اهواز؛

بررسی مشکلات هنرمندان حوزه نمایش درخوزستان

نماینده مردم اهواز، حمیدیه، باوی و کارون در مجلس شورای اسلامی گفت: درخوزستان هنرمندان بسیار توانمندی وجود دارد که تاکنون آثار ارزنده و ماندگاری را تولید کرده اند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز،علی ساری، نماینده مردم اهواز، حمیدیه، باوی و کارون در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: تئاتر به عنوان مادر هنرها یک فعالیت پیچیده است بنابراین مخاطب شناسی، روانشناسی و مهم‌ترازهمه آسیب‌شناسی، عناصری است که هنرمند تئاتر باید فرا بگیرد.

وی ادامه داد: هنرمند برای به‌روز شدن و تاثیرگذاری مثبت با تحقیق و پژوهش به ویژگی‌های مذکور دست پیدا کند تا بتواند آسیب‌ها و معضلات فردی، خانوادگی و اجتماعی را به خوبی شناسایی کرده و با درک درست از مخاطب و روش صحیح جذب به داخل وجود فرد، به خانه و خانواده و به اجتماع نفوذ کرده و چون یاری مهربان، مورد اعتماد راه چگونه بودن و چگونه شدن را متناسب با ارزش‌ها و اعتقادات حاکم بر جامعه بیاموزد.

نماینده مردم اهواز، حمیده، باوی و کارون در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مشکل اصلی حوزه تئاتر در استان گفت: در استان خوزستان هنرمندان بسیار توانمندی وجود دارد که تاکنون آثار ارزنده و ماندگاری را در این حوزه تولید و به اجرا درآورده‌اند و اصولا برخی چهره‌های بزرگ عرصه نمایش ایران همچون عیوق خوزستانی هستند اما نبود امکانات، کم توجهی مسؤولان استان و فقدان فضاهای مناسب برای اجرا مانع حرکت رو به رشد هنرمندان نمایش استان شده است.

ساری کوتاهی در حوزه فرهنگ را متوجه اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و سایر سازمان‌های مربوطه در استان یاد کرد و افزود: زمانی‌که که با مدیران استان پیرامون موانع و مشکلات هنرمندان حوزه نمایش صحبت می‌شود تصور همه بر این است که تنها اداره ارشاد متولی تئاتر است.

وی ادامه داد: در واقع بسیاری از نهادها مانند شهرداری اهواز به‌ویژه معاونت فرهنگی آن و سازمان فرهنگی ـ ورزشی شهرداری در این حوزه تکالیف سنگینی در مقابل هنرمندان و تامین نیازهای آنان دارند که متاسفانه تاکنون مورد غفلت و بی‌توجهی واقع شده است.

ساری خطاب به معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری گفت: چرا از شهرداری سئوال نمی‌شود که تاکنون از اعتبارات هنگفت معاونت فرهنگی چه میزان به توسعه فضاهای مورد نیاز گروه‌های نمایش و حمایت از هنرمندان اختصاص یافته است؟ شهرداری برای تقویت هنر نمایش اهواز چند سالن اختصاصی برای هنرمندان احداث و مورد بهره‌برداری قرار داده است؟

وی تشریح کرد: به‌طور مثال شهرداری تهران 14 سالن حرفه‌ای ویژه نمایش احداث و در اختیار هنرمندان گذاشته و همچنین جشنواره تئاتر شهر را به‌شکل سالانه برگزار می‌کند که سالانه به‌طور میانگین یک میلیارد تومان هزینه آن می‌شود همچنین از بودجه یک‌هزار و 800 میلیاردی فرهنگی شهرداری تهران 150 میلیارد به حوزه نمایش اختصاص دارد.

ساری ادامه داد: در اینجا باید از متولیان معاونت فرهنگی و سازمان فرهنگی- ورزشی شهرداری اهواز پرسید؛ از بودجه یک‌هزار و 230 میلیارد تومانی شهرداری که حدود 73 میلیارد تومان آن در اختیار معاونت فرهنگی است چه میزان به توسعه و حمایت از هنر نمایش اختصاص یافته است؟ این اعتبارات کلان در کجا و چگونه هزینه می‌شود؟

وی با مورد خطاب قرار دادن اداره ارشاد و شهرداری اهواز خاطرنشان کرد: انتظار می‌رود متولیان امور بیش از این به هنرمندان ظلم نکنند، بنده نمی‌توانم با وجود هدر رفت این همه بودجه‌های کلان در سایه بی‌تدبیری برخی مدیران شاهد مرگ تدریجی نمایش استان و استعدادهای درخشان هنرمندان اهوازی باشم، یقینا در صورت استمرار بی‌توجهی‌ها به هنرمندان تئاتر از ابزار قانونی استفاده خواهیم کرد.

ساری با ابراز تاسف از عدم حمایت‌ها از هنر تئاتر در استان متذکر شد: این بی توجهی‌ها سبب شده است تئاتر از متن به حاشیه کشیده شود و ما تنها شاهد برگزاری جشنواره‌های کم محتوا و کلیشه‌ای تئاتر باشیم.

وی ادامه داد: در حالی که کارهای بسیار ارزشمندی در مباحثی چون هویت اقوام، تقویت بنیان خانواده، اعتیاد، طلاق، دفاع مقدس و جنگ نرم تولید می‌شود، اما هیچ ارگان و نهادی همچون شهرداری، نفت و حفاری از این کارهای ارزشمند حمایت نمی‌کند.

ساری با اشاره به جشنواره تئاتر عربی که 10 سال پیش در ابعاد ملی برگزار می‌شد توضیح داد: اکنون با وجود آثار پر محتوا در حد یک جنگ مدرسه‌ای و بدون مساعدت و حمایت مسئولان استان در دشت آزادگان با پول هنرمندان برگزار می شود.

ساری از تئاتر به عنوان رسانه‌ای زنده و پویا یاد کرد و اظهار کرد: مسؤولان باید از تئاتر به عنوان رسانه زنده و پویا بهترین استفاده را ببرند.

وی ادامه داد: مسؤولان در امر مبارزه با ایدز، اعتیاد، آموزش مهارت‌های همسرداری، استحکام بنیان خانواده، تربیت فرزندان، رفتار پدر و مادر با فرزندان، آموزش حقوق شهروندی و... به راحتی می‌توانند از طریق نمایش‌های خیابانی در پارک‌‌ها و سالن‌ها سرمایه‌گذاری کنند، مردم را رایگان به سالن‌های تئاتر بکشانند، تا بعد از مدتی مردم خود علاقه‌مند شوند.

ساری در ادامه صحبت‌های خود اضافه کرد: در این شهر سالن‌‌های دارای قابلیت اجرای نمایش وجود دارد، اما مسؤولان حاضر نیستند این سالن‌ها را برای تئاتر کرایه دهند، سالن‌های خالی خاک می‌خورد و هنرمند بیکار است و اعتباری هم ندارد.

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی در پایان با اشاره به ظرفیت‌های هنر نمایش یادآور شد وگفت: هنر تئاتر از ابتدا تا به آخر هنر بازیگری است، هنر تئاتر یک فرهنگ حیاتی برای افراد جامعه است، چون رفتارها و خصوصیات فردی و واکنش‌های افراد در تئاتر، انعکاس واقعیت های زندگی و اصولا جذابیت هنر تئاتر بر این است که زنده اجرا می‌شود و زنده بودن نمایش، زندگی را به جامعه تزریق می کند.

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.