اراک؛

برگزاری آیین جمعه جار در روستای خاوه دلیجان

آئین هزار و 300 ساله جمعه جار در نخستین جمعه از فصل پاییز و یک هفته قبل از مراسم سنتی قالی شویان، در روستای خاوه برگزار می شود.

 به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک ، این جمعه که به جمعه جار معروف است، روز فراخوانی مردم به آئین قالی شویان در مشهد اردهال  محسوب می شود.
جمعه جار پیام آور فرارسیدن سالروز شهادت امامزاده مظلوم ، حضرت سلطان علی ابن امام محمد باقر (ع) است.
در سال های قبل به دلیل  نبود رسانه‌های ارتباط جمعی اهالی روستا برای مطلع کردن مردم برای حضور در آئین سنتی مذهبی قالی شویان در نخستین جمعه مهرماه هر سال ، فردی خوش صدا را به بالای گلدسته‌های مسجد می‌فرستادند تا با صدای بلند مردم را به این مراسم دعوت کند.
 اما در دومين جمعه مهرماه هر سال ، اهالی روستای خاوه اردهال و فین کاشان یکی از قالی‌های درون بنای امامزاده را به صورت لوله شده (به عنوان قالی‌ای که به هنگام شهادت در تابوت او بوده و پیکر امامزاده را در آن پیچیده بوده‌اند)، بر دوش جوانان قرار می‌گیرد که بعد از برگزاری مراسم نوحه خوانی و عزاداری درون امامزاده، آن راتحویل اهالی فین می‌دهند و آنان آنرا به سوی چشمه‌ای که در حدود چند صد متری شرق بنا واقع است، می‌برند.
به دنبال این دسته، گروهی دیگر که هر یک چوبدستی بلندی را بر دست دارند، حرکت می‌کنند و با تکان دادن چوبدستی در هوا به نبردی نمادین با قاتل امامزاده می‌پردازند.
 قالی بر کنار چشمه به زمین می‌آید و آب چشمه را به نشانه غسل دادن امامزاده بر آن می‌افشانند و آنگاه دوباره آنرا با شور و هیجان به سوی بنا باز می‌گردانند.
این مراسم توسط اهالی «فین» کاشان و «خاوه اردهال» هر ساله در دومین جمعه مهر ماه برگزار می‌شود.
گفتنی است روستای خاوه در استان مرکزی واقع شده و مشهد اردهال هم متعلق به استان اصفهان است.
انتهای پیام / ف

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.