شیراز؛

راه اندازی رشته بیولوژی و کنترل ناقلان بیماری ها برای نخستین بار در ایران

رشته بیولوژی و کنترل ناقلان بیماری ها در شیراز دانشجو پذیرش می کند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ سید منصور کشفی رئیس دانشکده بهداشت شیراز، از موافقت وزیر بهداشت با راه اندازی رشته جدید بیولوژی و کنترل ناقلان بیماری ها، در مقطع کارشناسی پیوسته برای ورودی مهر 95 در دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز، خبر داد.  
وی ادامه داد: این رشته برای نخستین بار در ایران دانشجو پذیرش می کند.  
او افزود: دانشگاه های علوم پزشکی ایلام، بندرعباس، اهواز و کرمان به همراه دانشگاه علوم پزشکی شیراز، پنج دانشگاه پذیرش کننده این رشته در مقطع کارشناسی پیوسته هستند.  
مدیرگروه حشره شناسی پزشکی و مبارزه با ناقلان دانشکده بهداشت شیراز هم، گفت: بندپایان و جوندگان، گروه بزرگی از جانوران را تشکیل می دهند که نقش بسزایی در زندگی انسان دارند؛ با توجه به وسعت کشور ایران و تنوع اقلیم و شرایط جغرافیایی، انواع مختلفی از بندپایان و جوندگان مهم از نظر پزشکی، در نقاط مختلف کشور وجود دارد.
دکتر کوروش عزیزی افزود: با وجود تلاش ها و فعالیت های گوناگون در راستای مهار این موجودات و بیماری های منتقل شده به وسیله آنها، به دلیل مسائل مختلف مانند مقاومت به سموم، مقاومت دارویی و تغییرات رفتاری، مسائل ناشی از آنها همچنان به قوت خود باقی است.  
او اضافه کرد: در این میان، کارشناسان رشته بیولوژی و کنترل ناقلان بیماری¬ها، با شناخت و تعیین هر چه بیشتر و دقیق‌تر عوامل موثر بر حضور، انتشار و وفور این موجودات و همچنین شرایطی که موجب تسهیل انتقال بیماری¬ ها از آنها به انسان می¬شود، تلاش می‌کنند تا سلامتی جسمی و روانی انسان¬ ها را حفظ کنند و کمترین آسیب و خسارت را  به انسان، حیوانات غیرموذی و محیط زیست وارد کنند.
مدیرگروه حشره شناسی پزشکی و مبارزه با ناقلان، ادامه داد: در واقع رشته بیولوژی و کنترل ناقلان بیماری¬ها، شاخه‌ای از علوم پزشکی است که دانشجو در مدت دوره چهار سال آموزشی با انواع بندپایان و جوندگان مهم از نظر پزشکی، بهداشت و بیماری‌هایی که از سوی آنها منتقل می‌شود، آشنا می¬شود و با تکیه بر این آگاهی ¬ها، مهارت ¬های علمی و عملی لازم را برای مبارزه با جمعیت ناقلان و کاهش بیماری¬ها به دست می¬آورد.
دکتر عزیزی افزود: دانشجوی این رشته، دانش و توانایی لازم برای عملیات صحرایی(جمع آوری و تشخیص حشرات ناقل، بندپایان مختلف، جوندگان و مهار آنها و ارزشیابی روش¬های مبارزه) در اماکن شهری و روستایی را به دست می¬آورد و مهارت کافی برای انجام عملیات آزمایشگاهی(تعیین گونه‌های مختلف، جست و جوی انگل در ناقلان، تعیین سطح حساسیت بندپایان نسبت به سموم مختلف) پیدا می¬کند.  
انتهای پیام/ن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار