رای الیوم تحلیل کرد: عذرخواهی آمریکا از بشار اسد، گامی بی‌سابقه در بحران سوریه

یک روزنامه عربی با اشاره به عذرخواهی آمریکا از رئیس جمهور سوریه، آن را تحولی بی‌سابقه در بحران چند ساله این کشور دانست.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ رای الیوم در مطلبی با اشاره به عذرخواهی آمریکا از بشار اسد به سبب حمله هوایی به مواضع ارتش سوریه در دیرالزور نوشت: معمولا دولت‌های آمریکا عادی به عذرخواهی ندارند و از همین رو غافلگیرکننده بود که سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، از اقدام دولت آمریکا مبنی بر عذرخواهی رسمی از بشار اسد به خاطر حمله به مواضع ارتش سوریه در کوه ثرده مشرف بر فرودگاه دیرالزور سخن بگوید.

لاوروف از مضمون این عذرخواهی و نحوه ابلاغ آن به رئیس جمهور سوریه با توجه به اینکه تماس و روابط دیپلماتیک میان سوریه و آمریکا وجود ندارد، سخنی نگفت؛ اما واضح است که بر اساس رسانه‌های سوری این عذرخواهی از طریق کانال روسیه و احتمالا خود لاوروف بوده است.

رای الیوم می‌نویسد: این عذرخواهی به سبب اشتباه عمدی و جنایت مرتکب شده از سوی جنگنده‌های آمریکایی، استرالیایی، دانمارکی و انگلیسی بوده است که به کشته شدن ده‌ها سوری و متعاقب آن تسلط داعش بر کوه استراتژیک منجر شد. بشار اسد، رئیس جمهور سوریه ، در گفتگو با آسوشیتدپرس اعلام کرده این حمله هوایی بیش از یک ساعت به طول انجامید و نمی‌تواند اشتباهی صورت گرفته باشد و اینکه روس‌ها با آمریکایی‌ها برای توقف این حمله تماس برقرار کرده‌اند، اما پاسخی دریافت نکرده‌اند.

این رسانه نوشت: شاید برخی با این تحلیل که عذرخواهی آمریکا از رئیس جمهور سوریه به مثابه تجدید به رسمیت شناخته شدن وی و دولتش باشد، موافق نباشند؛ اما به هر حال اقدام و گامی بی سابقه از آغاز بحران سوریه از پنج سال قبل محسوب می‌شود. ولید معلم، وزیر خارجه سوریه، هم اکنون در نیویورک است و رئیس هیئت سوری شرکت کننده در نشست مجمع عمومی سازمان ملل را برعهده دارد و دوش به دوش رهبران و وزیران خارج کشورهای عضو سازمان ملل از جمله باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، و جان کری، وزیر خارجه ان، در نیویورک است.

رای الیوم در ادامه نوشت: موضوع سوریه همواره محور اصلی در محافل بین المللی است. پیشنهاد آمریکا برای ایجاد منطقه پرواز ممنوعه با مخالفت قوی روسیه روبرو شد. این پیشنهادی از روی سادگی و کودن شمردن طرف دیگر محسوب می‌شد. اگر نیروی هوایی روسی-سوری نبود هم اکنون دمشق در سیطره داعش و دیگر گروه‌های مسلح بود.

لاوروف از پیشنهاد آمریکا برای توقف حملات به مدت چهار روز برای دادن فرصت به نیروهای معارض مسلح برای جدا شدن از جبهه فتح الشام یا همان النصره سابق خبر داده است که این نشان دهنده سرآغاز عقب نشینی آمریکاست و مخالف با سرسخت بودن روسیه را نشان می‌دهد.

رای الیوم در انتها نوشت: نکته مهم در ادامه گفتگو میان جان کری و سرگئی لاوروف برای تجدید توافق آتش‌بس و حفظ تفاهمات آمریکا و روسیه در سوریه است، اما به نظر می‌رسد این گفتگو طولانی خواهد بود و احتمالات مربوط به دست یابی طرفین به راه حل وسط بعید به نظر می‌رسد.



انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار