اصفهان؛

مراسم قالیشویان مشهد اردهال کاشان

مراسم قالیشویان هر سال در دومین جمعه مهر، به یاد شهادت علی بن محمد باقر (ع) همراه با عزاداری در مشهد اردهال برگزار می‌شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،این مراسم سنتی و مذهبی ، همه ساله با حضور میلیونی زائران  از سراسر کشور در دومین جمعه مهر به مناسبت گرامیداشت شهادت مظلومانه علی بن محمد باقر (ع) در آستان امامزاده سلطان علی بن امام محمدباقر (ع) در مشهد اردهال بر گزار می شود .  
در این آیین هزاران نفر از اهالی فین کاشان با چوب دستی خود که سمبل مقاومت و پایداری است حسین حسین گویان یک تخته قالیچه را از مشتاقان حرم مطهرآن امام زاده عظیم الشان تحویل گرفته و پس از شستشوی قالی با آب و گلاب ، در کنار چشمه آب شاهزاده حسین به عزاداری می پردازند.
این مراسم نمایش نمادین تشییع و به خاکسپاری حضرت سلطانعلی بن امام محمد باقر(ع) است که در سال 113هجری قمری به منظور تبلیغ دین مبین اسلام و پاسخگویی به احساسات مذهبی مومنان وارد کاشان شد و به مدت سه سال در میان عاشقان و دلباختگان اهل بیت (ع) به ارشاد مردم ولایت مدار پرداخت.
وی پس از سه سال ارشاد و هدایت مردم در منطقه اردهال گرفتار مزدوران هشام بن عبدالملک شد و در جنگی نابرابر در سال 116هجری قمری به شهادت رسید.
آیین قالیشویان به عنوان دومین میراث جهانی ناملموس ایران خرداد 89 با شماره 150 به ثبت یونسکو رسیده است.
مشهد اردهال در 45کیلومتری غرب کاشان واقع شده است .


انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.