تایم: حمایت آمریکا از عربستان در جنگ یمن، اعتبار واشینگتن را خدشه دار کرد

نشریه تایم در گزارشی به تجاوز عربستان به یمن و نقش آمریکا در این جنگ پرداخت.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، وبسایت نشریه تایم در گزارشی نوشت: دو حمله هوایی (رژیم سعودی) در هشت اکتبر (17 مهرماه)  به مراسم سوگواری در صنعا، پایتخت یمن باعث کشته شدن 140 نفر شد. این حمله خونین انتقادات گسترده‌ای را از ائتلاف عربی (متجاوز) به رهبری عربستان که از مارس 2015 (فروردین 1394) به یمن تجاوز کرده است، به همراه داشت. 

نگارنده این گزارش می‌افزاید: حمله ائتلاف سعودی هزینه‌های انسانی تجاوز به یمن را آشکار کرد. بر اساس اعلام سازمان ملل دستکم 10 هزار نفر از آغاز درگیری‌ها در یمن کشته شده‌اند. این تجاوز جنبه دیگری از سیاست خارجی غلط آمریکا را در خاورمیانه نشان می‌دهد؛ جایی که واشینگتن از عملیات نظامی سعودی‌ها حمایت می‌کند درحالی که حملات مشابه آن را در کشورهای دیگر منطقه محکوم می‌کند. 

در ادامه این گزارش آمده است: واشینگتن به حمله سعودی‌ها در یمن واکنش‌ نشان داد و اعلام کرد در اتحاد طولانی و کمک‌های خود به سعودی‌ها تجدید نظر خواهد کرد. این درحالی است که تنها در سال 2015 میلادی، عربستان 20 میلیارد دلار تسلیحات از آمریکا خریداری کرد. پس از وقوع حمله ائتلاف سعودی به مراسم سوگواری در صنعا، کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد: دولت آمریکا به شدت نگران درگیری‌های یمن است. ند پرایس، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا نیز در این باره گفت: همکاری امنیتی آمریکا با عربستان سعودی چک سفید امضا نیست. 

این گزارش آورده است: حمله روز شنبه ائتلاف سعودی، نخستین موردی نبود که حمایت آمریکا از این ائتلاف را زیر سوال می‌برد. رژیم سعودی سابقه طولانی در حملات علیه غیرنظامیان در یمن دارد. این رژیم علیه مدارس، بیمارستان‌ها، کارخانه‌ها و بازارها حملات هوایی انجام داده است.

فارو ماسلیمی، تحلیلگر یمنی "مرکز مطالعات خاورمیانه کارنگی" در این باره می‌گوید: متاسفانه واقعیت این است که حمایت آمریکا (از بحران انسانی یمن) باعث کاهش هزینه‌های انسانی در این کشور نشده است. آمریکا با عربستان در جنگ یمن مشارکت دارد و یک چک سفید امضا برای این جنگ به ریاض پرداخته است. 

در ادامه گزارش تایم آمده است: حمله روز شنبه رژیم سعودی تناقض رویکرد آمریکا درباره جنایات جنگی را نشان داد. در همان روزی که ائتلاف سعودی مراسم سوگواری صنعا را هدف گرفت، شورای امنیت سازمان ملل در نیویورک تشکیل جلسه داد. در این جلسه دیوید پرس من، نماینده آمریکا با محکوم کردن اقدام روسیه و دولت بشار اسد در محاصره (تروریست‌های) حلب گفت: "بمباران حلب ارعاب آور است." منتقدان با کنار هم قرار دادن محکومیت روسیه و بشار اسد از سوی واشینگتن و سکوت در برابر اقدامات ریاض از سوی دیگر، اعلام کردند حمایت آمریکا از عربستان اعتبار این کشور را در سایر نقاط خاورمیانه تضعیف می‌کند.

نگارنده در پایان آورده است: به مانند بسیاری دیگر از اتفاقات خاورمیانه، جنگ اخیر در یمن نیز ریشه در بهار ( به اصطلاح) عربی دارد که از سال 2011 آغاز شد. پس از ماه‌ها اعتراض، علی عبدالله صالح، رهبر مستبد یمن موافقت کرد در فوریه 2012 ( اسفند 1390) قدرت را به عبد ربه منصورهادی، معاون خود واگذار کند. با این وجود، دولت در سال 2014 در ایجاد اجماع در روند انتقال قدرت شکست خورد و همین امر باعث ورود جنبش مردمی و فرار منصور هادی به ریاض شد. پس از پناهندگی منصورهادی به ریاض، رژیم سعودی به همراه امارات متحده عربی و برخی دیگر از کشورهای منطقه برای بازپسگیری قدرت در یمن، ائتلاف تشکیل داد و حملات خود را علیه این کشور آغاز کرد.
 
انتهای پیام/  

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار