سریال پرماجرای نمرات نهایی امتحانات دانش آموزان/ ارزیابی که درست از آب درنیامد

ارزیابی نمرات امتحانات نهایی دانش آموزان با سروصدای زیادی همراه بود و گویا این ارزیابی ها و نتایج اعلامی اولیه با واقعیت امر فاصله داشته است.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛چندی پیش و همزمان با پایان سال تحصیلی گذشته بود که امتحانات نهایی دانش آموزان موجی ازاعتراضات را در نقاط مختلف کشور ایجاد کرد و تا پایان دوره امتحانات، سریالی ازاعتراضات و تجمع های دانش آموزی را شاهد بودیم اما این مساله پایان ماجرا نبود و در این میان اخباری مبنی بر فروش و لو رفتن سوالات امتحانی نیز مطرح شد.

سریال پرماجرای نمرات نهایی امتحانات نهایی دانش آموزان/ ارزیابی که درست از آب درنیامد

هر چند آموزش و پرورش نسبت به صحت برگزاری امتحانات کاملا مطمئن بود و حتی پخش مستنداتی از سوی برخی رسانه ها رامنکر شد و این مساله را با پاسخ های سربسته و چندوجهی جوابگو بود تا جایی که روزهایی از پیگیری متخلفان در امر سوالات امتحانی صحبت شد و روزهایی هرگونه تخلف و پیگیری وضعیت انکار شد.

عاقبت ،سریال پرماجرای روزهای امتحانی به پایان رسید و آموزش و پرورشی ها ضمن اینکه بررسی اعتراضات دانش آموزان به نمرات را در دستورکار داشتند در زمینه سطح نمرات و ارزیابی آن طی سه سال گذشته دست به کار شدند .

در این راستا عبدالرسول عمادی رئیس سازمان سنجش آموزش و پرورش گفته بود:  هرسال بر عملکرد و چگونگی فعالیت معلمان بر اساس نمرات امتحانات نهایی پیگیری هایی انجام می‌شود و امسال این نیز این بررسی برای سه سال گذشته انجام شده تا بر این مبنا برنامه ریزی ها و تصمیم گیری هایی انجام در دستور کار قرار گیرد.

تغییر نظر 180 درجه ای ظرف مدت چندروز
پس از چندی رییس سازمان سنجش پیرامون نمرات امتحانات نهایی از رشد  در تمامی انواع مدارس کشور خبر دادد اما چند روز بعد اخباری از سوی وی مبنی بر پایین بودن نمرات امتحانات نهایی منتشر شد.

عمادی در این راستا اظهار داشت " نمرات کسب شده از دانش آموزان در آزمون مدارس غیر دولتی بسیار بدتر از مدارس دولتی بوده و نیاز است در این رابطه بررسی هایی صورت گیرد"البته در این خصوص نه تنها مستنداتی ارایه نشد بلکه ورق برگشت و رسانه ها سیبل برخی اظهارات شدند.

ارزیابی ها باید برمبنای طبقه بندی معدل ها انجام شود 
علی زرافشان معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش پیرامون ارزیابی نمرات دانش اموزان در امتحانات  بیان کرد: برای دستیابی به نتایج بهتر باید عملکرد در مجموع مدارس دولتی  غیردولتی در فاصله های معدلی گوناگون ارزیابی کنیم .

وی ادامه داد: براین اساس به عنوان مثال مدارسرا با معدل بالای 19که ترکیبی از دولتی و غیردولتی با اکثریت مدارس غیردولتی بودند بررسی شد هم چنین در طبقه بندی دیگر مدارس دولتی و غیردولتی  با معدل زیر 10 مورد ارزیابی قرار گرفتند که با توجه به اینکه تعدادی از مدارس غیردولتی در این سطح قرار داشتند، سوبرداشتی مبنی بر این مدارس شده است. 

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش افزود: با توجه به ارزیابی ها فانی  توصیه کردند تا به این مدارس فرصتی برای ارتقای عملکرد داده شود و چنانچه اصلاحی اجام نشد فعالیت آنها محدود شود.

پاسخی برمبنای مستندات به یک اظهار نظر
انتشار اظهاراتی مبنی بر پایین بودن نمرات نهایی البته با پاسخ مسئولان مدارس غیردولتی مواجه شد  که در این زمینه گرد رئیس سازمان مدارس غیردولتی اظهار داشت: در پي بررسي هاي اخير در رابطه با نتايج آزمون ها دريافتيم كه ٤٥ درصد از معدل دانش آموزان در مدارس غير دولتي بالاي ١٩ است و فقط ١٠ درصد از افراد معدل پایین تراز حد استاندارد آموزشي دارند كه اين آمار از تهيه كارنامه های آموزشي در سال هاي گذشته به دست آمده است.

وی با بیان اینکه  بايد تجزيه و تحليل وضعيت آموزشي دانش آموزان در سطوح مختلف با دقت بيشتري انجام شود تا برنامه هاي مناسب تري در جهت بهبود وضعيت تحصيلي دانش آموزان تدوين شود، گفت: در صورت عدم حضور دانش آموزان در آزمون نهايي به منزله نمره صفر تلقي مي شود كه جمع اين نمره و محاسبه آن در ميانگين كلي دانش آموزان،معدل كل را پايين مي آورد. 

نظارت، حلقه اتصال کیفیت و موفقیت مدارس 
رئیس سازمان مدارس غیر دولتی با بیان اینکه کاری که به مردم سپرده شود نتیجه مثبتی دارد و مقام معظم رهبری نیز به این مسئله اشاره داشتند، گفت: آمار رضایت‌بخشی از استقبال اولیای دانش آموزان نسبت به ورود به مدارس غیر دولتی داریم و بهترین ناظران بر عملکرد مدارس نیز همین اولیا هستند.

گردافزود: نقش نظارتی در این مدارس از اهمیت بسزایی برخوردار است و اگر مدرسه‌ای فاقد کیفیت مورد انتظار آموزشی و پرورشی باشد با آن برخورد می‌شود.

هم چنین مجتبی زینی‌وند با اشاره به اینکه مدارس غیر دولتی یکی از زیرساخت‌های کارآمد در آموزش وپرورش بوده و علی‌رغم نگاه‌های غیرتخصصی در ارزیابی مدارس شاهد درخشش دانش‌آموزان هستیم، گفت: 63 درصد رتبه‌های اول مربوط به مدارس غیردولتی است،  در حالی که گاهی صحبت هایی مبنی بر موفق نبودن کارنامه مدارس غیردولتی وجود دارد و که هرگز قابل قبول نیست.

وی یادآور شد: مدارس غیردولتی 10 درصد مدارس کشور را شامل می‌شوند اما با این وجود سال گذشته بیش از 35 درصد دانش آموزان در المپیادهای جهانی از این مدارس بوده‌اند.

حال با وجود اظهارنظرهای مسئولان ذیربط و تغییراتی که درنظر برخی مراجع مربوطه شاهد هستیم باید دید آیا عملکرد نظام تعلیم و تربیت کشور براین مبنا چه سرنوشتی برای دانش آموزان در سال آینده رقم می زند و امید نتایج ارزیابی ها که می تواند الگو و راهنمای خوبی برای فعالیت ها در سال های آتی با دقت نظر بیشتری ارائه شود.

گزارش آتوسا دولتیاری

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار