جایگاه دوم ایران در منطقه در دانش سلول های بنیادی/ تجاری سازی حلقه مفقوده توسعه علم

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی معاونت علمی گفت: ایران در دانش سلول های بنیادی در رتبه دوم منطقه قرار دارد که باید این علم را با تولید محصولات تجاری سازی کرد.

////به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛محمد‌علی نیلفروش‌زاده مشاور در امور توسعه فناوری های سلامت معاونت علمی ریاست جمهوری و رییس انجمن متخصصان پوست در سمپوزیوم یک روزه پوست، ترمیم، سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی اظهار کرد: در معاونت علمی و ستاد سلول‌های بنیادی فعالیت جدیدی را در کارگروه پوست و ترمیم آغاز کردیم که باید با استفاده از ظرفیت سازی از پتانسیل موجود در دانشگاه‌ها استفاده شود.

وی با بیان اینکه تحقیقات در علم سلول‌های بنیادی از سال 1977 با سلول‌های خون ساز آغاز شده تصریح کرد: بیست سال پس از این تاریخ سلول‌های بنیادی جنینی وارد علم شد که روز به روز پیشرفت‌های بسیاری دارد و باید در بخش تحقیقات و تولید محصول فعالیت‌های بیشتری داشته باشیم.

مشاور در امور توسعه فناوری های سلامت معاونت علمی ریاست جمهوری با انتقاد از جایگاه نامناسب ایران در تولید محصول سلول‌های بنیادی تأکید کرد: باید از تحقیقات و علم این رشته در کشور استفاده شود که تاکنون چهار محصول ثبت شده در سلول‌های بنیادی داریم.

وی افزود: علاوه بر استفاده از سلول های بنیادی باید از دانش ژنتیک و مهندسی بافت نیز استفاده شود که ترمیم بافت‌های پوششی بدن از اهداف این سمپوزیوم است.

توزیع موزون منابع برای توسعه دانش سلول‌های بنیادی
در ادامه امیرعلی حمیدیه دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی معاونت علمی ریاست جمهوری درباره فعالیت‌های ایران در حوزه سلول‌های بنیادی اظهار کرد: قدمت استفاده از سلول‌های بنیادی به 25 سال گذشته برمی‌گردد که با افزایش فعالیت‌های مراکز تحقیقاتی و دانشگاه ها، امروز بیش از 40 الی 50 مرکز در وزارت بهداشت، علوم، معاونت علمی و جهاد دانشگاهی به علم سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی می‌پردازند.

وی با بیان اینکه سال 2013 به تعداد این مراکز تحقیقاتی افزوده شده گفت: معاونت علمی ریاست جمهوری تلاش کرد از این مراکز حمایت و به پیشرفت‌های آنها کمک کند که از شانزده سال قبل بر روی سه بحث اصلی متمرکز شده‌ایم.

حمیدیه افزود: آموزش، پژوهش و توسعه منابع انسانی، تجاری‌سازی بازار و تولید محصول از این موارد است که باید بین هر سه این موارد ارتباط برقرار شود.

وی با اشاره به افزایش دانشجویان علوم سلولی در سال‌های اخیر اظهار کرد: در این زمینه بر تعداد اعضای هیات علمی نیز افزوده شده و در سال 2016 به پانصد عضو افزایش پیدا می‌کند که بیشتر فعالیت‌های این افراد در زمینه سلول‌های بنیادی است.

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی معاونت علمی تأکید کرد: با افزایش تعداد دانشجو و فعالیت‌های تحقیقاتی تا ماه آگوست 2016 تعداد مقالات به طور قابل توجهی افزایش پیدا کرد و رتبه ایران بر اساس تولید مقالات از 20 به 14 در سال 2016 ارتقاء یافت.

وی با بیان اینکه ایران توانسته در منطقه از کشور ترکیه پیشی بگیرد تصریح کرد: اما فاصله تولید مقالات علمی کشور با رژیم صهیونیستی بسیار قابل توجه و زیاد است که باید در سال‌های آینده استفاده از سلول های بنیادی ترویج پیدا کند.

حمیدیه با اشاره به فاصله 10 برابری تهران با دیگر استان‌ها در زمینه فعالیت سلول‌های بنیادی گفت: باید توازن بین مراکز تحقیقاتی کشور ایجاد شود و با توجه به اینکه مشارکت دانشگاه‌ها در تهران بیش از دیگر استان‌ها است امکانات به دیگر مناطق کشور تخصیص پیدا کند.

وی با بیان اینکه از سال گذشته ستاد تصمیم گرفت از توزیع ناموزون منابع جلوگیری کند، اظهار کرد: در گذشته 98 درصد منابع تخصیص یافته به شهر تهران تعلق می‌گرفت که امسال آن را به 50 درصد کاهش دادیم و در شهرهای مختلف سمپوزیم‌ها و کارگاه‌های مختلفی را برگزار می‌کنیم.

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی معاونت علمی افزود: کشور در همه رشته‌ها نمی‌تواند پیشرفت چشمگیری داشته باشد و باید در رشته های نوپا و جدید تولید محصول داشته باشیم.

وی تصریح کرد: در سال 2020 سهم دانش سلول‌های بنیادی 60 میلیارد دلار، در سال 2030، 170 میلیارد دلار و 2050 به 520 میلیارد دلار افزایش پیدا می‌کند که باید در این علم به طور صنعتی وارد شویم و با استفاده از پژوهش‌های ده ساله خود سهمی در بازار جهانی داشته باشیم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار