اهواز؛

ورود محوطه تاریخی جندی‌شاپور به کتاب‌های درسی

استاندار خوزستان بر اهمیت محوطه تاریخی جندی‌شاپور تاکید کرد و از ورود این موضوع در کتاب‌های درسی خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، دکتر غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان در خصوص نقش حمایتی و اجرایی از دانشگاه جندی‌شاپور باستان به عنوان نماد هویت آموزش عالی در کشور و بلکه در جهان، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: این موضوع در جلسه کمیته فرهنگ و تمدن، با محوریت کنگره جندی‌شاپور مورد بررسی قرار گرفت و راهکارها، نحوه اجراء و برگزاری کنگره، مقدمات و تقسیم کار لازم، انجام و بنا شد که کمیته‌های علمی مختلف در این زمینه فعال شوند.

وی با بیان این‌که به جندی‌شاپور و محوطه تاریخی آن تاحدودی کم‌توجهی شده است، تصریح کرد: در این کمیته تأکید شد که این مسئله مورد توجه قرار گیرد. البته در کتاب‌های درسی اندک‌توجهی شده، اما تأکید شد که کار بیشتری انجام و در صورت موافقت شورای برنامه‌ریزی آموزش و پرورش در کتاب‌های درسی مفصل‌‌تر به این مسئله پرداخته شود.

استاندار خوزستان افزود: همچنین قرار شد با پیگیری استانداری و نمایندگان مجلس فعلاً حداقل موضوع حفظ و نگهداری این محوطه تاریخی و جلوگیری از ساخت‌وساز در آن به عنوان محور، مورد توجه قرار گیرد تا پس از آن از طریق تصویب قوانین و مقررات مربوطه بتوانیم در جهت شناساندن، توسعه و کارهای علمی که در این زمینه لازم است، اقدامات لازم را انجام دهیم.

شریعتی گفت: موضوع مقالات علمی و پژوهش‌هایی که در سطح ملی و بین‌المللی در این زمینه انجام شده است، نیز بررسی و بر این نکته تصریح شد که قدیمی‌ترین دانشگاه‌های دنیا مانند دانشگاه فلونیا، حدود 800، 900 سال و یا حداکثر هزار سال قدمت دارند و پس از آن دانشگاه آکسفورد از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های جهان است اما تاریخ دانشگاه جندی‌شاپور به حدود 1800 سال پیش برمی‌گردد. در حالی‌که به این مسئله پرداخته نشده و این دانشگاه به دنیا شناسانده نشده است.

وی با اشاره به مغفول ماندن این امر تصریح کرد: باید تلاش کنیم که کارهای علمی در سطح بین‌المللی در زمینه دانشگاه جندی‌شاپور باستان گسترش یابد. امیدواریم برگزاری این کنگره بین‌المللی بتواند این حقانیت را اثبات کند و سازمان‌های فرهنگی دنیا نسبت به این امر معترف شوند و بپذیرند که قدیمی‌ترین میراثی‌ترین و تاریخی‌ترین دانشگاه دنیا، دانشگاه جندی‌شاپور باستان بوده است.

کنگره بین‌المللی جندی‌شاپور نیمه اول دی‌ماه به میزبانی دانشگاه صنعتی جندی‌شاپور دزفول برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.