شیراز؛

داروخانه تنها محل مجاز عرضه دارو است

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: داروخانه تنها محل مجاز عرضه فرآورده ‌های دارویی است و فروش این موارد در مغازه‌ ها غیرقانونی است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ دکتر محمدمهدی رزمجو معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: فرآورده ‌های دارویی به ‌هیچ‌ عنوان نباید در مغازه ارائه شود و تنها باید در داروخانه ارائه شود اما در مورد فرآورده‌های سلامت‌محور که در برخی خیابان‌ها و مناطق ارائه می‌شود این موارد عمدتاً قاچاق و شامل انواع مخدر، محرک، دارو های سقط‌جنین و دارو های نیروزا است و تنها برخی فرآورده‌ های غذایی یا آرایشی، بهداشتی که برچسب اصالت دارند قابل‌ ارائه در مغازه‌های خیابان‌ ها هستند.
رزمجویی بیان کرد: کشور ما از نظر تولید دارو های با تکنولوژی بالا مشکلی ندارد و در بحث مقابله با دارو های قاچاق تمام دارو های مجوزدار وارداتی لیبل اصالت دارند.
وی افزود: روی کالاهای مجاز وارداتی بر روی تک‌تک جعبه‌ های فرآورده، لیبل اصالت می‌خورد و کالایی که این برچسب را نداشته باشد حتما قاچاق است.
رزمجو ادامه داد: سامانه‌ ای برای نظارت بر فرآورده‌ های سلامت، رهگیری و ردیابی محصولات، نظارت بر زنجیره تأمین و توزیع و عرضه محصولات سلامت ‌محور (http://www.ttac.ir/) در دسترس عموم مردم است که در وزارت بهداشت راه ‌اندازی شده و در آن بخشی برای تائید برچسب اصالت و شناسه رهگیری پیش ‌بینی‌ شده است.
او خاطرنشان کرد: برای اینکه مردم از فرآورده مطمئن استفاده کنند ما سه توصیه مشخص داریم نخست اینکه از محل مجاز که همان داروخانه است دارو تهیه کنند و بدانند که خارج از داروخانه سلامت دارو مورد تائید نیست، راه دوم برچسب اصالت است که با تراشیدن محل تعبیه‌ شده کد 16 رقمی ظاهر می‌ شود و با پیامک کردن آن به شماره درج‌ شده مشخصات کالا برای شما ارسال می‌شود و درصورتی‌که مشخصات ارسالی با داروی خریداری‌ شده نخواند، معلوم می ‌شود برچسب اصالت جعل‌ شده است.
انتهای پیام/ر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار