ساری؛

شپش در کمین دانش آموزان استان های شمالی

دانش آموزان استان های شمالی به دلیل گرم و مرطوب بودن هوا بیشتر در معرض خطر ابتلا به شپش قرار دارند.

دکتر محمدرضا پارسایی، مدیر گروه بیماری ‌های واگیر مرکز بهداشت مازندران در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری  گفت: شپش همیشه در مازندران وجود دارد و در فصل سرما با توجه به مرطوب بودن هوا این بیماری شایع تر می شود.

دکتر پارسایی افزود: در غربالگری که پارسال در مدارس دخترانه انجام شد، 6 تا 7 درصد دانش آموزان مقطع ابتدایی به این بیماری مبتلا بودند.

وی گفت: این غربالگری پارسال در مدارس پسرانه نیز انجام شد که میزان ابتلا به این بیماری در پسران یک تا 2 درصد بوده است.

مدیر گروه بیماری ‌های واگیر مرکز بهداشت مازندران با بیان اینکه در مقاطع متوسطه این بیماری کمتر است، افزود: رعایت نکردن بهداشت، موی بلند دخترها و رطوبت هوا این بیماری را تشدید می کند.

دکتر پارسایی گفت: این بیماری از طریق ﻓﺮد آﻟﻮده ﺑﻪ دﯾﮕﺮان ﺗﻮﺳﻂ ﺗﻤﺎس ﻣﺴﺘﻘﯿﻢ ﺳﺮ ﯾﺎ وﺳﺎﯾﻞ ﺷﺨﺼﯽ از ﺟﻤﻠﻪ ﮐﻼه، روﺳﺮی، ﺑﺮس، ﺣﻮﻟﻪ ﺣﻤﺎم، ﻟﺒﺎس ﺧواب، ﻣﺘﮑﺎ، ﺑﺎﻟﺶ، ﭘﺘﻮ، ﻣﻠﺤﻔﻪ، ﮔﯿﺮه ﻣﻮ، ﻣﻘﻨﻌﻪ، ﺷﺎل، ﭼﺎدر، ﺣﻮﻟﻪ، وﺳﺎﯾﻞ آراﯾﺶ ﻣﻮ، ﺷﺎﻧﻪ و اﺳﺘﺨﺮ منتقل می شود.

وی افزود: این بیماری از ﻃﺮﯾﻖﺻﻨﺪﻟﯽ ‌ﻫﺎی دارای ﺗﮑﯿﻪ ‌ﮔﺎه ﺳﺮ هم ﺑﻪ دﯾﮕﺮان ﻣﻨﺘﻘﻞ ﻣﯽ‌ ﺷﻮد.

مدیر گروه بیماری ‌های واگیر مرکز بهداشت مازندران گفت: درمان شپش به ‌گونه‌ ای است که همه اعضای خانواده باید با هم درمان شوند.

دکتر پارسایی افزود: اگر آموزش و پرورش کنترل درستی روی دانش آموزان انجام دهد، شناسایی و درمان این بیماری بهتر انجام می شود.

وی با بیان اینکه تشخیص نادرست برخی از پزشکان مقاومت شپش را بیشتر می کند، گفت: تشخیص نادرست این بیماری سبب مقاومت و رشد و تخم گذاری شپش می شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار