فعالیت گروه های نظارت بر ذبح بهداشتی دام در ایام عزاداری

مدیر کل دفتر نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی سازمان دامپزشکی کشور گفت: گروه های نظارت بهداشتی و شرعی ثابت و سیار در روزهای عاشورا و تاسوعا در سراسر کشور به فعالیت می پردازند.

عباس عباسی مدیر کل دفتر نظارت بر بهداشت عمومی و مواد عذایی سازمان دامپزشکی کشور در گفت و گو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ درباره برنامه‌های سازمان دامپزشکی در ایام عزاداری بیان کرد: در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی گروه های نظارتی از ساعت ۷ صبح تا ۱۳ و در صورت لزوم تا ساعت ۱۷ به صورت رایگان به نظارت شرعی و بهداشتی دام های قربانی می پردازند.

عباسی با بیان اینکه این گروه ها به صورت ثابت و سیار فعالیت می کنند، ادامه داد: ۶۵۰اکیپ ثابت و ۸۲۵ اکیپ سیار در سال گذشته در سراسر کشور نظارت بر دام های قربانی را به عهده داشتند.

وی گفت: این گروه های نظارتی در سال گذشته شامل ۴۱۷ ناظر شرعی، ۶۷۰ دامپزشک و یک هزار و ۲۷۰ کارشناس و بازرش بهداشتی گوشت بوده اند.

مدیر کل دفتر نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی سازمان دامپزشکی اظهار داشت: گروه‌های نظارت بهداشتی و شرعی در مراکز دامپزشکی، شهردار ها و کشتار گاه ها حضور دارند و همچنین افراد می توانند از طریق سامانه تلفن گویا ۱۵۱۲ در کل کشور ناظر بهداشتی و شرعی بر دام قربانی در خواست کنند.

عباسی ضمن بیان اینکه این گروه های نظارتی با همکاری استانداری ها، فرمانداری ها، شهرداری ها، نیروی انتظامی، امامان جمعه و جماعت، مساجد و تکیه ها به فعالیت می پردازند، افزود: در سال گذشته ۶۶ هزار و ۶۷۴ راس دام توسط این مراکز ذبح شده اند.

وی عنوان کرد: سازمان دامپزشکی از طریق صدا و سیما، جراید محلی، روزنامه ها، بنرها، تریبون های نماز جماعت، مساجد و سایر اماکن متبرکه به اطلاع رسانی در خصوص مراکز نظارتی ذبخ دام می پردازند و پیش بینی می شود مراجعه مردم به این مراکز بین ۵ تا ۶ درصد در سال جاری افزایش یابد.

عباسی تصریح کرد: استان های تهران، خراسان رضوی، خوزستان، اصفهان، فارس و آذربایجان شرقی به ترتیب بیشترین تعداد مراجعه را به مراکز نظارتی ذبح دام در سال گذشته را داشته اند.

مدیر کل دفتر نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی سازمان دامپزشکی یاد آور شد: این گروه های نظارتی در ظهر عاشورا بیشترین آمادگی را برای نظارت بهداشتی و شرعی بر دام های قربانی در مساجدی که نماز ظهر عاشورا در آن خوانده می شود و همچنین در طول مسیر عزاداری را دارند.

وی اذعان داشت: این اقدام با هدف حفظ سلامت عزاداران و جلوگیری از انتقال بیماری های دام های قربانی به انسان ها در این ایام صورت می گیرد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.