قزوین؛

خودروهای کاربراتوری عامل آلایندگی هوا

خودروهای کاربراتوری عامل 25 درصد آلایندگی هوای قزوین هستند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ، از قزوین ؛ مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قزوین گفت: براساس ارزیابی های صورت گرفته خودروهای کاربراتوری عامل 15 تا 25 درصدی آلایندگی هوای قزوین هستند.

سیاووش شمسی پور افزود: تردد خودروهای کاربراتوری و بدون معاینه فنی باعث می شود میزان آلایندگی این نوع خودروها در شرایط مطلوب 50 گرم در هر کیلومتر آلودگی ایجاد کنند.

وی ادامه داد: بیشترین میزان آلایندگی تولیدی در خودروها، گاز منواکسید کربن، هیدروکربن های سوخته و ذرات معلق است که این ذرات برروی سلامت افراد تاثیر نامطلوبی برجای می گذارد.

شمسی پور با اشاره به اینکه خودروهای کاربراتوری دارای عیب های عمده بوده که مهمترین آن نبودن تناسب مصرف سوخت است که چگالی یکسانی ندارند و اضافه کرد: این مهم باعث می شود تا سوخت خودرو ناقص بسوزد و این امر آلودگی های زیادی را نیز در هوا ایجاد کند.

به گفته وی، خوردوهای کاربراتوری وابسته به شرایط محیطی است و با اندک تغییر در شرایط محیطی، تنظیم خودرو را به هم زده و باعث ایجاد افزایش بار آلودگی محیط می شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قزوین، یکی دیگر از مشکلات خودروهای کاربراتوری را در سلیندرهای آنها دانست و گفت: فاصله سیلندر با کاربراتور در این نوع خودروها متفاوت بوده و موجب یکسان نرسیدن سوخت می شود که با خارج شدن هیدروکربن خام از اگزوز، بار آلودگی هوا را نیز افزایش می دهد.

شمسی پور افزود: این در حالی است که خودروهای انژکتوری دارای تنظیم هوشمند است و تناسب متعادلی در مصرف سوخت ایجاد کرده و آلودگی کمتری دارند.

وی همچنین به تهیه طرح جامع کاهش آلودگی هوا در سطح این استان اشاره کرد و افزود: هم اکنون این طرح به تصویب کارگروه سلامت استان رسیده و 17 دستگاه اجرایی نیز در آن نقش دارند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.