ساری

مباهله، سندی بر حقانیت پیامبر اسلام

بیست‌و چهارم ذی‌الحجه روز مباهله نام گرفته است، روزی که خداوند بر ارزش‌ها و فضیلت‌های اهل بیت (ع) مهر تایید زد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری، بیست‌وچهارم ذی‌الحجه روز مباهله نام گرفته است. در این روز که روز نزول آیه تطهیر نیز هست، خداوند بر ارزش‌ها و فضیلت‌های اهل بیت (ع) و جایگاه راستین آنان در درک و شناخت اسلام راستین مهر تایید دیگر زد.

حجت الاسلام فربهی  کارشناس مذهبی گفت: روایات فراوانی در منابع معروف و دست اول اهل سنّت و منابع اهل بیت(ع)آمده است، که با صراحت می‌گوید: آیه مباهله درباره علی، فاطمه، حسن و حسین علیهما السلام نازل شده است.

وی افزود: گاه این واژه را به معنی هلاکت و لعن و دوری از خدا معنی کرده‌اند، اما از نظر مفهوم متداول که در آیه به آن اشاره شده، مباهله به معنی نفرین کردن دو نفر به همدیگر است. به این ترتیب که وقتی استدلالات منطقی سودی نداشت، افرادی که با هم درباره یک مسأله مهمّ دینی گفتگو دارند در یک جا جمع می‌شوند و به درگاه خدا تضرّع می‌کنند که دروغگو را رسوا سازد و مجازات کند، همان کاری که پیامبر اسلام(ص) در برابر مسیحیان نجران کرد.

وی گفت : روزی که گروهی از مسیحیان نجران همراه با چند تن از علما و اسقفهایشان مانند عاقب و سید برای تحقیق درباره حضرت محمد (ص) و مباحثه و مناظره با او به مدینه آمدند. آنها در محضر پیامبر مناظره را شروع و در حین سخنان خود، عیسی(ع) را به دلیل تولید بدون پدر، پسر خدا معرفی کردند.

کارشناس مذهبی افزود : خداوند در پاسخ آنها فرمود: داستان عیسی نزد خداوند همچون داستان آدم است که او را از خاک آفرید، یعنی اگر عیسی پدر نداشت آدم هم پدر و مادر نداشت و اگر بنا باشد که عیسی را به خاطر آن ویژگی پسر خدا بدانند، باید درباره آدم نیز چنین عقیده‏ای داشته باشید، درحالی که هر دو نفر مخلوق خدا هستند و خداوند با قدرت خود آنها را به طور غیر معمول آفریده است.

حجت الاسلام فربهی گفت: وفد نجران این پاسخ را که واقعاً مستدل و منطقی بود نپذیرفتند و لذا پیامبر به دستور خداوند، آنها را به مباهله دعوت کرد، به این صورت که آنها عزیزان خود مانند فرزندان و زنان و جانهایشان را بخوانند و اینها نیز چنین کنند و روبروی هم قرار بگیرند و هر دو گروه دست به دعا بردارند و در پیشگاه خدا علیه طرف دیگر دعا کنند.

وی افزود: وقتی پیامبر آنها را به مباهله دعوت کرد و آنها اطمینان خاطر و ثبات قدم پیامبر را دیدند از او یک شب مهلت خواستند تا در این ‏باره بیندیشند.

به گفته وی ، اسقف بزرگ آنها گفت: فردا بنگرید اگر محمد با نزدیکان و خانواده خود برای مباهله آمد، از مباهله با او خودداری کنید ولی اگر با اصحاب خود آمد با او مباهله کنید.

وی افزود: فردای آن روز حضرت محمد(ص) را دیدند که همراه با حسن و حسین(ع) به عنوان فرزندان و فاطمه زهرا(س) به عنوان زنان و علی(ع) به عنوان جان پیامبر برای مباهله می‏ آید.

کارشناس مذهبی گفت: نصاری از ترکیب این گروه پرسیدند، به آنها گفته شد: آن مرد علی‏بن‏ابیطالب است که داماد پیامبر و عزیزترین شخص پیش اوست و آن دو کودک حسن و حسین نوه‏های پیامبر هستند و آن زن دختر پیامبر است که بسیار دوستش می‏دارد.

حجت الاسلام فربهی افزود: ابوحارثه اسقف وفد نجران که این منظره را دید، گفت: به خدا قسم که همانند پیامبران به مباهله آمده است و چون به او گفتند که مباهله را شروع کند گفت: من در برابر این چهره‏ ها جرات مباهله ندارم و می‏ترسم راستگو باشد که در این صورت اگر مباهله کنم یک سال نمی‏گذرد مگر اینکه در دنیا هیچ نصرانی پیدا نمی‏شود.

آنگاه خطاب به پیامبر اسلام گفت: ای ابوالقاسم ما با تو مباهله نمی‏کنیم و با تو مصالحه می‏کنیم.

این بود که صلح نامه‏ای میان دو طرف نوشته شد و طبق آن، نصارای نجران متعهد شدند که هر سال دوهزار دست لباس که هر یک به قیمت تقریبی چهل درهم باشد به مسلمانان بدهند و نیز اگر جنگی اتفاق افتاد 30 عدد زره جنگی و سی عدد نیزه و 30 رأس اسب به عنوان امانت در اختیار مسلمانان قرار بدهند که پس از جنگ به خودشان عودت داده شود.

روز بيست و چهارم ذی الحجّه، روز مباهله پيامبر با مسيحيان نجران است که در نزد مسلمانان، اهميت خاصّی دارد؛ چرا که گواه حقانيت و درستی دعوت پيامبر و عظمت شأن اهل بيت مکرّم اوست. در کتاب شريف مفاتيح الجنان، اعمال مخصوصی بدين شرح برای اين روز ذکر شده است:

اول: غسل، که نشان پالايش ظاهر از هر آلودگی و آمادگی برای آرايش جان و صفای باطن است

دوم: روزه، که سبب شادابی درون است

سوم: دو رکعت نماز

چهارم: دعای مخصوص اين روز که به دعای مباهله معروف است و شبيه دعای سحر ماه رمضان است

هم چنين در اين روز خواندن زيارت اميرالمؤمنين به ويژه زيارت جامعه روايت شده است. احسان به فقرا و محرومان به تأسی از مولی الموحدين علی عليه السلام که در رکوع نمازش به نيازمند احسان فرمود، سفارش شده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار