معاون میراث فرهنگی کشور:

موزه باید حقیقت تاریخ را به همان شکل اصلی خود به مردم نشان دهد

محمد حسن طالبیان گفت: هدف ما در مجموعه ها موزه است و موزه باید حقیقت تاریخی را دقیقا به همان شکلی که بوده نشان دهد.

به گزارش حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از روابط عمومی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران محمد حسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی کشور در مراسم افتتاح موزه سینمای نیاوران اظهار داشت: افتتاح این موزه به عنوان سینمایی که در زمان پهلوی وجود داشته و از آن استفاده می کردند با هدف آشنایی عموم مردم با این دوره از تاریخ معاصر کشور کار بسیار ارزشمندی است.

وی افزود: خوب است مردم بدانند که این فضا در آن زمان به چه شکلی بوده و چیدمان اشیا و آثار موجود در این فضا و تمام تاریخی که اینجا اتفاق افتاده را ببینند و از این جهت که به سیستم موزه ای نیاوران متصل شد بسیار مهم و ارزنده است.

همچنین محمدرضا کارگر، مدیر کل موزه ها و اموال منقول فرهنگی تاریخی در این مراسم اظهار داشت: تلاش نظام موزه داری و رسالت ما در زمانی که یک مجموعه همچون کاخ تبدیل به موزه می شود این است که تمام فضاها را به شکل اولیه خود درآوریم و در معرض دید علاقه مندان قرار دهیم و به هیچ عنوان نباید از این فضاها برای مسائل روزمره استفاده شود و عملکرد گذشته خود را نداشته باشند.

وی افزود: امروز باید تمام فضاهای موزه ها اعم از سعدآباد، نیاوران و گلستان را به این سمت ببریم و خوشبختانه امروز شاهد این هستیم که یکی از فضاهایی که در گذشته چنین کارکردی را نداشته و برای بازدید مردم آماده نبوده و برای برنامه هایی همچون برگزاری جلسات و نشست ها از آن ها استفاده می شد کارکردی پیدا کرده که هدف موزه ها است و همان نمایش تاریخ با حفظ اصالت فضا و چیدمان آثار می باشد.

مدیر کل موزه ها خاطر نشان کرد: باید مطالعات جامع خود را ادامه دهیم و مکان هایی که مورد بازدید مردم قرار می گیرد را با توجه به اسناد و مدارکی که وجود دارد کاملا به شکل اولیه خود طراحی و چیدمان کرده و در معرض دید قرار دهیم و تلاش کنیم تا همه چیز در مجموعه کاخ ها به همان شکلی که بوده حفظ شود.

وی تصریح کرد: همچنین باید تلاش کنیم با توجه به  دانسته ها و علوم حفاظتی که وجود دارد این مجموعه ها را به خوبی برای نسل های آینده حفاظت و نگهداری کنیم.  




انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.