ساجدی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

صهیونیست‌ها پازل درهم ریخته سوریه و عراق را در افغانستان تکمیل می‌کنند

یک کارشناس سیاست خارجی گفت: حوادثی که در ساعات گذشته در افغانستان رخ داد، بخشی از پازلی بود که غربی‌ها به‌خصوص صهیونیست‌ها در عراق و سوریه چیده بودند.

محمد ساجدی کارشناس مسائل سیاسی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران، با اشاره به کشتار شیعیان عزادار افغانستانی در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی اظهار داشت: حوادثی که در ساعات گذشته در افغانستان رخ داد، بخشی از پازلی بود که غربی‌ها به‌خصوص صهیونیست‌ها در عراق و سوریه چیده بودند.

این کارشناس سیاسی افزود: آن‌ها با حمله به مرکز شیعیان در افغانستان یک بار دیگر ورقی به جنایات خود افزودند و نشان دادند که صهیونیست برای رسیدن به اهداف خود از هیچ اتفاقی مضایقه نمی‌کند و کشته‌شدن نزدیک به 30 نفر در یک حسینیه و 50 نفر در مرکز عزاداری دیگری بخشی از این اتفاق است.

وی همچنین اضافه کرد: این حوادث نشان می‌دهد که عربستان و متحدان او که در سطح آن آمریکائی‌ها و اسرائیلی‌ها و بخشی از کشورهای غربی قرار دارند اجماع حاضر در کشورهای عراق و سوریه را برنمی‌تابند و بنابراین با مبارزه کور درصدد القای قدرتی هستند که از ریشه وجود ندارد.

ساجدی ادامه داد: شما ببینید سعودی‌ها و متحدانش در یمن چگونه برخورد کردند و خوشبختانه دولت این کشور هم با برگزاری راهپیمایی میلیون در روز عاشورا پاسخی انعطاف‌ناپذیر به آن‌ها داد، بنابراین حادثه افغانستان را جدا از تحولات داخل خاورمیانه نمی‌دانیم و آن چه که مشخص است نیازمند یک دگرگونی و هوشیاری در مسلمانان در این منطقه خواهد بود.

وی معتقد است که سازمان‌های بین‌المللی مانند سازمان ملل متحد بارها نشان دادند که تمایلی برای ریشه‌کنی تروریست در منطقه ندارند و بنابراین اگر کشوزرها می‌خواهند به نقطه و نتیجه‌ای در جهت مقابله با تروریسم و افراطی‌گری برآیند باید دست به روی زانو خود بگذارند و با پیوستن به جبهه مقاومت به راه خود ادامه دهند.

اضافه می‌شود تاسوعا و عاشورای حسینی در افغانستان خونین برگزار شد و مردم در کابل و بلخ و هرات هنگامی که در عزای سرور و سالار شهیدان بر سر و سینه می‌زدند از سوی ترویست‌ها به خاک و خون کشیده شدند.


//////////////

حملات تروریستی به شیعیان عزادار آن هم در ماه حرام در حالی اتفاق افتاد که با واکنش‌های زیادی از سوی جامعه جهانی و دولت وحدت ملی روبرو شد. محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان طی اعلامیه‌ای با اشاره به اینکه مردم مسلمان افغانستان در شب دهم ماه محرم در حال برگزاری عزاداری شهادت فرزندان حضرت محمد (ص)، حضرت امام حسین (ع) بودند که از سوی افراد وابسته به گروه های تروریستی هدف حمله قرار گرفتند. و این عمل نشانه آشکار از دشمنی آنان با وحدت میان پیروان مذاهب دین مبین اسلام در افغانستان است، پیروان مذاهب در افغانستان در یک فضای کاملا مسالمت آمیز به سر برده و الگوی کم نظیری از همزیستی مذهبی در سطح کشورهای منطقه می باشند. وی حمله به اماکن مقدس، زیارتگاه ها و افراد غیر نظامی را نشانه واضحی از جنایت بشری دانست و به مردم اطمینان دادکه دولت افغانستان تمامی ظرفیت های خود را برای تأمین امنیت مراسم روز عاشورا بکار خواهد گرفت.

 عبدالله عبدالله
رئیس اجرائیه دولت افغانستان نیز دراین باره اظهار داشت: حمله بر تجمع عزاداران حسینی، دشمنی با اسلام و مردم افغانستان است و گروهای تروریستی در هیچ حالتی به مردم افغانستان رحم ندارند.وی با اشاره به اینکه گروه های تروریستی در صف ظلم و جنایت قرار گرفته اند و راه آن ها نیز باطل است، افزود: با آن که مردم افغانستان در روزهای اخیر، مشکلات زیادی را متحمل شده اند ولی از باشندگان کشور می‌خواهیم که در برابر ظلم و وحشت، ایستادگی نموده و متحد شوند.

همچنین اتحادیه اروپا حملات تروریستی روز عاشورا در افغانستان را محکوم و اعلام کرد: ما یک بار دیگر شاهد حمله‌ای مرگبار علیه غیرنظامیان بی گناه در مسجدی بودیم که مسلمانان شیعه برای عبادت گردآمده بودند. 

جالب اینجاست که آمریکا نیز حملات تروریستی روز گذشته در کابل و بلخ را به محکوم کرده است!


//////////////

در همین راستا بهرام قاسمی رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه ایران نیز با صدور اطلاعیه‌ای ضمن ابراز همدردی با مردم و دولت افغانستان و بازماندگان قربانیان این حوادث غمبار تروریستی اظهار داشت: کشتار افراد بیگناه عزادار در افغانستان نشان دهنده بغض و کینه تمام ناشدنی تروریست ها و حامیان آنها از وحدت امت اسلامی است که اینگونه دست به جنایت زده و ترورهای هدفمند را رقم می زنند.‌وی بار دیگر مسئولیت همه نقش آفرینان منطقه ای و بین المللی نسبت به مقابله جدی و واقعی با پدیده خطرناک تروریسم را مورد تاکید قرار داد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار