حاکمان سعودی همچنان بازیچه دست استکبار جهانی‌اند؛

"دیپلماسی جنون"، استراتژی لجام‎گسیخته ریاض در یمن

حمله وحشیانه جنگنده‎های عربستان به یک مجلس ختم در صنعا، دست کم 700 شهید و زخمی برجا گذاشت.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، جنگنده‌های رژیم سعودی در تازه‎ترین جنایات جنگی در یمن، عصر روز شنبه مصادف با 16 مهرماه یک مراسم عزاداری در  جنوب صنعا پایتخت این کشور را به خاک و خون کشیدند.

یک منبع امنیتی تأکید کرده است که جنگنده‌های ائتلاف متجاوز، چهار بار مستقیم یک مراسم سوگواری در تالار بزرگ خیابان الخمسین در جنوب صنعا را هدف قرار دادند که در پی این حملات، دهها تن از شهروندان یمنی به شهادت رسیده و  یا زخمی شدند.


وی افزود: عملیات امدادرسانی به مجروحان و بیرون کشیدن قربانیان از زیر آوار، همچنان ادامه دارد و تعداد دقیق شهدا و مجروحان هنوز مشخص نشده است. این منبع همچنین تأکید کرد که جنگنده‌های هم پیمان متجاوز ریاض در یکی از حملات خود امدادگران را هدف قرار دادند.

در پی این حملات، بیمارستانهای یمن درخواست اهدای خون برای امدادرسانی به مجروحان این حمله شدند. وزارت بهداشت یمن اعلام کرد که شمار قربانیان جنایت جدید عربستان در صنعا، به 700 شهید و زخمی رسیده است.

با گسترش ابعاد این حمله خبرنگار المسیره در صنعا گزارش داد: آتش‌سوزی‌های گسترده در پی این حملات مانع از امدادرسانی به مجروحان شده و این در حالی است که برخی از اجساد، به خاکستر تبدیل شده است.


سخنگوی جنبش انصارالله یمن با تأکید بر اینکه خون چیزی به جز خون به همراه نمی‎آورد، از ارتش کمیته‎های مردمی یمن خواست؛ تا حملات خود را علیه دشمن سعودی افزایش دهند.

در واکنش به اقدام ددمنشانه رژیم ریاض دبیر کل حزب الله لبنان گفت: جنایت هولناک عربستان بسیاری از قدرتهای جهان را رسوا خواهد کرد.

سید حسن نصرالله تأکید کرد، ملت یمن با صبر و بردباری و فداکاریهای خود حتما بر دشمن متجاوز پیروز خواهد شد.

این جنایت یک روز بعد از اولین سالگرد حمله رژیم سعودی به یک مراسم عروسی در شهر سنبان در استان ذمار که در پی آن بیش از 115 شهروند یمنی شهید و یا زخمی شدند صورت گرفته است.

خواب‎زدگی سازمان ملل در مواجهه با جنون سعودی‎- آمریکایی


پس از شکست مذاکرات اخیر گروه‎های یمنی در کویت، ائتلاف متجاوز سعودی حملات خود را به پایتخت و نوار مرزی یمن شدت بخشیده است. تعداد حملات این ائتلاف به مناطق مسکونی یمن در برخی از روزها به بیش از یکصد حمله می‌رسد. اوضاع انسانی به‌دلیل ادامه تحریم هوایی و دریایی و مشکل بودن ورود کالا و دارو به این کشور بدتر شده است.

عربستان سعودی ضمن ائتلاف با برخی کشورهای عربی منطقه از ششم فروردین 94 حملات گسترده علیه یمن را کلید زد تا از این طریق بتواند "عبدربه منصور هادی" رئیس جمهوری مستعفی و فراری یمن را به قدرت بازگرداند.


بنا بر آمارهای نهادهای حقوق بشری بر اثر این حملات، تاکنون هزاران یمنی از جمله زنان و کودکان جان باخته یا زخمی شده‌اند و ده‌ها هزار نفر نیز آواره شده‌اند و 80 درصد تأسیسات زیربنایی، خدماتی و درمانی این کشور ویران شده است.

اين حمله تنها دو روز پس از انتخاب آنتونيو گوتيرس، دبيركل جديد سازمان ملل انجام شده است كه بايد منتظر ماند و ديد كه دبيركل جديد موضع جدی نسبت به جنايات عربستان در يمن اتخاذ خواهد كرد يا اينكه مانند سلف خود بان كی مون، با سكوت خود رژيم آل سعود را در ادامه حملاتش گستاخ‌تر خواهد كرد. سکوتی که با خواب‎زدگی مدافعان پوشالی حقوق بشر در سازمان به اصطلاح ملل متحد، بر جنون و توحش ایادی آمریکا و صهیونیسم بین‎الملل جامه مشروعیت می‎پوشاند!! 

در ارتباط با حملات جنگنده‎های متجاوز سعودی به مردم مظلوم یمن، "سید محمد صادق خرازی"سفیر و معاون اسبق نماینده دائم جمهوری اسلامی در سازمان ملل متحد، به خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: همان‎طور که بارها در مواضع مقام معظم رهبری و جمهوری اسلامی نسبت بدان تأکید شده است، اقدامات رژیم سعودی مصداق بارزی از نسل‎کشی و کودک‎کشی قلمداد می‎شود. از این رو عربستان وارد یک بازی بزرگ و خطرناکی شده است.


وی تصریح کرد: عربستان سعودی در آخر این بازی خطرناک با پرداخت هزینه‎های هنگفت، تبدیل به یک بازنده بزرگ خواهد شد.

 خرازی در پاسخ به این سئوال که لجام گسیختگی آل سعود تا چه زمانی در منطقه بویژه در یمن تداوم خواهد داشت، اظهار داشت: اقدامات رجال سعودی در منطقه نهایتا به انزوای کامل آنها در منطقه و جهان منجر خواهد شد. دوستان حیله‎گری ریاض را حمایت می‎کنند که بزودی عربستان؛ این متحد منطقه‎ای خود را تنها خواهند گذاشت.

وی با اشاره به اینکه، متحدان جمهوری اسلامی در منطقه دوستانی هستند که پیمان برادری طولانی مدتی باهم منعقد کرده‎اند اما  در مقابل، عربستان در شرایط کنونی از درون پاشیده شده و در آستانه سقوط قرار گرفته است.

خرازی پیرامون مواضع کارشکنانه و وقیحانه سازمان ملل متحد نسبت به حملات وحشیانه عربستان به یمن ابراز داشت: تاریخ گواه آن است که سازمان ملل متحد یک سازمان منفعل و خنثی بوده است و هیچگاه در مواردی از این دست طرف حق و حقیقت را نگرفته است.

وی در پاسخ به سئوالی درباره تغییر احتمالی نگرش سازمان با توجه به انتصاب رییس جدید این نهاد بین‎المللی، نسبت به تحولات یمن و منطقه در پایان خاطر نشان کرد: با توجه به ساختار سیاسی سازمان ملل، رویکرد این مقر هیچ تغییری در رابطه با موضوعات منطقه‎ای نخواهد داشت.

در همین حال،"حسین کنعانی مقدم" کارشناس سیاست خارجی پیرامون حمله روز گذشته عمّال سعودی به مردم مظلوم یمن در گفت‎وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، می گوید: تحولات اخیر در یمن حکایت از آن دارد، وقتی رژیمی مانند آل سعود در یمن مشغول آدم‎کشی است، بواسطه  وجود دلارهای نفتی از لیست جنایتکاران جنگی سازمان ملل خارج می‎شود. از این رو این چنین جرأت پیدا کرده و در یمن با جولانی جنون آمیز بیش از 700 نفر از مردم بی‎گناه را به خاک و خون می‎کشد.


وی تصریح کرد: بنظر می‎رسد؛ سازمان ملل و سازمان کنفرانس اسلامی در این زمینه باید بجد وارد موضوع شوند و با یک گروه حقیقت یاب ابعاد این جنایات را کاملا روشن کرده و رژیم سعودی را بعنوان جنایتکار جنگی در کنوانسیونهای ژنو مورد پیگرد قانونی و محاکمه قرار دهند.

این کارشناس سیاست خارجی با تأکید بر نقش ایالات متحده در بوجود آمدن بحران یمن، در پایان می‎افزاید: تمام اهدافی که امروز در یمن مورد تهاجم جنگنده‎های سعودی قرار می‎گیرد، در بانک اطلاعاتی اتاق جنگ مشترک کاخ سفید- شورای همکاری خلیج فارس و رژیم صهیونیستی موجود است. بطور قطع مراسم سوگواری که روز گذشته توسط عربستان بمباران شد، از قبل شناسایی و اطلاعات آن به سعودی ها مخابره شده است. بنابراین حتما آمریکاییها از برنامه این حمله مطلع بوده‎اند.



"اسدالله عباسی" نماینده مردم رودسر در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ به حملات اخیر جنگنده‌های عربستان به عزاداران حسینی در کشور یمن واکنش نشان داد.

وی افزود: رژیم صهیونیستی و آمریکا خط مشی سیاسی عربستان را ترسیم می‌کنند و ریاض به دنبال پیاده کردن سناریوی اسرائیل و آمریکا در جهان اسلام است.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه عربستان به خودی خود تصمیم‌ گیرنده نیست، تأکید کرد: عربستان در جنگ‌های نیابتی اعم از جنگ موصل در گرداب تصمیم‌سازان خود گرفتار شده است. 

عباسی با اشاره به سیاست‌های خصمانه آمریکا و اسرائیل در حلب بیان داشت: نقشه آمریکا در حلب به نوعی به بن بست خورده و در حال حاضر آمریکا به دنبال حملات به یمن از طریق عربستان است.


این نماینده مجلس ادامه داد: هدف عربستان از حملات به یمن تحریک ایران است که به هیچ وجه به اهداف خود نمی‌رسد. 

وی با بیان اینکه افکار عمومی جهان حملات اخیر عربستان علیه یمن را محکوم خواهند کرد، افزود: معتقدم هیچ وجدان آگاهی در جهان پذیرای اقدامات نظامی عربستان در یمن نیست.

عباسی با بیان اینکه رد پای وهابیت در حملات عربستان به یمن به چشم می‌خورد، ادامه داد: برخی مفتی‌های عربستان طبق تفکرات وهابیت ریختن خون شیعیان را مباح می‌دانند و به اختلافات شیعه و سنی دامن می‌زنند.

این نماینده مجلس با بیان اینکه حملات نظامی عربستان و کشتار مردم یمن لکه‌ ننگی برای این رژیم تلقی خواهد شد، تصریح کرد: این تعجب برانگیز است که چرا سایر کشورهای جهان در قبال این موضوع سکوت کرده‌اند و به آن واکنش نشان نمی‌دهند.

نمایند مردم رودسر با بیان اینکه ایران باید در رابطه با حملات عربستان به یمن تحرکات دیپلماتیک داشته باشد، گفت: ما باید از ظرفیت سازمان بین‌المجالس اسلامی در انعکاس جنایات عربستان در یمن استفاده کنیم تا از این طریق افکار عمومی را متوجه رفتار عربستان در منطقه کرده باشیم.

عباسی با بیان اینکه سازمان ملل متحد بازیچه دست آمریکایی‌هاست در پایان خاطر نشان کرد: معتقدم انفعال سازمان‌های بین‌المللی درباره کشتار عربستان در یمن به نوعی با نگاه سیاسی همراه شده است. 

اما در تازه‎ترین واکنش مقامات بلند‎پایه کشورمان در رابطه با اقدامات سبوعانه سعودیها در یمن؛ "علی شمخانی" دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان، طی بیانیه‌ای با محکوم کردن تجاوز هوایی اخیر عربستان سعودی به یمن که با سلاح ارسالی آمریکا انجام شده است، گفت: آمریکا در این جنایت سهیم است و باید پاسخگو باشد.

 شمخانی در بیانیه مزبور تصریح کرد: اقدام ارتش یمن در حمله به ناو اماراتی دفاع از حاکمیت و تمامیت ارضی یمن و علیه یک تجاوزگر بوده است.

وی افزود: اقدام عربستان در بمباران مراسم سوگواری در یمن، با سلاح ارسالی آمریکا که در اختیار ارتش تجاوزگر عربستان قرار گرفته، صورت گرفته است و آمریکا در این جنایت سهیم است و باید پاسخگو باشد.

از سویی دیگر، "حسین امیرعبداللهیان" دستیار ویژه رییس مجلس شورای اسلامی در امور بین‌الملل، در واکنش به جنایت اخیر سعودی در یمن و حمله به مجلس عزاداری گفت: حاکمان سعودی کاسه صبر مردم مقاوم یمن را لبریز کرده‌اند. 

وی افزود: 16 ماه تجاوز دیوانه‌وار ریاض علیه مردم یمن ادامه دارد و عربستان در باتلاق یمن گرفتار آمده است. مقاومت مردمی نشان می‌دهد  که ریاض روزهای سخت‌تری را در معرکه یمن پیش رو دارد. حاکمان عربستان بازیچه سیاست کلان‌محور آمریکا و رژیم‌ صهیونیستی شده و با امنیت کشورشان و منطقه بی‌خردانه بازی می‌کنند. بی‌تردید زمان به نفع ریاض نیست.

گزارش محمدرضاشجاعیان

انتهای پیام/





اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۰ ۱۹ مهر ۱۳۹۵
مرگ برآل سعودوهمپیمانانش.
آخرین اخبار