ایران و کره جنوبی دوست و همراه خوب یکدیگر هستند

عقد قرارداد همکاری انجمن خوشنویسان ایران با کره جنوبی طی برنامه ای در کنار افتتاح نمایشگاه «پیام دوستی و مهربانی» در خانه هنرمند ان با شعار « ایران و کره جنوبی دوست و همراه خوب یکدیگر هستند» صورت گرفت.

به گزارش خبرنگارحوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛  مراسم عقد قرارداد همکاری با کره جنوبی در حوزه هنر خوشنویسی و افتتاح نمایشگاهی در این راستا در برنامه ای با عنوان «پیام دوستی و مهربانی» عصر امروز در خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

در این مراسم علاوه بر کیم سئونگ هو سفیر کره جنوبی در ایران و رایزن فرهنگی این کشور، مجید رجبی معمار مدیرعامل خانه هنرمندان ایران، غلامحسین امیرخانی رئیس انجمن خوشنویسان ایران و برخی از اعضای شواری عالی این انجمن چون رسول مرادی، شهرام روحی، محمدحسین ساکت نماینده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، عارف براتی، علی اشرف صندوق آبادی، شهرام روحی و ... حضور داشتند.

مجید رجبی معمار در ابتدای این مراسم ضمن ابراز خرسندی از انعقاد چنین همکاری عنوان کرد: بسیار خرسندیم که امکان برگزاری نمایشگاه و فعالیت های مشترک در این حوزه فراهم شده است و از امروز به مدت یک هفته فرصتی برای علاقه مندان به هنر خوشنویسی ایجاد شده تا بتوانند با بخشی از آثار خوشنویسی دو کشور و زمینه های فرهنگی بیشتر آشنا شوند.

وی افزود: بعد از سفر رئیس جمهور کره به ایران و دیدار ایشان با رهبری، ابواب همکاری دو کشور در همه زمینه های علمی، اقتصادی، سیاسی و از همه بیشتر فرهنگی و هنری بازتر شد و در حوزه هایی چون سینما و ... قرار است این همکاری ها ادامه داشته باشند.

رجبی معمار در ادامه با اشاره به بازدیدی که از مراکز فرهنگی کره و اهمیتی که این مجموعه ها برای آنها داشته، گفت: کره جنوبی به موازات رشد علمی و اقتصادی به فرهنگ و هنر نیز می پردازد و این اتفاق از تعدد فعالیت ها ی هنری و مراکز فرهنگیشان قابل درک است. یکی از دلایل این توسعه این است که نهادهای اقتصادی در آنجا موظف به احداث و رسیدگی به چنین برنامه هایی هستند و اگر این اتفاق در کشور ما هم توسط مراکزی چون بانک ها صورت بگیرد، پیشرفت بسیاری در این عرصه خواهیم داشت.

غلامرضا امیرخانی رئیس انجمن خوشنویسان در ادامه این مراسم به روی صحنه آمد و با اشاره به قرابت فرهنگی ایران و کره گفت: ما دوستان نزدیکی هستیم. شاید فاصله جغرافیایی ایران با کره بیش از 500 کیلومترباشد ولی نگاه و جهان بینی مان مشترکات عمیقی با هم دارند که به این نزدیکی واقعیت می بخشد.

وی افزود: سابقه ارتباط فرهنگی ما با کشورهای هم قاره از پیش از تأسیس جاده ابریشم و قبل ترها بوده. ارتباطی که تأثیراتش را در فرهنگ، هنر، زبان و هر ماهیتی که موجودیت انسان را تعریف می کند، گذاشته است.

امیرخانی در خصوص این اعتبارنامه میان ایران و کره جنوبی در حوزه مذکور عنوان کرد: من امیدوارم که این اعتبارنامه فارغ از ابعاد سیاسی و بین المللی خود یک قرارداد فرهنگی هنری باشد. همچنین آرزومندم که این نگاه به عنوان شیوه عام دیگر کشورها شود، به طوری که نظام های دیگر به جای اتکا به مسائل سیاسی، اقتصادی، نظامی و ... دنیا را با عشق و هنر به عنوان یک خانواده نگاه کنند. اگر چنین باشد بسیاری از مشکلاتی که انسان به دنبال راه حل آن می گردد با روشن شدن چراغ فرهنگ و هنر رفع می شود.

وی در ادامه با اشاره به پیشرفت خوشنویسی در ایران گفت: انجمن خوشنویسان بیش از 300 شعبه در سراسر کشور و حتی نقاط کور دارد. مناطقی که با وجود محرومیت بهترین اساتید را در سایه عشق و معنویت تربیت کرده است. به همین جهت ما در این عرصه پیشرفت روزافزونی داشته و داریم.

وی افزود: امروزه بیش از 15 نوع خط که نشان دهنده ذوق و قریحه مردم ایران است، ایجاد شده و باید بگویم که تمام این خطوط 15گانه از ایران شکل گرفته و آغاز شده. بعد هم کم کم به دست هنرمندان ایرانی تکامل پیدا کرده و در بین کشورهای اسلامی رواج یافته است.

رئیس انجمن خوشنویسان ایران خاطرنشان کرد: هم ریشه بودن فرهنگ و هنر در حوزه های مختلفی قابل رویت است. برخی از رشته ها پایه و به منزله ستون این مسئله اند، مثل خط یا آوا و نوا. ما  نیز در همین راستا امیدواریم این همکاری ها مقدمه ای برای قوام و وسعت ارتباط هرچه بیشتر ما و کره جنوبی باشد.

در بخش دیگری از این برنامه سفیر کره طی صحبت های کوتاهی با دوست شمردن این دو کشور، اظهار کرد: علت اصلی برگزاری این برنامه دوستی و همراهی ایران و کره بود. ارتباطی که برای ادامه آن باید بیشتر هم را می شناختیم. بخشی از این شناخت به واسطه آشنایی با فرهنگ و هنر یکدیگر به دست می آید. به همین جهت این اعتبارنامه وسیله خوبی برای شناخت هرچه بیشتر است.

وی در ادامه به جایگاه والای خوشنویسی در کره بین اقشار گوناگون و ادیبان و فیلسوفان کشورش اشاره کرد و پس از آن اظهار داشت: ما مردم کره شانه به شانه با مردم ایران در یک جهت استاده ایم و با
هم حرکت می کنیم. علاوه بر این برنامه، در ماه اکتبر 10 رویداد دیگر در این عرصه برگزار خواهیم کرد که همه آن ها نشان دهنده نوع نگاه و علاقه ما به همکاری در این حوزه است.

محمدحسین ساکت نماینده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه این برنامه یادآور شد: ما یک نقطه مشترک مهم با کره داریم و آن هم تلاش برای رفع شررافکنی است.

وی گفت: این هنر باید را ه را برای صلح و آشتی فراهم کند و امیدواریم بار عمیقی که هنر خوشنویسی دارد، با این قرارداد کمکی برای راهبرد ما در اجرای رسالتمان باشد.

پس از این سخنرانی ها از برگزیدگان و اساتید شرکت کننده در نمایشگاه «پیام دوستی و مهربانی» تجلیل و تقدیر به عمل آمد و در آخر این نمایشگاه با حضور سفیر و رایزن فرهنگی کره در گالری پاییز خانه هنرمندان افتتاح شد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.