گزارش/

چرا آمریکا از ادامه همکاری با روسیه در سوریه منصرف شد؟

وزیر خارجه آمریکا همتای روس خود را در جریان تصمیم واشنگتن مبنی بر تعلیق همکاری با مسکو در خصوص توافق آتش‌بس سوریه گذاشت.

به گزارش خبرنگار سیاست‌ خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، منابع خبری در طول ساعت‌های گذشته از تصمیم آمریکا برای تعلیق همکاری با مسکو در حل‌وفصل بحران سوریه خبر دادند.

 ایالات متحده در حالی این تصمیم را می‌گیرد که استفان دوجاریک سخنگوی دبیرکل سازمان ملل پیش از این همکاری میان مسکو و واشنگتن برای حل بحران سوریه را حیاتی دانسته و تاکید کرده بود: رهبری مشترک آمریکا و روسیه در گروه بین‌المللی حمایت از سوریه بسیار مهم است و این رهبری مشترک در راستای توقف خصومت‌های موجود در منطقه اهمیت دارد.

گفته می‌شود، الیزابت ترودو سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرده جان کری، رئیس دستگاه دیپلماسی این کشور به سرگئی لاوروف، همتای روسی خود اطلاع داده که واشنگتن تصمیم گرفته است همکاری خود را با مسکو در خصوص توافق آتش‌بس در سوریه را تعویق کند.


چرا آمریکا از ادامه همکاری با روسیه در سوریه منصرف شد؟


روسیه هم در واکنش به این اقدام آمریکا اعلام کرد که واشنگتن از انجام تعهدات خود بازمانده و سعی می‌کند طرف روسی را در مظان اتهام قرار دهد. به گفته ماریا زاخاروا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه واشنگتن صرفاً از عمل به تعهدات کلیدی خود براساس توافقات صورت گرفته بازمانده و اکنون ظاهراً آمریکایی‌ها سعی می‌کنند بار مسئولیت را بر دوش طرف دیگری بیاندازند.

زاخاروا همچنین تاکید کرده که آمریکا نتوانسته تعهدات خود را در قبال تمایز میان جناح‌های مخالف و تروریست‌ها در سوریه اجرایی کند.

کنستانتین کوساچف، رئیس کمیته امور خارجی مجلس علیای پارلمان روسیه نیز ضمن انتقاد تصمیم آمریکایی‌ها اظهار داشته روسیه برای ادامه مذاکرات با آمریکا در خصوص سوریه تا آخرین لحظه تلاش کرده و تنها موضع ما این بوده که فرصت تحقق فرآیند صلح سیاسی پایدار را زنده نگه داریم.

در همین راستا سیدهادی افقهی کارشناس مسائل منطقه نیز در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان خاطرنشان کرد: اساس همکاری روس‌ها با آمریکا‌یی‌ها در بحران سوریه یک همکاری تاکتیکی است و همکاری حقیقی استراتژیک برای رسیدن به یک راه‌حل منطقی و عقلانی وجود ندارد، چرا که از نگاه آمریکا تضعیف جایگاه روسیه در منطقه مهم است.

این کارشناس سیاست خارجی افزود: رایزنی‌ها و مشورت‌هایی هم که از سوی مسکو و واشنگتن صورت می‌گیرد در مرحله تاکتیک است چرا که در مرحله استراتژیک رویکرد آمریکا تضعیف روسیه در منطقه است و از این رو هر تحولی که در سوریه رخ می‌دهد و توافقی‌ که صورت می‌گیرد همگی در سطح تاکتیک تعریف می‌شوند، چرا که در مرحله استراتژیک این‌ها باهم هم‌خوانی ندارند و حتی ضد هم نیز حرکت می‌کنند، چنانچه دیدیم روسیه پس از تحولات اوکراین و در ابعاد اقتصادی مورد تحریم اروپا و آمریکا قرار گرفت.


چرا آمریکا از ادامه همکاری با روسیه در سوریه منصرف شد؟


وی ادامه داد: اینکه لاورف وزیر امور خارجه روسیه و جان کری ساعت‌ها باهم مذاکره می‌کنند و آتش‌بسی را برقرار می‌کنند ولی نمی‌توانند معارضین را پای میز مذاکره بنشانند یا این‌طور بگوییم که آن‌ها پای میز مذاکره نمی‌آیند تا بحران چندین ساله سوریه حل شود، بدین دلیل است که معارضین یک سری سناریو‌های از پیش‌ تعیین‌شده‌ای دارند که می‌خواهند کلید دمشق را به آسانی تحویل بگیرند ولی وقتی می‌بینند این فضا آماده نیست شروع به بهانه جویی و کارشکنی می‌کنند و میز مذاکرات را به هم می‌زنند.

این کارشناس مسائل منطقه بیان کرد: آنچه‌ که آمریکایی‌ها را وادار می‌کند تا از روسیه بخواهند به بشار اسد فشار وارد کند موضوع پیروزی میدانی است چرا که هر کس در میدان نبرد پیروزی‌های اساسی‌تری داشته باشد، پیروز اوست.

سیدافقهی با بیان اینکه مگر تنها در حلب شرقی است که مردم کشته می‌شوند و در مناطق دیگر این اتفاقات نمی‌افتد گفت: شهرهای دیگر سوریه سال‌هاست که تحت محاصره هستند پس سازمان ملل کجا بوده، آمریکا کجاست که بیاید از حقوق بشر مناطق دیگر هم دفاع کند.



چرا آمریکا از ادامه همکاری با روسیه در سوریه منصرف شد؟



این کارشناس سیاست خارجی گفت:‌ رویکرد اصلی آمریکا این است که از گروه‌های تروریستی حمایت کند و آنها به نیابت از خود آمریکایی‌ها بتوانند پیروزی‌های بزرگی را کسب کنند که خوشبختانه تا کنون چنین اتفاقی رخ نداده است.

سیدافقهی گفت:‌ همانطور که می‌دانید این روزها معادلات میدانی مخصوصا به لحاظ تقویت نیروی هوایی سوریه و حضور مستقیم روس‌ها عوض شده و شاهد پیروزی‌های پی‌درپی ارتش سوریه و هم پیمانانش هستیم بنابراین هر توافقی که بین آمریکایی‌ها و روس‌ها انجام می‌گیرد توافقی‌ است که یا مرده به دنیا می‌آید و یا یک توافق شکننده است و با اندک بهانه‌ای متوقف می‌شود.

این کارشناس سیاست خارجی با اشاره به اینکه آمریکا به دنبال این نیست که مشکل سوریه حل شود مگر به نفع خودش اضافه کرد: آمریکا اگر احساس کند تحولات میدانی گروه‌های تروریستی را تقویت می‌کند و آنها خوب پیش می‌روند در این هنگام اصرار به رفتن بشار اسد دارد و حرف از تغییر حکومت می‌زند البته حکومتی داعشی_ آمریکایی_ اسرائیلی.

سیدافقهی با بیان اینکه آنچه که اکنون روس‌ها و آمریکایی‌ها بر سر آن اختلاف دارند مطالبه جدا کردن گروه‌های معارض است، خاطرنشان کرد: آمریکا هرگز داعش و جبهه‌النصره را کنار نمی‌زند چون خودش آنها را به وجود آورده و مأموریتی تحت عنوان جنگ نیابتی نیز به آنها داده است حالا که آنها این گروه‌ها را برای تحقق اهدافشان به وجود آورده‌اند خودشان نمی‌آیند که سرنگونشان کنند.

سیدافقهی اظهار داشت:‌ آمریکایی‌ها به صراحت این موضوع را اعلام نمی‌کنند و تنها با کلمات بازی می‌کنند و بامدیریت زمان وقت را تلف می‌کنند ولی به هر حال نتیجه همه این رفتارها آن است که می‌خواهند به پیروزی‌های میدانی دست پیدا کنند.

این کارشناس سیاست خارجی خاطر نشان کرد: اکنون روس‌ها یک برگ برنده قوی در دستشان است که به هیچ وجه هم حاضر نیستند آن را از دست بدهند و آن این است که مدعی هستند ما با آمریکا توافق کردیم که گروه‌های معارض معتدل و تروریستی را جدا کنند پس چرا این کار را انجام نمی‌دهند.

وی تأکید کرد:‌ ایالات متحده خود جبهه‌النصره را ایجاده کرده و اکنون هم این گروه بسیار قوی‌تر از داعش است و بقیه گرو‌ه‌های تروریستی نیز تابع جبهه‌النصره هستند و عربستان هم بیشترین هزینه را برای تربیت این گروه می‌پردازد.


چرا آمریکا از ادامه همکاری با روسیه در سوریه منصرف شد؟


سیدافقهی گفت: امتیاز گروه جبهه‌النصره بدنه آن است که سوری هستند و برخلاف داعش اکثر بدنه درجه یک‌ آن غیر بومی نیست و ابومحمد جولانی نیز در بین تروریست‌ها نفوذ دارد و پول خرج می‌کند و تعامل مستقیمی هم با آمریکا دارد بنابراین روس‌ها نقطه ضعف آمریکا را می‌دانند چون شورای امنیت در این باره قطع‌نامه صادر کرده آمریکا باید جبهه‌النصره را از بین ببرد.

وی ادامه داد: آمریکا اکنون با عامل زمان بازی می‌کند تا شاید معادلات میدانی را به نفع خود جابه‌جا کند و تصور من بر این است که این مسئله ادامه دارد.

سیدافقهی بیان کرد: هر از چند گاهی آمریکایی‌ها ضربه‌ شست‌هایی را از خود نشان می‌دهد که اکنون هم به درگیری‌های لفظی مسکو و واشنگتن کشیده شده و اوج این درگیری‌هاست.

وی تاکید کرد: احساس می‌کنیم که رابطه این دو کشور به شرایط جنگ سرد برگشته، تاکنون اختلافات در مورد سوریه بود ولی شب گذشته رئیس جمهور روسیه اعلام کرد معاهده منع تولید پلوتونیوم را به تعویق در می‌آورد و هیچ تعهدی هم نسبت به آن ندارد بنابراین این مسائل دیگر به بحران سوریه ربطی ندارد و شواهد هم حاکی از آن است برگ‌هایی گاهاً بین آمریکا و روسیه فعال می‌شود که فضا را تاریک‌تر می‌کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۵ ۱۴ مهر ۱۳۹۵
مرگ بر امریکا که حقیقتا شیطان بزرگ است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۰ ۱۳ مهر ۱۳۹۵
چون چاقو نمی تواند دسته خود را ببرد.
آخرین اخبار