دولت قزاقستان سالیانه ۲۰ بورس تحصیلی دیگر را نیز به افغانستان می‌دهد

هشتمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی میان افغانستان و قزاقستان امروز چهارشنبه در کابل دایر شد.

دولت قزاقستان سالیانه ۲۰ بورس تحصیلی دیگر را نیز به افغانستان می‌دهدبه گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران، هشتمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی میان افغانستان و قزاقستان امروز چهارشنبه در کابل دایر شد.

امیرخان رحیم ژنوف معین وزارت معارف دولت قزاقستان در این نشست وعده سپرد که دولت قزاقستان در نظر دارد تا سالیانه ۲۰ بورس دیگر تحصیلی را به وزارت تحصیلات عالی افغانستان بدهد.

قبل از این هم دولت افغانستان و قزاقستان در سال ۲۰۰۹ موافقت نامه اعزام دانشجویان افغان را برای پنج سال ( ازسال ۲۰۰۹ تا سال ۲۰۱۴) به امضا رسانیده بود که مطابق آن هزار دانشجوی افغان در دانشگاه های قزاقستان اعزام شدند.

معین وزارت معارف دولت قزاقستان افزود: ۲۰ بورس تحصیلی دیگر که قرار است توافق نامه آن در آینده نزدیک میان مقامات افغانستان و قزاقستان به امضا برسد، با بورس‌های قبلی متفاوت است.

وی علاوه کرد: در بورس‌های قبلی حقوق و ترانسپورت برای دانشجویان افغان داده می‌شد؛ اما این بورس‌ها بدون این امتیازات خواهد بود.

آقای ژنوف با بیان اینکه افغانستان یک شریک تجاری و فرهنگی خوب قزاقستان است گفت: معادلات تجاری میان هر دو کشور تا هنوز به ۴۰۰ میلیون دلار می‌رسد.

وی اظهارکرد: دولت قزاقستان طرفدار رشد و تقویت مردم افغانستان بوده و صلح ثبات دایمی را برای افغانستان می خواهد.

در همین حال شفیق احمد قاضی زاده معین عواید و گمرکات وزارت مالیه گفت: دولت قزاقستان همکار خوب تجاری و تخنیکی افغانستان است.

وی افزود: قرار است در هشتمین نشست همکاری‌های اقتصادی میان افغانستان و قزاقستان ۱۰ قرار دیگر به امضا برسد.

معین وزارت مالیه گفت: این قرارداد در بخش های تجاری، اقتصاد، تحصیلات عالی، ترانسپورت، زراعت، فرهنگ، صحت، صنعت، و حالات اضطرار می باشند.

به گفته معین وزارت مالیه: طرفین افغانی و قزاقی روی مسایل تخنیکی قراردادها امروز بحث می کنند.

قاضی زاده گفت: "افغانستان کوتاه ترین راه ترانزیت برای دستیابی کشورهای آسیا میانه به بحر هندوستان می باشد”.

معین وزارت مالیه افزود: افغانستان در یک و نیم دهه اخیر تلاش نموده تا با کشورهای آسیا میانه رابطه توسعوی داشته باشد که خوشبختانه کشورهای آسیایی از این نیت خیر افغانستان حمایت کرده اند.

قاضی زاده با بیان اینکه دولت افغانستان برای سرمایه گذاران خارجی در افغانستان امتیاز خاصی را در نظر گرفته گفت: سرمایه گذاران قزاقی نباید این فرصت را از دست دهند.

دولت قزاقستان یکی از کشورهای کمک کننده افغانستان است که سالیانه شش صد هزار تُن گندم و آرد برای افغانستان کمک می کنند.

رشد نوشت: قزاقستان از زمان استقلال خویش تا کنون برای افغانستان تنها ۲۰ میلیون دلار کمک بشر دوستانه کرده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار