دفاع قاطعانه شطرنج بازان بزرگ دنیا از مسابقات قهرمانی بانوان در ایران

شطرنج بازان بزرگ دنیا با وجود تمام حاشیه های مطرح شده برای میزبانی ایران در مسابقات قهرمانی بانوان جهان خواستار حضور در این مسابقات هستند.

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان؛در حالیکه این روزها برخی رسانه های غربی به منظور مخالفت از حضور شطرنج بازان خارجی در مسابقات قهرمانی بانوان جهان به میزبانی ایران حاشیه های متعددی را بوجود آورده اند اما حمایت گسترده شطرنج بازان بزرگ دنیا برای حضور در این رقابت ها حکایت از بی تاثیر بودن جنجال های رسانه دارد.

به طوری که سوزان پولگار استاد بزرگ شطرنج و رییس کمیسیون شطرنج زنان فدراسیون جهانی با دفاع از اعطای میزبانی به ایران گفته است: "من نزدیک به ۶۰ کشور سفر کرده ام، وقتی که به کشوری می‌روم که فرهنگ متفاوتی دارد، برای احترام به آنها لباس سنتی آنجا را به تن می کنم. هیچ کس از من نمی خواهد که این کار را انجام دهم ولی من تنها به دلیل احترام این کار را می کنم."
 
نایجل دیوید شورت استاد بزرگ شطرنج انگلیس نیز حضور قهرمانان شطرنج در ایران را به همین بهانه غیر قابل توجیه دانسته است اما واقعیت این است که روز به روز به تعداد حمایت کنندگان از این رویداد جهانی اضافه می‌شود و اغلب ستارگان عرصه شطرنج از حضور قطعی خود در ایران خبر می‌دهند. 

هامپی شطرنج باز هندی در این خصوص گفت: پیش از این یک بار به ایران رفته‌ام و برای چند روزی که میهمان ایرانیان بودم از روسری استفاده کردم، کم کم به آن عادت کردم و به نظر من باید به فرهنگ و عادات مردم یک کشور احترام گذاشت، وقتی این موضوع برای مردم یک کشور مهم است باید برای من به عنوان میهمان مهم باشد.

هاریکا دیگر نماینده هند اظهار کرد: برای من مسابقات مهم است، هر جای دنیا که باشد می‌روم و به اصل رقابت ها فکر می‌کنم، این چیزها به ما مربوط نمی شود و حق نداریم درباره آنها نظر بدهیم، ما مربی و سرپرست و مدیر داریم و تابع صلاحدید فدراسیون خود هستیم، مشخص است که باید به فرهنگ یک کشور احترام گذاشت، من در ایران بودم و بهترین میهمان نوازی را تجربه کردم، هیچ محدودیتی با حجاب حس نکردم و فقط به بازی و پیروزی در آن فکر می‌کردم.

اما برخی از شطرنج بازان زن جهان مانند نازی پایکیدزه  شطرنج باز امریکایی گرجستانی تیم ملی آمریکا به دلیل حجاب اجباری در ایران خواستار تحریم این مسابقات شد.

این شطرنج باز گفته بود: "این مسئله به هیچ وجه قابل قبول نیست که یکی از بزرگترین مسابقات زنان در جایی برگزار شود که امروزه زنان باید در آن به اجبار حجاب داشته باشند."

مسابقات شطرنج قهرمانی بانوان جهان با شرکت 64 شطرنج باز مطرح دنیا در سال 2017 برای اولین بار در ایران برگزار می شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار