گزارش/

بحرین در عادی‌سازی روابط با صهیونیست‌ها؟

در طول سال‎های گذشته چند دیدار بین مسئولان بحرینی و اسرائیلی صورت گرفته است.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، روابط حکومت آل خلیفه در بحرین با رژیم صهیونیستی از دیرباز آشکار بوده و تنها با تغییر اوضاع منطقۀ خاورمیانه گاهی تشدید و یا تضعیف شده است. این سیاست آل خلیفه بعد از انتشار برخی اسناد اینک علنی شده و توسعه یافته است.

بازی موش و گربه بحرین در عادی‌سازی روابط با صهیونیست‌ها

 در طول سال‎های گذشته چند دیدار بین مسئولان بحرینی و اسرائیلی صورت گرفته است. علاوه بر این، مواضع سردمداران بحرین معمولا نشانگر نوعی تغییر در روابط منامه و تل آویو و حرکت آنان به سوی عادی سازی روابط است.

مهم ترین موضع گیری بحرین در این زمینه، دعوت شیخ سلمان بن حمد آل خلیفه، ولی عهد بحرین، از سران عرب برای روی آوردن به رژیم اسرائیل از طریق رسانه‎ها در مقاله‎ای بود که در نشریۀ واشنگتن پست به چاپ رساند. وی در ژانویۀ سال 2000 نیز در حاشیۀ نشست اقتصادی داووس با رؤسای رژیم اشغالگر قدس دیدار کرد.

پیش از آن نیز وزیر خارجۀ بحرین در اکتبر همان سال بعد از دیدار با وزیر خارجه پیشین رژیم صهیونیستی، خواستار ایجاد سازمان منطقه ای با مشارکت اسرائیل شد.  

اتفاقی که با انتقاد مواجه شد

به گزراش پایگاه خبری العالم، اولین دیدار رسمی هیأت بحرینی از اراضی اشغالی به منظور تحویل گرفتن 5 شهروند بحرینی بود که در کشتی حامل کمک‎های بشردوستانه به سمت غزه در حرکت بود، بازداشت شدند.

رژیم صهیونیستی نیز به نوبۀ خود از تصمیم مقامات بحرین برای رفع تحریم و ممنوعیت کالاهای اسرائیلی استقبال کرد و موضع ولیعهد بحرین را در دفاع از خود ستود. اما این دیدارها و موضع گیری ها همواره با مخالفت ملت بحرین و بی توجهی مقامات این کشور روبرو شده است.

"جعفر قناد‎باشی" کارشناس مسایل خاورمیانه پیرامون روابط منامه - تل آویو در گفت‎وگو با خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،اظهار داشت: در مجموع رژیم های مرتجع عرب منطقه متأسفانه به دلیل دارا نبودن جایگاه مردمی و همچنین اتکا بیش از حد بر دول غربی، بویژه آمریکا و انگلیس در سیاست خارجی خود هیچگاه مستقل عمل نکرده‎اند.

بازی موش و گربه بحرین در عادی‌سازی روابط با صهیونیست‌ها

وی تصریح کرد: دولتهایی به مانند آل خلیفه به هیچ روی در راستای خواست مردم خود گام برنداشته است. لذا زمانی که استراتژی غرب در منطقه بر اساس حمایت از رژیم صهیونیستی تعریف شده است؛ دولت دست نشانده بحرین به پیروی از این راهبرد؛ به دنبال توسعه روابط خود با اسراییل غاصب خواهد بود.

این کارشناس مسایل منطقه با اشاره بر نزدیکی روابط منامه – تل آویو در سالهای گذشته می‎افزاید: به دلیل اینکه رژیم آل خلیفه بشدت از شهروندان خود واهمه دارد، بطور معمول این روابط پنهان می‎ماند. درباره روابط رژیم اشغالگر قدس و شاه مخلوع ایران(پهلوی) هم چنین موضوعی صدق می کرد. رژیم صهیونیستی در تهران سفارتی داشت که فاقد تابلو  و بطور مخفی دایر بود و در واقع رژیم پهلوی از آشکار سازی مناسبات خود با صهیونیستها در هراس بود..

وی در ادامه گفت: در حال حاضر روابط نسبتا پنهانی اعراب مرتجع منطقه چیزی شبیه مراودات رژیم پهلوی با تل آویو در گذشته ارزیابی می‎شود. چرا که در صورت علنی کردن این موضوع موجبات خشم مردم را فراهم آروده و پایه‎های نظام موروثی اعراب منطقه متزلزل می‎شود.

قناد‎باشی پیرامون علنی‎تر شدن روابط رژیم آل خلیفه با سردمداران صهیونیستی خاطر نشان کرد: پس از مرگ شیمون پرز، رییس جنایتکار سابق رژیم اسراییل و تسلیت آل خلیفه خطاب به صهیونیستها، روابط ننگین این دو دولت نامشروع را بیش از پیش آشکار ساخت.

وی از دیگر نشانه‎های روابط حسنه بحرین و رژیم صهیونیستی پرده برداشت و گفت: در جنگ غزه و تهاجم وحشیانه ارتش اسراییل به این منطقه، عمّال آل خلیفه در حمایت از مردم مظلوم فلسطین هیچ واکنشی از خود نشان ندادند. شاید این موضوع از بارزترین مظاهر روابط آشکار و پنهان عرب مرتجع با رژیم نژاد پرست اسراییل باشد.

کارشناس مسایل منطقه در پاسخ به این سوال که آینده مناسبات سیاسی رژیم اسراییل و دولت دست نشانده بحرین به چه سمت و سویی خواهد رفت، گفت: شرایط  سیاسی امروز بحرین متزلزل و بسیار بحرانی است. از طرفی رژیم صهیونیستی هم طبق برآورد غالب ناظران سیاسی، در بدترین  لحظات عمر نکبت‎بار خود به سر می‎برد.

بازی موش و گربه بحرین در عادی‌سازی روابط با صهیونیست‌ها

قنادباشی تأکید کرد: معمولا در چنین شرایطی رژیمهای رو به افول در کنار هم قرار می‎گیرند و از یکدیگر حمایت می‎کنند. کما اینکه این موضوع در مورد آل سعود هم صدق می‎کند. امروز سعودیها برای فرار از ورطه سقوط، روز به روز به دولتهایی نظیر ایالات متحده نزدیک می شوند. در نتیجه بنظر می‎رسد؛ رژیم آل خلیفه در گسترش روابط خارجی خود با رژیم اشغالگر قدس گام بردارد.

 اما "سید هادی افقهی" دیگر کارشناس مسایل خاورمیانه، درباره روابط بحرین با رژیم صهیونیستی به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: بحرین به عنوان یکی از کشورهای جنوب خلیج فارس، در روابط پنهان و نیمه آشکار خود با تل آویو از کشورهایی مانند قطر و امارات گوی سبقت را ربوده است. متاسفانه لابی صهیونیستی در آمریکا ارتباطات بسیار مستحکمی با رژیم آل خلیفه دارد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر سفیر منامه در واشنگتن، یک خانم یهودی بحرینی تبار  است.  از طرفی، اخیرا در صحنه سیاسی شاهد بودیم، رجال بحرینی به شکل زننده‎ای مرگ پرز، این جلاد اسراییلی را تسلیت گفتند و آرزوی خوابی آرام برای وی کردند. البته اقدام  وقیحانه آل خلیفه اعتراض گسترده علمای بحرین را در پی داشت و روحانیون منامه بشدت این مواضع را محکوم کردند.

بازی موش و گربه بحرین در عادی‌سازی روابط با صهیونیست‌ها

این کارشناس مسایل خاورمیانه در ادامه افزود: به رغم آنکه مردم بحرین زیر چکمه‎های سربازان آل خلیفه تحت فشار هستند، لیکن بشدت حمایت خود را از آرمان فلسطین و مجاهدت مردم سرزمین بیت‎المقدس اعلام می‎نمایند.
 
وی پیرامون عمق مداخله‎های رژیم صهیونیستی در دستگاه آل خلیفه را، بکارگیری شکنجه‎گران آموزش  دیده و زبده اسراییلی در زندان‎های منامه برشمرد و افزود: بر اساس گزارشهای موثق، نظامیان آل خلیفه انواع دوره‎های سرکوب و شکنجه مخالفان و معترضان بر دیکتاتوری بحرین را، در اراضی اشغالی و تحت نظر مربیان صهیونیستی گذرانده‎اند.

افقهی در پایان خاطر نشان کرد: بنابراین روابط  دولت بحرین و رژیم صهیونیستی، در شرایط فعلی؛ کاملا علنی شده و بهترین دلیل آن را هم می‎توان در پیام تسلیت مرگ پرز جستجو نمود.
 
بازی موش و گربه بحرین در عادی‌سازی روابط با صهیونیست‌ها

بر اساس افشاگری سایت ویکی لیکس، خالد بن احمد آل خلیفه وزیر خارجه بحرین بارها آمادگی خود را جهت دیدار با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی اعلام کرده است. او همچنین به بهانه پیشبرد فرآیند صلح خاورمیانه اعلام کرده که آماده دیدار با مقامات صهیونیستی است.

اما رابطه دو طرفین، برای ناظران سیاسی در منطقه و جهان دیگر یک موضوع محرمانه و مخفیانه بشمار نمی‎رود. به ویژه با توجه به اینکه جنبش اعتراضی مسالمت‎آمیز  ملت بحرین به رهبری شیخ عیسی قاسم روحانی برجسته شیعه از نظام پادشاهی بحرین، بسیاری از مسائل را در این خصوص برملا کرد.
گزارش از محمدرضاشجاعیان
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار