حجتی در پاسخ به سوال قاضی پور:

عرضه‌کنندگان شِکر با قیمت بالا جریمه می‌شوند/پرداخت حقوق 21 میلیونی به معاونان وزارت جهاد کشاورزی صحت ندارد

وزیر جهاد کشاورزی گفت: هزینه بخشی از بذری که به کشاورزان می‌دهیم را از محل یارانه دولت پرداخت می‌کنیم.

برابری مصرف و تولید شکر از سال 92/ هزینه بذر اعطائی به کشاورزان از یارانه دولت پرداخت می‌شود
به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی با حضور در جلسه علنی امروز (سه شنبه، 13 مهرماه) به منظور به پاسخ سوال نادر قاضی پور و علیرضا محجوب درباره گرانی شکر و تعطیلی کارخانه های قندریزی گفت: متأسفانه از فروردین تا خرداد هیچ کودی در زمین‌های کشاورزی به دست ما نرسید و تلاش کردیم دو هزار تن کود در سال 92 تأمین و از شرکت‌های مختلف هم استفاده کردیم و بخشی هم از آن در سال 93 وارد شد.

وزیر کشاورزی تصریح کرد: هزینه بخشی از بذری که به کشاورزان می‌دهیم را از محل یارانه دولت پرداخت می‌کنیم و کودهای خارجی را نزدیک 25 تا 30 درصد از قیمتش را کاهش دادیم تا در اختیار کشاورزان قرار گیرد.

حجتی اظهار داشت: تولید شکر درسال 92 یک میلیون و 100 هزار تن و واردات یک میلیون و 580 هزار و مصرف هم دو میلیون و 100 تا دو میلیون و 200 تن بوده که از سال 92 در کشور برابری برای مصرف و تولید شکر ایجاد کردیم.

وزیر کشاورزی افزود: در سال 93 تولیدات وضعیت بهتری پیدا کرده و واردات کاهش پیدا کرد البته آن مشکلی که ما در اواخر سال 92  داشتیم در رابطه با اینکه در برخی از مناطق کارخانه‌ها به تولید‌کننده‌های ما به جای پول، شکر می‌دانند و قیمتی که عرضه می‌‌کردند علی‌رغم قیمت مصوبه ستاد تنظیم بازار، عددی بود که دولت تعیین کرده بود باز هم بازار کشش آن را نداشت.

وی ادامه داد:‌ علت این موضوع این بود که شکر به صورت انبوه وارد کشور شده بود و شکر داخلی هم قیمت بالاتری  داشت. از سال 93 به بعد مدیریت واردات و افزایش تولید انجام شد و تولید سال 1394 به یک میلیون و 535هزار تن رسید یعنی قریب به بیش از 3الی 4درصد از سال 92.

حجتی ادامه داد: همچنین لازم به ذکر است ما اگر بتوانیم در مناطقی که شرایط را دارند، کشت پاییز انجام دهیم به ویژه در مناطق گرمسیری در یک افق 2ساله به بی‌نیازی می‌رسیم.

وزیر کشاورزی تصریح کرد: اکنون  ما در خوزستان محدودیت ایجاد می‌کنیم برای کشت چغندر پاییز و آن 2 کارخانه‌ای هم که است بنا به دلایلی متوقف است، در تلاشیم که آنها به مدار تولید وارد شوند یا اینکه کارخانه دیگری انجام شود که اگر این امر محقق شود دیگر نیازی به واردات شکر نخواهیم داشت.

حجتی اضافه کرد: باید کارخانه‌ها و کشت پاییزه را توسعه دهیم همچنین ما باید حدود600هزار تن شکر را  وارد می‌کردیم و این شکر باید عمدتا با توجه به ذخیره‌هایی که ما داشتیم و میزان نیشکری که در حال برداشت بو،د باید در خرداد و تیر ماه وارد کشور می‌شد اما به خاطر بعضی ضعف ها، به جای خرداد و تیر ، مرداد و شهریور وارد کشور شد.

وزیر کشاورزی تصریح  کرد:‌ بخاطر هزینه‌های افزایش تولید شکر، بنا بود قیمت شکر گران شود و آنهایی هم که شکر داشتند شکر خود را نگه‌ داشته بودند تا این افزایش قیمت شامل حالشان شود در نتیجه این موارد در تأخیر تنظیم بازار تأثیر گذار بود و در شهریور ماه این مشکل به شکل کامل رفع شد که این امر به واسطه ورود شکر به کشور و همکاری کارخانه‌ها انجام شد.

حجتی ادامه داد: چون شکر به صورت تن وارد کشور شده بود وتجزیه و بسته‌بندی آن در کارتن‌ها طول می‌کشید این ناهنجاری‌ها پیش آمد.

وی افزود: مشکل دیگری که به آن پی بردیم و در طول تاریخ هم به آن توجه نشده بود این بود که شکر به صورت خام نگه‌داری می‌شد از این رو به شرکت‌های بازرگانی و دولتی ابلاغ کردیم که از این تاریخ به بعد شکر به صورت خام نگه‌داری نشود تا خدایی نکرده اگر بازار روزی با مشکل مواجه شد، بلافاصله بتوانیم آن را عرضه کنیم.

وزیر جهاد و کشاورزی تأکید کرد: امیدواریم با این ابلاغ دیگر چنین مشکلات و نارسایی‌هایی پیش نیاید و ما بتوانیم با کمک دستگاه‌ها و پشتیبانی مجلس به تمامی اهدافی که تعیین کرده‌ایم برسیم و نیازی به واردات شکر نداشته باشیم.

حجتی خاطر نشان کرد:‌ میزان شکری که مجوز واردات داده شده صرفا به تولید‌کنندگان شکر به نسبتی که این محصول را تولید کرده‌اند، است.

وی گفت:‌ فرض کنید 500هزار تن شکر بنا است وارد شود این میزان شکر را در اختیار سندیکا قرار می‌دهیم، سندیکا هم به آن نظارت می‌کند، بنابراین هر کسی که 3کیلو شکر تولید کند می‌تواند مجوز واردات یک کیلو شکر را دریافت کند.

وزیر جهاد کشاورزی گفت:‌ شکری که در این سه سال اخیر توسط کارخانجات عرضه شد عمدتاً به عمده‌خرها بوده است و این شکر همیشه 200تومان زیر قیمت تمام شده است.

وی افزود: امسال سازمان حمایت بررسی کرد که شکری که کارخانه تولید می‌کند هزار و 700تومان تمام می‌شود را هزار و 520تومان بفروشد چرا که اگر هزار و 800تومان می‌فروخت 20درصد افزایش قیمت وجودداشت که ما بخاطر کنترل قیمت‌ها و اینکه به مصرف‌کننده فشار نیاید این 200تومان را به کارخانجات متعهد شدیم.

حجتی خاطر نشان کرد: سازمان حمایت در جریان است و در تنظیم بازار هم این موضوع بحث شده که اگر در شکر وارداتی 100تومان راند یا سود اضافه باشد 50تومان آن را در محاسبات کلانی که سازمان حمایت با هرکارخانه‌ای می‌کند ما به اضافه آن 200تومان به حساب بیاورد، این نظامی است که اکنون بدان عمل می‌شود بنابراین ما اجازه ورود شکر به غیر از واردکننده‌ای که سال‌ها شکرش را حداقل 200تومان زیر قیمت تمام شده عرضه کرده ندادیم.

وزیر جهاد و کشاورزی اظهار داشت: امروز بیش از 300میلیارد تومان بابت همان 200تومان دولت به کارخانجات شکر می‌دهند که آن را یا از خودش می‌پردازد و یا از محل مابه التفاوت سایر محصولات پیش‌بینی کرده، همه این‌ها هم سازمان حمایت محاسبه کرده و سازوکارها را در نظر گرفته، ما هم کاره‌ای نیستیم و تنها در عمده‌ فروشی حضور داریم.

حجتی با بیان اینکه اگر قیمت‌ها به موقع اعلام می‌شد این مشکل امروز به وجود نمی‌آمد، اظهارداشت: در جلسه با معاون اول رئیس جمهور قرار شد کسانی که شکر را گران عرضه می‌کنند چند 10میلیارد تومان جریمه شوند.

وی گفت: لازمه پایداری تولید گندم در مناطق این است که چغندر و غیره به تناوب کشت شوند.

حجتی گفت: مصوبه‌ای هم تحت عنوان ذخایر استراتژیک اعم از کود و غیره در اختیار قرار گرفت که بدهی تهاتر شد و همچنین که اشاره کردم کودی هم که توضیح شد 30تا 40درصد کمتر از قیمت تمام شده است و این باعث شد ما با کسری مواجه شویم به همین خاطر هم می‌خواستیم از یارانه نهاده‌های کود، سم و بذر که در رادیکال بودجه پیش‌بینی شده استفاده کنیم که متاسفانه این نیز تأمین نشده و قرار است سازمان مدیریت پیگیری کند.

حجتی در ارتباط با سم نیز افزود: ما سم نمی‌خریم، سم در بازار خریدو فروش می‌شود، ما بنا به دلایل زیادی سم را در بازار منتقل می‌کنیم و مجوز ی هم در ارتباط با سم‌فروشی‌ها و داروهای پزشکی در نظر گرفته‌ایم تا بتوانیم مانند داروهای انسانی اعمال حاکمیت کنیم.

وی گفت: سم‌فروش باید صلاحیت این کار را داشته باشد و ما بتوانیم این موضوع را پیگیری که چه سمی وارد شود و چه سمی وارد نشود.

وزیر جهاد وکشاورزی در رابطه با شائبه‌ پرداخت حقوق 20میلیون تومانی به یکی از کارمندان این وزارت خانه نیز گفت: این موضوع صحت ندارد، در گرازش‌های دستگاه‌ بازرسی از وزرات‌خانه متبوع نیز چنین چیزی گزارش نشده است.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار