2میلیارد یورو پروژه آبی به بخش خصوصی واگذار شد

وزیر نیرو گفت: 140 پروژه آبی به بخش خصوصی به ارزش دو میلیارد یورو در سه سال اخیر واگذار شد.

تلفنی/ صیانکی***** تغییر رویکرد در سیاست‌های آب و فاضلاب/ پروژه‌های جدید نیازمند سرمایه‌گذاری 2 میلیارد یورویی
به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، حمید چیت چیان وزیر نیرو در نشست بین المللی آب اظهار داشت: گسترگی طرح‌های پیش رو در بخش آب و فاضلاب با برداشته شدن تحریم‌ها زمینه را برای فعالیت‌های شرکت داخلی و خارجی در کشور فراهم کرده است.

وی مشارکت بخش دولتی و خصوصی را به عنوان  یکی از رویکردهای مهم  وزارت نیرو  اعلام کرد وگفت: در سال‌های اخیر این مساله به‌طور جدی مورد توجه قرار گرفته و  وزارت نیرو برای اجرای پروژه ها به دنبال  مشارکت  این بخش خصوصی درحوزه  فناوری، مدیریت و سرمایه‌ است.

وزیر نیرو  با بیان این‌که بیش از دو میلیارد یورو پروژه‌های جدید آماده‌سازی شده است، گفت: این پروژه‌ها در قالبBOO،BOTو بیع‌متقابل آماده بستن قرارداد هستند.

چیت چیان با تاکید بر اینکه  وزارت نیرو  هیچ تفاوتی بین شرکت‌های خصوصی داخلی و خارجی قائل نمی شود، ادامه داد: همکاری شرکت‌ها و بانک‌های خارجی یکی از اولویت‌های وزارت نیرو است و آمادگی برای تسهیل  قوانین و مقررات در این امر  وجود دارد.

وی به صدور خدمات فنی مهندسی به 40 کشور دنیا اشاره کرد و گفت :جذب شرکت‌های خارجی،انتقال تکنولوژی و توسعه بازارهای صادراتی جزو برنامه های مهم وزارت نیرو  محسوب می شود. 

چیت‌چیان در ادامه  همچنین با اشاره به سیاست‌ها و اقدامات جدید وزارت نیرو، تصریح کرد: سازگاری با شرایط اقلیم جدید یکی از اولویت‌های جدی وزارت نیرو است که در این راستا مدیریت مصرف، کاهش مصارف آب، استفاده از تجهیزات کاهنده، ارتقای بهره‌وری و راندمان به ویژه در بخش کشاورزی و همچنین کنترل برداشت از آب‌های زیرزمینی و منابع آب سطحی جزو اولویت‌های وزارت نیرو است.

وی تصریح کرد: شرایط فعلی ایجاب می‌کند که از تجهیزات اندازه‌گیری برای جلوگیری از برداشت‌ها استفاده کنیم. همچنین یکی از برنامه‌هایی که در دست توسعه دارد استفاده از داده‌های ماهواره‌ای برای کنترل برداشت‌ها است.

وزیر نیرو یکی از برنامه های این وزارتخانه را هوشمندسازی شبکه‌های آبی دانست و افزود: ایجاد یک کنترل هوشمند و اندازه‌گیری میزان مصرف آب از دیگر اولویت‌های وزارت نیرو است که برای این منظور ما نیازمند به‌کارگیری تجهیزات و فناوری هستیم.

به گفته وی، ارتقای سیستم‌های تصفیه آب و فاضلاب موضوعی است که همزمان با رشد شهرنشینی و صنعت که منجر به آلودگی منابع آبی شده است باید مورد توجه قرار بگیرد، چرا که در شرایط فعلی ناچاریم برای تامین آب شرب مردم و حذف نیترات و فلزات سنگین تصمیم‌گیری‌های اساسی کنیم.

چیت‌چیان با اشاره به اهمیت انتقال آب در ایران، گفت: با توجه به این‌که ۷۵ درصد ایران در مناطق خشک و نیمه‌خشک قرار گرفته لازم است که آب را از مناطق پرآب به مناطق کم‌آب منتقل کنیم که البته این مساله نیازمند سرمایه‌گذاری زیاد است.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار