنید

یک روان‌شناس گفت: هنگامی که کودکتان کار نادرستی را انجام می‌دهد هرگز به دلیل لجبازی و زورآزمایی، او را مجازات و تنبیه نکنید.

کودکان خود را برای تلافی یا انتقام‌گیری مجازات نکنیدغلامحسین عباسی روان‌شناس کودک در گفتگو با خبرنگار حوزه جوانان و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اظهار داشت: هنگامی که کودک کار اشتباهی انجام می‌دهد، اندکی صبر و تحمل بسیار کارساز است و به جای مجازات و تنبیه بدنی او به خاطر کار نادرستش، کار درست را به او یاد دهید، به طور مثال به او بگویید که رها کردن اسباب بازی‌ها را در اتاقت نمی‌پسندم و دوست دارم که آن‌ها را در کمدت بگذاری.

وی افزود: یک توضیح مختصر به جای تهدید کودک که توسط آن علت زشت بودن رفتار خود را متوجه شود، باعث به وجود آمدن دلیلی برای تغییر رفتارش می‌شود.

عباسی گفت: والدین باید از عصبانیت دوری کنند و با بکارگیری جملاتی خاص باعث ایجاد انگیزه در فرزند خود شوند و تا حد امکان درخواست کودک را اجابت کنند، زیرا این عمل موجب آشنایی او با روش مذاکره می‌شود؛ مثلا زمانی که کودک تقاضای دیدن برنامه تلویزیونی را می‌کند، اگر باعث ایجاد اختلالی در امور او نمی‌شود، اجازه انجام این کار را به او دهید.

وی تصریح کرد: از زورآزمایی و لجبازی با کودک بپرهیزید، زیرا هیچ کاری مخرب‌تر و بی‌فایده‌تر از این کار نیست و هنگامی که مشکل را با کودک در میان بگذارید، باعث ایجاد علاقه‌مندی او برای حل مشکل می‌شود و احتمال همکاری او با شما بیشتر است.

این روان‌شناس کودک در پایان خاطر نشان کرد: اگر عملکرد فعلی درباره ترک رفتار نادرست کودک اثر نداشت، سعی کنید راه دیگری را برای قانع کردن او پیدا کنید، زیرا تغییر خط مشی والدین آسان‌تر از تغییر او است و هرگز برای تلافی یا انتقام‌گیری، وی را مجازات نکنید.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار