اصفهان؛

افتتاح نخستین مرکز شنوایی سنجی کودکان و نوزادان در چادگان

رئیس اداره بهزیستی چادگان از افتتاح نخستین مرکز شنوایی سنجی کودکان و نوزادان در این شهرستان خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،حمید زمانی رئیس اداره بهزیستی چادگان اظهار کرد: آزمایش های شنوایی سنجی کودکان و نوزادان روزهای دوشنبه، چهارشنبه و پنجشنبه در نخستین مرکز شنوایی سنجی شهرستان چادگان انجام می شود.

وی به اهمیت آزمایش شنوایی سنجی کودکان و نوزادان اشاره کرد و افزود: تأخیر در تشخیص کم شنوایی تأثیر غیرقابل برگشتی بر تحول زبانی - گفتاری دارد که در صورت وجود کم شنوایی عمیق، کودک بدون استفاده از سمعک یا دیگر وسایل تقویتی، هیچ گونه دسترسی به گفتار ندارد و در نتیجه رشد زبانی - گفتاری نخواهد داشت.

رئیس اداره بهزیستی چادگان تصریح کرد: کودکان ناشنوا تا 9 ماهگی مانند کودکان شنوا از خود صدا در می آورند و این امر سبب گمراه شدن والدین و تصور آنان بر اینکه فرزندشان شنوایی هنجار دارد، می شود.

وی با بیان اینکه کم شنوایی ملایم تر نیز تأثیر منفی چشمگیری بر رشد زبانی -گفتاری کودک دارد، ادامه داد: براساس بررسی های متعدد اگر مهارت های ارتباطی کودکان پیش از 6 ماهگی تشخیص داده شود واقدامات لازم در این زمینه صورت گیرد، می توان تا حد زیادی از مشکلات و هزینه های درمانی آینده کم کرد.

زمانی با اشاره به اینکه غربالگری شنوایی آزمونی سریع و مقرون به صرفه برای تشخیص افراد سالم از افراد نیازمند به ارزیابی جامع است بیان کرد: کودکانی که در غربالگری اولیه قبول می شوند اما شاخص‌های خطر کم شنوایی را دارند، باید تا سه سالگی هر 6 ماه یک بار مورد ارزیابی قرار گیرند.

وی با اشاره به اینکه همه کم شنوایی های زودرس در زمان تولد قابل شناسایی نیست ابراز کرد:کم شنوایی ممکن است در هر زمان ایجاد شود؛کم شنوایی هایی که پس از تولد ایجاد می شوند در برنامه های غربالگری شنوایی نوزادان تشخیص داده نمی شود بنابراین متخصصان اطفال باید از شاخص‌های خطر کم شنوایی آگاه باشند و زمانی که به کودکی مشکوک می شوند، وی را برای ارزیابی های شنوایی ارجاع دهند.



انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.