بازگشایی قدیمی‌ترین کتابخانه جهان در شهر فاس مراکش+ تصاویر

قدیمی ترین کتابخانه جهان در شهر فاس مراکش، پس از مرمت و بازسازی به زودی بازگشایی خواهد شد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از گاردین، پس از سال ها مرمت و بازسازی، قرار است کتابخانه «قرویین» در شمال شرق کشور مراکش بازگشایی شود. گفته می شود کتابخانه «قرویین»، قدیمی ترین کتابخانه جهان است. قرار است این کتابخانه با برخورداری از امنیت بالا و یک کانال زیرزمینی جدید برای حفاظت از نسخه های خطی و ارزشمند، به طور مجدد راه اندازی شود.

بازگشایی قدیمی ترین کتابخانه جهان در شهر فاس + تصاویر

این کتابخانه در جوار یک مسجد قدیمی است که با یک راهرو به یکدیگر مرتبط هستند. کتابخانه و مسجد قرویین دو مرکز علمی-فرهنگی در دوران قدیم در فاس بودند. برآورد می شود قدمت این مجموعه به قرن 9 بازگردد. در این کتابخانه، نسخه های ارزشمندی از کتاب های قدیمی نگهداری می شود.

بازگشایی قدیمی ترین کتابخانه جهان در شهر فاس + تصاویر

در بازسازی این کتابخانه سیستم فاضلاب جدیدی احداث شده است که هرگونه احتمال وجود رطوبت و درنتیجه وارد شدن آسیب به کتاب ها را از بین می برد. علاوه بر این، آزمایشگاه مجهزی نیز برای حفظ و نگهداری متون کهن به این مجموعه اضافه شده و همچنین سامانه های مجهزی برای کنترل دما و رطوبت هوا به منظور حفظ این آثار باستانی به کار گرفته شده است.

بازگشایی قدیمی ترین کتابخانه جهان در شهر فاس + تصاویر

بازگشایی قدیمی ترین کتابخانه جهان در شهر فاس + تصاویر

با ارزش ترین نسخه موجود در این کتابخانه یک نسخه قدیمی از قرآن مجید است که به خط کوفی و بر پوست شتر نوشته شده است و 900 سال قدمت دارد. این کتابخانه در قرن نهم به دست یک زن در شهر فاس مراکش تاسیس شد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار