نوبخت در نشست خبری:

زمینۀ تک‌نرخی شدن ارز مهیا است/ مقدمات شکایت از آمریکا در مسئله دو میلیارد دلار انجام شده است/ موضوع تشکیل ستادهای انتخاباتی در دولت مطرح نیست


سخنگوی دولت گفت: دستگاه هاى نظارتى و ديوان محاسبات بررسي لازم را انجام دادند و مشخص شد که 0.4 درصد از مديران حقوق نجومى دريافت می‌كردند، دولت در شوراى حقوق و دستمزد پاداش هاى غیر متعارف را مسدود كرد.


ثبت نام يك ميليون و 300 هزار خانوار در سرشماری نفوس و مسكن/ 10 هزار واحد توليدى از دولت تسهيلات دريافت كردندبه گزارش خبرنگار دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت در نشست خبری خود با اصحاب رسانه که در روز سه‌شنبه( 13 مهر ماه) در محل ساختمان کوثر نهاد ریاست جمهوری برگزار شد، با بیان اینکه برای دومین بار شاهد همکاری هوشمندانه مجلس با دولت هستیم گفت: در سال گذشته برای اصلاح قانون بودجه لایحه‌ای را به مجلس تقدیم کردیم و آنچه که مورد نظر مجلس بود فراهم شد و با ایجاد فرصتی مغتنم برای اجرای آن فعالانه اقدام کردیم.

وی افزود: امروز نیز برای رسیدگی به لایحه برنامه ششم توسعه با کمیسیون تلفیق مجلس همکاری داریم، این برنامه از سال 93 در دستور کار مجلس بود و در این رابطه از ظرفیت علمی بخش خصوصی، نمایندگان و اعضای کمیسیون تخصصی مجلس استفاده کردیم که مبنی بر 29 موضوع بخشی و 14 موضوع بخشی است.

نوبخت اضافه کرد: این برنامه 2564 صفحه شد و موضوع مورد بحث در این رابطه این بود که آیا همه موارد را مجلس باید پیگیری کند یا خیر، در واقع اختلاف نظرها بیشتر کارشناسی بود که می‌گفتند این لایحه عنوانش احکام است نه برنامه و دولت باید آن را پس بگیرد، نهایتا روز گذشته کمیسیون تلفیق با تصویب کلیاتش بر این مباحث پایان داد.

 کارت سوخت با دستور رئیس جمهور حذف شد


نوبخت در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره سرنوشت کارت‌های سوخت گفت:‌ موضوع حذف کارت سوخت بنزین مربوط به اصلاحیه قانون بودجه سال ٩٥ کل کشور بوده که مجلس نیز حذف آن را از سامانه سوخت‌رسانی برعهده دولت گذاشت.

وی افزود: ابلاغیه حذف کارت سوخت ازسوی رئیس‌جمهوری صادر شده و اجرای آن بر عهده شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی است.


 بیش 10 هزار واحد توليدى از دولت تسهيلات دريافت كردند

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه از روز گذشته مجلس وارد بررسی جزئیات لایحه برنامه ششم شده است گفت: ما همواره در جهت افزایش رشد اقتصادی و فعال‌سازی واحدهای نیمه فعال هستیم و به بیش از 10 هزار واحد تولیدی تسهیلات دادیم تا فعال شوند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه تصریح کرد: دولت برای طرح‌های نیمه تمام از جمله راه آهن، جاده، سدها و بیمارستان‌ها 37 هزار میلیارد تومان اعتبار اختصاص داده که پیش بینی می‌کنیم تا قبل از پایان امسال و تا دهه فجر 500 پروژه بزرگ عمرانی افتتاح شود.

وی با اشاره به مطالبات پیمانکاران گفت: بیش از 20 هزار و 500 میلیارد تومان از مطالبات آنان تعبیه خواهد شد، همچنین با دریافت مصوبات مجلس مطالبات گندم کاران را پرداخت خواهیم کرد.

نوبخت تصریح کرد: براساس گزارشات امروز 11.5 میلیون تن گندم خریداری شده است که در مقایسه با سال 92 که کل میزان خرید گندم 4 میلیون و 200 هزار تومان بود امروز نزدیک به سه برابر رشد داشت.


مطالبات گندم‌کاران در هفته‌های آینده به صفر می‌رسد

سخنگوی دولت ادامه داد: ما برای ذخایر کالاهای استراتژیک‌مان 14 میلیارد و 600 میلیون تومان پول برای خرید گندم لازم داشتیم که بیش از 10 هزار و 500 هزار میلیارد تومان آن را پرداخت کردیم که امیدواریم در آینده‌ای نزدیک این رقم به صفر برسد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به خارج کردن خودروهای فرسوده از ناوگان حمل و نقل شهری گفت: 90 هزار تاکسی فرسوده از ناوگان حمل و نقل شهری خارج شده است و براساس آخرین گزارش دریافتی امروز بیش از 56 هزار و 626 نفر در این امر ثبت نام کردند و 21 هزار و 818 تاکسی جدید به تاکسی‌داران تحویل داده شد.

لینک دانلود قسمت 1

 ثبت نام يك ميليون و 300 هزار خانوار در سرشماری نفوس و مسكن

وی همچنین درباره خانوارهای ثبت نام کننده در آمار نفوذ و مسکن گفت: تا امروز یک میلیون و 300 هزار نفر به صورت اینترنتی ثبت نام کردند از حضور مردم در این عرصه نیز سپاسگزاری می‌کنیم و توصیه‌مان این است که زودتر بر این امر اقدام کنند و ثبت نام را به تأخیر نیاندازند تا اخلال در سرور ثبت‌نام ایجاد نشود.

نوبخت در ادامه درباره بخشنامه بودجه 96 که گفته می‌شود با ارز تک رقمی تنظیم شده گفت: با توجه به ثبات نسبی در بازار ارز زمینه برای تک نرخی شدن قیمت ارز فراهم شد، سازمان برنامه و بودجه در حال تهیه و تنظیم بودجه سال آینده است و امیدوار است در وقت قانونی آن را به مجلس تقدیم کند و به نظر می‌رسد با رقم منطقی‌تری بتوان این بودجه را تنظیم کرد.

نوبخت در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران جوان مبنی بر اینکه روز گذشته رئیس دیوان محاسبات در صحن علنی مجلس گزارشی از حقوق‌های نجومی ارائه داد که براساس اعلام وی حدود 397 نفر مدیر متخلف شناسایی شدند در حالیکه دولت آماری متفاوت‌تر از دیوان محاسبات ارائه کرده بود تناقض موجود در این آمار به چه علت است اظهار کرد: دیوان محاسبات کشور بررسی‌ها را منعکس کردند، در گذشته این ارقام را از رئیس بازرسی کل کشور شنیده بودیم که براساس تعداد مدیران که حدود 30 نفر بودند برکنار شدند، اما این بار با ارائه این آمار جامعه را گسترده کردند و مشخص شد 4 دهم درصد از مدیران بیش از 20 میلیون تومان دریافتی دارند و باید به دنبال این باشیم که چه عددی باید تعیین شود تا براساس سقف آن دریافتی‌ها انجام گیرد.

سخنگوی دولت اضافه کرد: قانون این اجازه را به برخی داده که مربوط به پاداش می‌شود که غیر از دریافتی حقوقی است، دولت این موضوع را در جلسه شورای حقوق و دستمزد ارجاع داد و در این باره مطرح کرد که پاداش‌هایی که این افراد می‌گیرند دریافتی‌های آنها را افزایش می‌دهد که براساس آن شورای حقوق و دستمزد حقوق مقامات سیاسی را زیر 10 میلیون و حقوق شرکت‌ها از جمله شرکت بیمه را تا سه برابر حدود 18 میلیون و 900 تومان تعیین کرد، بنابراین هیچ کس از این سقف نمی‌تواند حقوق زیادی را دریافت کند که البته در آن پاداش‌ها و سکه‌ها نیز محاسبه می‌شود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه هیچ کس نمی‌تواند بیشتر از این رقم را دریافت کند گفت: مجلس طرحی را آماده کرد که براساس آن شورای حقوق و دستمزد موظف شد که نگذارد بیشتر از سقف تعیین شده این مدیران دریافتی داشته باشند. هر کسی در هر جایگاهی تخلفی انجام دهد حتما مورد پیگیرد قانونی قرار خواهد گرفت.

وی تأکید کرد: دیوان محاسبات و سازمان بازرسی کل کشور تشخیص داد که چه افرادی حقوق نجومی دریافت می‌کنند با آنان باید برخورد کند.

نوبخت درباره بازگشت این دریافتی‌ها به بیت‌المال گفت: ما تابع قانون هستیم و براساس شکایت‌ها به مراجع قضایی ارجاع خواهد شد.


مقدمات شکایت از آمریکا در مسئله دو میلیارد دلار انجام شده است


نوبخت در پاسخ به سوال دیگر باشگاه خبرنگاران جوان مبنی بر اینکه رئیس جمهور پس از سفر به نیویورک اعلام کرد که درباره دو میلیارد دلار بلوکه شده ایران شکایت می‌کنیم این شکایت به کجا رسیده و کدام بخش پیگیر این مسئله است تصریح کرد: در شورای عالی امنیت ملی این موضوع بررسی شد، در حال حاضر هم وزارت امورخارجه و وزارت اقتصاد و امور دارایی در حال پیگیری آن هستند مقدمات شکایت انجام شد و مطمئنا دولت از استیفای حقوق و بازپس‌گیری دو میلیاردی کوتاه نخواهد آمد و پس از رسیدن به نتیجه مشخص به رسانه‌ها اعلام خواهیم کرد.

سخنگوی دولت درباره بحران ریزگردها در کشور و تعاملات دولت ایران با عراق در این زمینه گفت: از نظر سیاست خارجی انتظار داریم که این موضوع بررسی شود چرا که منشأ خارجی داشته و باید پیرامون یک مذاکراتی با دولت عراق موضوع ریزگردها بررسی شود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه در پاسخ به سوالی دیگر مبنی چرا امروز شاهدیم که در فضای انتخاباتی برخی می‌گویند تا صدهزار تومان به هر ایرانی باید یارانه پرداخت کرد، پاسخ شما در این رابطه چیست اظهار کرد: اگر از ارقام مربوطه به پرداخت یارانه مطلع باشیم و بدانیم اهداف آن چیست به راحتی می‌توانیم در این باره داوری کنیم، باید ببینیم آیا امکان پرداخت بیش از 45 هزار و 500 تومان وجود دارد یا خیر.

وی ادامه داد: قانونگذار در ماده 7 مشخص کرده بود همانگونه که قیمت حامل‌های انرژی افزایش می‌یابد 50 درصد آن برای کمک به خانوارها، 30 درصد برای تولید و 20 درصد مربوط به هزینه‌های جاری و عمرانی دولت شود اما آنچه که رخ داد برخلاف این موارد بود و ما نه تنها نتوانستیم این رقم را نصف کنیم و به مردم بدهیم مجبور شدیم برای برخی برنامه‌های عمرانی کشور از خزانه برداشت کنیم.

نوبخت اضافه کرد: دولت گذشته مقید بود که کمتر از 45 هزار تومان نپردازد، به همین جهت کل پولی که از افزایش قیمت حامل‌های انرژی بدست آمد را از خزانه برداشت کرد.

 طی شش ماه گذشته 7 هزار میلیارد تومان از خزانه برداشت کرده‌ایم

سخنگوی دولت اضافه کرد: برای این موضوع با افزایش قیمت بنزین و نفت مجبور شدیم 12 هزار میلیارد تومان از خزانه عمومی برداشت کنیم به گونه‌ای که از ابتدای امسال تا حال حاضر حدود 7 هزار میلیارد تومان طی شش ماه  گذشته از خزانه برداشت کرده‌ایم و حاصل آن را بین مردم تقسیم کردیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به بخش دیگر هزینه کردن در کشور گفت: راه دیگر قیمت ارز بود که در یک مرحله از هزار تومان به 4 هزار تومان رسید و در مرحله‌ای حتی قیمت ارز 12 هزار تومان شد که همه این موارد راه‌های تأمین پول است که استدلال اشتباه نشود تا نتوان یک طرفه به مردم گفت که می‌شود صدهزار تومان پول را افزایش داد همه این موارد آثار سوء اقتصادی خود را دارد با این حال مجلس در حال رسیدگی برنامه ششم است تا بتواند تکلیف آن را روشن سازد.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه شما گفته‌اید که رسانه‌ها حقایق را بگویند برخی از این رسانه‌ها در مسئله فیش‌های نجومی برخوردهای متفاوتی داشتند برخی فیلتر شدند و برخی از نگاه تیزبین قانون دور افتادند راهکار دولت برای اینکه رسانه‌ها بتوانند به راحتی در این باره اقدام کنند چیست، اظهار کرد: باید آنچه که حق است گفته شود و ما از تمامی دستگاه‌های ذیربط انتظار داریم عدالت را رعایت کنند متمرکز شدن بر این موضوع سیاسی نیست، بلکه خیر مردم است و با اقداماتمان نباید موجب تشویش اذهان مخاطبانمان شویم.

برای ارتباط با سایر کشورها نیاز به هیچ پیش شرطی نیستیم

نوبخت همچنین در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر اینکه ن برای ایجاد ارتباط با ایران پیش شرط تعیین کرده آیا ایران نیز برای ارتباط‌ گیری با این کشور پیش شرط دارد اظهار کرد: هیچ کشوری در جهان نیست که برای نظام مردمی و مشروع ایران شرط تعیین کند و ما برای ارتباط با کشورها نیاز به هیچ پیش شرطی نیستیم البته پیش شرط ما این است که به قوانین و باور ملت ایران احترام بگذارند.

سخنگوی دولت اضافه کرد: اکثریت کشورها برایشان کاملا شفاف است که ما با تنوع سلایق روبرو هستیم، همواره استقلال کشور ما را قبول دارند و عدم ارتباط با رژیم صهیونیستی یک مسئله‌ای کاملا عادلانه و سنجیده نظام است، چرا که همه کشورها می‌دانند این رژیم جعلی دستش به خون فلسطینیان آلوده است و باید در پیشگاه تاریخ و خداوند پاسخگو باشند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه تأکید کرد: رژیم اشغالگر قدس هیچ وقت حقوق بشر را رعایت نکرده است و عامل تروریسم است اگر چنین کشوری این موضع را دارد این را به ما نشان می‌دهد که هیچ آشنایی با باور و اعتقادات ملت ایران ندارند.

 صحبت‌های وزیر اقتصاد آلمان تحریف شده است

وی اضافه کرد: پس از برجام یکی از مقامات آلمانی جهت قصد روابط با بنده صحبت کرد و وقتی که این موضوع رژیم صهیونیستی را مطرح کردند وی اذعان کرد که این حرف من تحریف شده است، ما همواره موضع ایران را درک می‌کنیم و هرکسی در عرصه سیاسی می‌داند رژیم جعلی صهیونیستی چه رفتارهای ضد حقوق بشری در طول تاریخ داشته است.

سخنگوی دولت درباره انتقاد مراجع تقلید از محصولات تراریخته اظهار داشت: در مباحث فناوری نو و اصلاحات ژنتیکی دیدگاه علمی مختلفی وجود دارد، مراجع معظم درباره ارائه مجوز به این گونه فعالیت‌ها اظهار نظر کردند، اما بنده این موضوع را وارد مباحث فقهی نمی‌کنم، ضمن آنکه نظر آنها بسیار حائز اهمیت است. در این زمینه ستادی تشکیل شد که بر اساس آن ایده‌ها و نظرات بررسی می‌شود و باید اعلام کنم که موضع دولت در چارچوب آن ستاد است.

نوبخت افزود: در این ایام دولت اهتمام دارد که به مردم خدمت‌رسانی کند بنابراین تمرکز خود را بر تکمیل امورات صرف کرده است.

وی تصریح کرد: موسیقی اصیل ایرانی باید در چارچوب قوانین و احکام شرعی گسترش و نشر پیدا کند و مباحثی به ویژه در مجامع مذهبی باید مورد اعتنا قرار گیرد، هنر آن است که به گونه‌ای عمل کنیم که بیشترین منفعت برای کشور فراهم شود تا اینکه بیشتر به مسائل حاشیه‌ای پرداخته شود.



جزییات افزایش پرداخت عیدی کارمندان دولت و افزایش حقوق بازنشستگان قطعی نشده است

سخنگوی دولت درباره پرداخت عیدی کارمندان دولت و افزایش حقوق بازنشستگان خاطرنشان کرد: به این مسئله در بودجه سال 96 توجه شده است همچنین برنامه سازمان بودجه به این امر اختصاص دارد اما هنوز جزئیات آن قطعی نشده و تا زمانی که هیچ چیز به قطعیت نرسیده نمی‌توان درباره آن اطلاع‌رسانی کرد، لذا نباید به پیش‌نویس لوایح و طرح‌ها توجهی کرد.

نوبخت درباره بی‌اثر کردن وتو اوباما در کنگره آمریکا درباره قانون عدالت برای قربانیان تروریسم که این موضوع سایر کشورها تحت تاثیر قرار می‌دهد تصریح کرد: قدرت، توزیع شده است. قدرت کاخ سفید و مجلس آمریکا مشخص شده است و ما با علم و اطلاع بر این موضوع هر مذاکره‌ای را با طرف آمریکایی و اروپایی پیش بردیم در حال حاضر پیش‌بینی همه موارد در آینده صورت گرفته است. ما از محدودیت اختیارات مطلع بودیم با این حال روند کار را ادامه دادیم همچنین باید اعلام کنم برای هر کنشی که صورت بگیرد واکنشی طراحی کردیم.

وی با اشاره به اینکه قوانین داخل کشور نیازمند شفاف‌سازی در زمینه اقدامات مالی و مبارزه با پولشویی است یادآور شد: دولت موظف است قوانین اجرایی را در جهت شفاف‌سازی مورد توجه قرار دهد، اکنون در حال بررسی و پیگیری این مسئله هستیم.

نوبخت درباره قیمت خرید تضمینی گندم در سال آینده اظهار داشت: همان طور که می‌دانید شورای اقتصاد درباره خرید گندم اظهار نظر می‌کند اما تا کنون نظری از سوی این شورا ابلاغ نشده اما باید دانست هنوز زمان اعلام قیمت خرید تضمینی فرانرسیده و در زمان مشخص اعلام خواهد شد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برنامه دولت در راستای عضویت قانونی در FATF چیست اظهار داشت: در این زمینه دولت بر اساس قوانین حاکم بر کشور قدم برمی‌دارد اما اگر اثبات شود نیازی به قانون جدید است لایحه آن تنظیم و نظر مجلس بر آن لایحه اعمال می‌شود، در حال حاضر طبق روال بر اساس مجوز قانون قبل پیش خواهیم رفت.

لینک دانلود قسمت 2

موضوع تشکیل ستادهای انتخاباتی در دولت مطرح نیست

سخنگوی دولت درباره تشکیل ستاد انتخابات روحانی و فعالیت‌ آن بیان داشت: بحث انتخابات در دولت مطرح نیست و رئیس جمهور درگیر مسئولیت‌های اصل 113 است. به هیچ وجه درباره انتخابات واکنشی ندارد همچنین ستادی در این زمینه تشکیل نشده و بنده این موضوع را تایید نمی‌کنم.

نوبخت با تاکید بر اینکه تشکیل کنسرت‌ها باید در چارچوب قانون باشد تصریح کرد: مصوبه و مجوز کنسرت با اختیارات فرا قانونی از سوی هیچ کس به لغو کنسرت‌ها منجر نخواهد شد، در این راستا نظر مراجع و موضع دولت کاملا مشخص است، برای مراجع و نظرات آنها احترام و اعتباری ویژه قائل هستیم اما مدیران باید آگاهانه به این عرصه پرتلاطم وارد شوند، چرا که رقبا از هر فرصتی استفاده می‌کنند، بنابراین ما باید معقول عمل کنیم.

وی با بیان اینکه باید از هنرمندان که سرمایه‌های کشور هستند حمایت کنیم ادامه داد: حمایت از هنرمندان بدان معنا نیست که به اظهارنظرهای مراجع بی احترامی و بی‌توجهی می‌شود. مدیریت این موضوع بسیار دشوار است و بنده ازمدیران درخواست می‌کنم تا سیاست‌های صریح دولت را به خوبی اجرا کنند.

سخنگوی دولت با اشاره به خرید تضمینی محصولات کشاورزان گفت: خرید تضمینی به معنای الزام کشاورزان برای فروش محصولات خود به دولت نیست. دولت چتری حمایتی قائل است که اگر محصول کشاورز خریداری نشد، آن را خریداری کند. برای گندم‌کاران بازار غیر دولتی مناسب نیست، لذا آنها محصولات خود را به دولت می‌فروشند از سوی دیگر برنج‌کاران اگر بازار بهتری داشته باشند محصولات خود را با قیمت کمتر به دولت نخواهند فروخت.

اضافه کاری کارکنان دولت قطع نشده است

نوبخت در واکنش به اینکه گفته می‌شود اضافه کاری کارکنان دولت قطع شده اظهار داشت: اضافه کار کارمندان دولت قطع نشده و بنده این موضوع را تایید نمی‌کنم، ممکن است دستگاهی از نظر مالی دچار مشکل شود که در این صورت بنده به سازمان‌های برنامه و بودجه استان‌ها دستور بررسی و پیگیری خواهم داد تا کارمندان حقوق و اضافه کار خود را همچون گذشته دریافت کنند.

سخنگوی دولت با بیان اینکه قبل از ورود پول به خزانه از مجلس اجازه انتشار اسناد را برای پرداخت پاداش و حقوق بازنشستگی فرهنگیان را گرفتیم خاطرنشان کرد: با پولی که جمع‌آوری می‌شود معوقات و حقوق‌ها را پرداخت می‌کنیم، اما همان طور که می‌دانید تمام اقدامات تبدیل اوراق به ریال، اکنون در حال انجام است و قطعا در آینده نزدیک این کار انجام خواهد شد، لذا از آنجایی باید سود آنها هم پرداخت شود این اقدام را نیز در دستور کار قرار دادیم و حدودا 4 هزار و 500 میلیارد تومان باید پرداخت شود که در اسرع وقت بدهی خود را با فرهنگیان و بازنشستگان تسویه خواهیم کرد.

نوبخت ادامه داد: حقوق کارمندان و حقوق دوره بازنشستگی آنها باید به وسیله صندوق پرداخت شود اما به هر دلیلی ممکن است دولت‌های گذشته حقوقی پرداخت نکرده باشند یا صندوق نتوانسته پول‌های جمع‌آوری شده به آنها پرداخت کند، بنابراین در حال حاضر باید حقوق، پاداش بازنشستگی و حقوق بازنشستگی آنها پرداخت شود که البته این بار سنگینی بر دوش دولت یازدهم است.

وی یادآور شد: به صندوق بازنشستگان به طور معمول صد درصد پول پرداخت و گاها تا 110 درصد افزایش پرداختی انجام می‌شود. اکنون کسانی که بازنشسته می‌شود حقوق بالایی دارند و بیش از 30 الی 40 هزار میلیارد تومان هزینه برای این گونه پرداخت‌ها اختصاص دارد.

سخنگوی دولت درباره سفر رئیس جمهور به ویتنام اظهار داشت: هر زمان که سفر رئیس جمهور به این کشور قطعی شود دفتر ریاست جمهوری آن را اطلاع‌رسانی خواهد کرد، اما باید دانست که سفرهای خارجی وی همچنان ادامه دارد. سفرهای رئیس جمهور تابع مسائل مختلفی است گاهی در آخرین ساعات سفر تغییراتی پیش می‌آید که ممکن است برنامه سفر او را تحت تاثیر قرار دهد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۰ ۱۳ مهر ۱۳۹۵
آقای نوبخت از پاداش بازنشستگان بدبخت چه خبر؟؟؟؟
آخرین اخبار