گلستان؛

آغاز فصل تازه کاوش در دیوار تاریخی گرگان

باستان شناسان فصل هشتم کاوشهای خود را در دیوار دفاعی گرگان آغاز کردند.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان؛ مدیر پروژه پژوهشهای باستانشناسی دیوار بزرگ گرگان گفت : باستانشناسان ایران و کشور های بریتانیا ، آلمان ، فرانسه ، روسیه ، گرجستان و ایرلند در این فصل از جستجو در قلعه شماره دو به دنبال یافتن ساختار معماری پادگانهای نظامی و رد پایی از زندگی سربازان ساسانی هستند.

جبرئیل نوکنده افزود : آنها تلاش می کنند از طریق یافتن بقایای گیاهی و جانوری در اتاقهای محل استقرار سربازان امپراطوری ساسانی ، به ساختار نظامی و مهندسی معماری یکی از پادگانهای نظامی ، اتاقکها ، شیوه های زندگی و تغذیه سربازان ساسانی دست یابند.

وی گفت:تلاش کاوشگران در اعماق دریای خزر بر روی بقایای مدفون شده بخشی از دیوار گرگان و معطوف شدن کاوشهای فصل هشتم در قسمت شرق دیوار در شهرستان کلاله و حاشیه پارک ملی گلستان هم از دیگر برنامه های این فصل است.

وی افزود : دیوار تاریخی گرگان یکی از بزرگترین طرح های مهندسی معماری امپراطوری ساسانی است که حدود 40 قلعه وابسته ، تاسیسات ، شبکه آبرسانی و سازه های آبی و قلعه شهردارد. 

مدیر پروژه پژوهش های باستانشناسی دیوار بزرگ گرگان افزود: کاوشهای فصل هشتم باستان شناسان تا بیستم مهر ادامه دارد. دیوار بزرگ گرگان طویل ترین اثر معماری ایران باستان و سومین دیوار تاریخی جهان به طول 200 کیلومتر است که حدود یک هزار و هفتصاد سال پیش با آجر ساخته شده است.

این دیوار در حاشیه شرقی دریای خزر از روستای صفا ایشان گمیشان آغاز و تا ارتفاعات بیله کوه در پارک ملی گلستان امتداد دارد.

دیوار تاریخی گرگان به شماره دو هزار و 345 در فهرست ملی کشور به ثبت رسیده است.

پرونده این اثر تاریخی برای ثبت جهانی در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور در حال بررسی است و قرار است ماههای آینده به یونسکو ارسال شود.

انتهای پیام/پ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.