گزارش/

نقض حقوق بشر در یمن همچنان بدون مجازات

نقض حقوق بشر در یمن در شرایطی به اوج خود رسیده که غرب سکوت معنا داری را در برابر این جنایت‌ها اختیار کرده است.

به گزارش خبرنگار سیاست‌ خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، عصر روز شنبه گذشته دفاتر رسانه های مستقر در صنعا پایتخت یمن از وقوع حادثه‌ای هولناک در این شهر خبر دادند، حادثه ای که طی آن بیش از 800 نفر از شرکت کنندگان در یک مراسم عزادارای طی حمله چند جنگنده خارجی کشته و زخمی شدند.

نقض حقوق بشر در یمن همچنان بدون مجازات/سکوت رسانه های غربی مهر تایید جنایات سعودی

کشتار وحشیانه آل سعود با هدف انصار الله

 المسیره، دقایقی پس از وقوع حادثه اعلام کرد  که "جنگنده‌های ائتلاف متجاوز سعودی" این عملیات را ساماندهی و به منظور هدف قرار دادن برخی مسئولان بلند پایه انصارالله آن را اجرا کرده‌اند.

این خبرگزاری دقایقی بعد نیز به نقل از یک منبع امنیتی یمنی اعلام کرد که جنگنده‌های ائتلاف سعودی، سه بار و به صورت مستقیم مراسم ختم پدر "جلال الرویشان"، وزیر کشور "علی عبدالله صالح" که در تالار بزرگ خیابان الخمسین در جنوب شهر صنعا در حال برگزاری بود را هدف قرار دادند.

نقض حقوق بشر در یمن همچنان بدون مجازات/سکوت رسانه های غربی مهر تایید جنایات سعودی

در این  حین بی بی سی نیز در خبری فوری با بیان اینکه "عربستان سعودی" عامل اجرای این عملیات بوده است گفت: در حمله اخیر به مجلس ختم در صنعا ، عبدالقادر هلال شهردار این شهر و کسی که دروازه‌های صنعا را به‌ روی حوثی‌ها باز کرده بود را کشته است.

کارشناسان بی بی سی همچنین اظهار داشتند که کشته شدن عبدالقادر هلال در این عملیات، نشان‌دهنده عمدی بودن این حمله بوده است.

نقض حقوق بشر در یمن همچنان بدون مجازات/سکوت رسانه های غربی مهر تایید جنایات سعودی

علاوه بر این پایگاه خبری عربی 24 گزارش داد که علی الجائفی، فرماندۀ نظامی وابسته به انصارالله، و علی الحمزی، فرماندۀ گردان 63 انصارالله، نیز در این حمله کشته شده‌اند، حمله ای که از دید بسیاری از صاحب نظران داخلی و خارجی به عنوان بزرگترین فاجعه ماه های اخیر در یمن ارزیابی شد.

نقض حقوق بشر در یمن همچنان بدون مجازات/سکوت رسانه های غربی مهر تایید جنایات سعودی

به گزارش خبرگزاری فرانسه از صنعا ، خبرگزاری سبا در این گزارش تاکید کرد این افسران ارشد طرفدار گروه انصار الله یمن در حمله جنایتکارانه و غیر انسانی رژیم آل سعود و با پشتیبانی آمریکا و اسرائیل به یک مجلس ترحیم در صنعا به شهادت رسیدند.

یادآور می شود که بنا به آمار سازمان ملل، در بمباران مراسم ختم در صنعا، دستکم 140 نفر شهید و 525 نفر زخمی شدند.

سیاست دوگانه و مضحک یاری رسانی به مجروحان

اما پس از این کشتار وحشیانه مسببان حادثه در یک حرکت نمایشی و تبلیغاتی دستور به مداوای مجروحان دادند.

به نوشته العربیه، ملک سلمان دستور داده است تا مجروحان این حادثه برای مداوا به خارج از یمن منتقل شوند.

البته در دستور پادشاه سعودی نیامده است که سعودی‌ها چگونه می‌توانند مجروحان را از صنعا خارج کنند و این نشان می‌دهد که دستور انتقال مجروحان اقدامی کاملا نمایشی و مضحک است.

در این میان خبرگزاری یمنی "سبا"، روز سه شنبه گذشته به نقل از اداره کل هواپیمایی کشوری یمن آورده است که بسته ماندن فرودگاه بین المللی صنعا وضعیت بسیاری از بیماران ـ آنهایی که به درمان در خارج از کشور نیاز دارند ـ را وخیم تر کرد.

مازن غانم سخنگوی اداره کل هواپیمایی کشوری یمن نیز گفت: بسیاری از مجروحان حادثه بمباران مراسم ختم در صنعا به سبب فراهم نبودن امکان انتقال آنها به خارج از یمن، جان خود را از دست دادند.

تمیم الشامی، سخنگوی وزارت بهداشت یمن،نیز در این باره  افزود: برخی قربانیان این جنایت در آتش سوخته‌اند و شمار زیادی از زخمی‌ها نیز با قطع عضو مواجه شده‌اند.

پائول تایسون دبیر خبر آی‌تی‌وی که در صنعا به سر می‌برد، می‌گوید مقامات محلی به او گفته‌اند که تعداد جنازه‌ها آنقدر زیاد است که جای کافی برای نگهداری آن‌ها وجود ندارد. 

نقض حقوق بشر در یمن همچنان بدون مجازات/سکوت رسانه های غربی مهر تایید جنایات سعودی

موضع سازمان ملل درخصوص کشتار بی رحمانه در یمن

از ابتدای حمله عربستان سعودی به یمن از فروردین ماه سال گذشته، مجامع حقوق بشری و سازمان های بین المللی ترجیح داده اند که نسبت به فجایع یمن سکوت محض اختیار کنند. 

آنها در این مدت حتی از انتشار بیانیه های بی خاصیت معمول خود هم اجتناب ورزیده اند و نشان داده اند که کشته شدن هزاران نفر در کشورهایی مانند یمن به هیچ عنوان مهم نیست ولی اگر طی حادثه ای چند نفر در اروپا کشته یا زخمی شوند، این حادثه تروریستی، مهم و مستلزم پیگیری است، روندی که در این ایام و پس از گذشت چند روز از کشته و زخمی شدن قریب به هزار نفر از مردم صنعا همچنان ادامه دارد.

مقام ارشد حقوق بشری سازمان ملل متحد با اشاره به جنایت حملات هوایی به مراسم ختم در صنعا پایتخت یمن که صدها قربانی گرفت، خواستار تحقیق بین المللی در باره احتمال ارتکاب جنایت های جنگی در این حمله شد.

نقض حقوق بشر در یمن همچنان بدون مجازات/سکوت رسانه های غربی مهر تایید جنایات سعودی

به گزارش خبرگزاری رویترز از ژنو، زید رعدحسین کمیسونر عالی حقوق بشری سازمان ملل متحد دربیانیه ای اعلام کرد:حملات هوایی ستمگرانه روز شنبه گذشته به مراسم سوگواری (در صنعا) نشان داد که موارد نقض حقوق بشر در یمن همچنان بدون مجازات باقی مانده است.

رعد حسین افزود:کشورهای عضو شورای حقوق بشرسازمان ملل متحد با جلوگیری از تحقیق مناسب در ایجاد جو مصونیت از مجازات، مشارکت داشته اند.

این شورا ماه گذشته (سپتامبر) از تشکیل هیات تحقیق مستقلی برای بررسی موارد نقض حقوق بشر در یمن که عربستان سعودی از فروردین سال 1394 به آن تهاجم نظامی کرده است، خودداری کرد

هزاران نفر از شهروندان یمنی در صنعا پایتخت این کشور، با راهپیمایی درخیابان‌ها و تجمع در برابر دفتر سازمان ملل متحد در صنعا اعتراض و خشم خود را نسبت به جنایت آل سعود ابراز داشتند و خواهان تحقیقات بین المللی در باره این فاجعه انسانی شدند.آنها سازمان ملل را مسئول ادامه حملات ائتلاف سعودی به غیر نظامیان در یمن دانستند.

شرکت کنندگان دراین تظاهرات خاطرنشان کردند که سکوت سازمان ملل و شورای امنیت موجب شده تا عربستان به هدف قرار دادن غیر نظامیان ادامه دهد.

به دنبال این فاجعه «بان کی مون» دبیر کل سازمان ملل که به تازگی پرونده عربستان را از لیست جنایت کاران و کودک کشان در خاورمیانه بیرون کشیده بود  این حادثه را محکوم و به خانواده های قربانیان تسلیت گفت و خواهان تحقیقات سریع و بی طرفانه و مجازات عادلانه عوامل این حادثه شد .

نقض حقوق بشر در یمن همچنان بدون مجازات/سکوت رسانه های غربی مهر تایید جنایات سعودی

هر چند نتیجه آن با توجه به تجربیات قبلی آقای دبیر کل که روزهای آخر خود را در این مسند می گذراند نیز معلوم و مشخص است.

از سوی دیگر«ولد الشیخ احمد» نماینده سازمان ملل متحد در یمن خواهان مجازات عاملان این جنایت و پایان دادن به این جنگ در اولین فرصت شد.

وی تاکید کرد: هدف قرار دادن جمع های خانوادگی اقدامی غیر انسانی است که با قوانین بین المللی در تضاد است و باید عوامل آن را مجازات کرد.

نقض حقوق بشر در یمن همچنان بدون مجازات/سکوت رسانه های غربی مهر تایید جنایات سعودی

مسعود زمانی  کارشناس حقوق بین الملل در گفت‌و‌گو با  باشگاه خبرنگاران جوان،  با اشاره به مسئله یمن اظهار داشت: حقوق بین الملل به صورت سنتی مداخله نظامی کشورهای ثالث را با دعوت دولت میزبان تحت شرایط خاص قبول می کند.در قانونی بودن مداخله نظامی ،کنترل موثر سرزمینی دولت میزبان و مشروعیت دموکراتیک دولت دعوت کننده ملاک است.در مسئله یمن و دعوت «عبد ربه منصور هادی» رئیس‌جمهور مستعفی و فراری به عربستان، هیچ یک از شرایط مذکور شامل حال دولت سعودی نمی شود.اما سازمان ملل و به تبعیت از آن، شورای امنیت در اقدامی بر ضد این مسئله قطع نامه2216 و 2201 را تصویب کردند .

وی افزود: شورای امنیت هم به این شرایط خاص بی توجه بوده و اگرچه قانونی بودن مداخله عربستان سعودی در یمن را صریحا تایید نکرد اما با بی تفاوتی ،چراغ سبز سیاسی و حقوقی به عملیات نظامی عربستان سعودی نشان داده است،این رویکرد جامعه بین المللی کاملا در تعارض با آنچه در مداخله نظامی روسیه در اوکراین اتفاق افتاده است.

این کارشناس حقوق بین الملل در ادامه در خصوص راهکار قابل تامل برای رهایی از بحران یمن تصریح کرد: در شرایطی که نه در شورای امنیت و نه در مجمع عمومی نمی توان انتظار اقدامی محکم را داشت ،راهکار چاره از طریق فشار سازمان های غیردولتی به دبیرکل سازمان ملل است و گزارش های دبیرکل می تواند مانند اهرم فشاری بر مجمع عمومی باشد و در نهایت اقدام موثری انجام شود، مضاف بر اینکه کمیساریای حقوق بشر نیز با تداوم فشار ها می تواند در این مقطع زمانی مثبت عمل کند.

بنا به آمار و ارقام سازمان ملل، این درگیری ها از مارس 2015 تاکنون به شهادت بیش از 6800 نفر و آواره شدن بیش از 3 میلیون یمنی منجر شده است.

نقض حقوق بشر در یمن همچنان بدون مجازات/سکوت رسانه های غربی مهر تایید جنایات سعودی


سکوت رسانه ایی غرب مهر تاییدی بر جنایت عربستان

در میان رسانه های غربی که در هفته جای به طور کلی اخبار یمن را بایکوت رسانه ای کرده اند، تنها چند رسانه آن هم در بخشهای کوتاهی از اخبار خود به فاجعه یمن پرداختند و آن را مورد بررسی قرار دادند.

در این زمینه خبرگزاری فرانسه هم گزارش داد که به دنبال حملۀ جنگنده‌های سعودی به صنعا، واشنگتن به دنبال بازنگری فوری حمایت خود از ائتلاف سعودی در یمن است، این تصمیم در جلسۀ شورای امنیت ملی آمریکا اتخاذ شده است.
نقض حقوق بشر در یمن همچنان بدون مجازات/سکوت رسانه های غربی مهر تایید جنایات سعودی

هر چند در این بین ند پرایس سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا در واکنش به این حمله بیانیه‌ای صادر کرده و عملیات سعودی‌ها در یمن را «دفاع از تمامیت ارضی» عربستان توصیف کرده است.

اما وزیر امورخارجه کشورمان هم طی نامه ای به دبیرکل سازمان ملل متحد با محکوم کردن حمله سعودی ها به یمن نوشت: بدین وسیله مایلم که خشم و انزجار شدید دولت جمهوری اسلامی ایران را نسبت به حمله هوایی دهشتناک و فاجعه بارهواپیماهای عربستان سعودی به صنعا پایتخت یمن را ابراز نمایم.

نقض حقوق بشر در یمن همچنان بدون مجازات/سکوت رسانه های غربی مهر تایید جنایات سعودی

نمایش تصنعی انگلیس و آمریکا در تقبیح مشتری خوب تسلیحات نظامی خود

انگلیس به عنوان یکی از حامیان عربستان در تهاجم به یمن که از فروردین سال 1394 آغاز شده است، تاکنون بزرگ‌ترین فروشنده تسلیحات به رژیم سعودی بوده است.

تنها در سالِ اولِ تهاجمِ مرگبار عربستان سعودی به یمن، دولت انگلیس مجوز فروش تسلیحاتی به ارزش 3.3 میلیارد پوند با پادشاهی سعودی را صادر کرد که 2.2میلیارد پوندِ آن مربوط به فروش تسلیحاتی مانند پهپاد، بالگرد و دیگر هواپیماها بود.

1.1 میلیارد پوندِ دیگر به فروش تسلیحاتی مانند بمب، موشک و نارنجک اختصاص داشت.
 
لندن همچنین مجوز فروش خودروهای زرهی و تانک‌هایی به ارزش 430 هزار پوند را به عربستان صادر کرده است.

نقض حقوق بشر در یمن همچنان بدون مجازات/سکوت رسانه های غربی مهر تایید جنایات سعودی

همچنین بقایای بمب‌های استفاده‌شده در حمله مرگبار به مراسم ختم در صنعا، نشان می‌دهد که عربستان در این حمله از بمب آمریکایی «مارک 82» استفاده کرده است.

اما حمله دهشتناک عربستان در روز شنبه گذشته، با موجی از انتقادات بین‌المللی روبرو شد و دولت انگلیس نیز در اقدامی غیرمعمول خواستار مشارکت در تحقیقات مربوط به حمله شد.


بی‌بی‌‎سی در گزارش خود به نقل از یک مقام نزدیک به دولت انگلیس نوشت، مقامات قصد دارند یک گروه از وکلا و محققات نظامی را برای نظارت بر عملکرد ائتلاف سعودی اعزام کنند.

این در حالی است که گروه‌های حقوق‎بشری خواستار اجرای یک تحقیق کاملاً مستقل در مورد حملۀ اخیر ائتلاف تحت امر سعودی شده‎‏اند.

نقض حقوق بشر در یمن همچنان بدون مجازات/سکوت رسانه های غربی مهر تایید جنایات سعودی

بی خردی مقامات سعودی و نمایش حماقتی دیگر

نمایندگی عربستان سعودی در سازمان ملل متحد در نامه‌ای به شورای امنیت از هدف قرار دادن مراسم ختمی که شنبه در صنعا پایتخت یمن در حال برگزاری بود، اظهار تأسف کرد.

شبکه الحره تأکید کرد که عربستان در این نامه مدعی شده است، اقدامات لازم را برای جبران این موضوع از جمله بازخواست مقصران و انتشار نتایج تحقیق، اتخاذ خواهد کرد.


این درحالی است که مدت کوتاهی پس از این ماجرا، به دلیل اعتراضهای گسترده بین المللی به این جنایت، عربستان از پذیرفتن مسؤولیت این حمله تروریستی و کشتار بی‌رحمانه شهروندان یمنی، شانه خالی کرده و مدعی شده بود که ائتلاف در این کشتار دست ندارد.

با وجود آنکه ویدئوی لحظه حمله جنگنده‌های سعودی به این ساختمان منتشر شده، عربستان نقش داشتن در این حادثه را انکار کرده و وعده داده است که در این رابطه تحقیق کند

اما نکته تمسخرآمیز این است که عربستان سعودی قصد دارد خود روند تحقیق درباره این حمله را برعهده بگیرد. مقامات سعودی اعلام کرده‌اند که این روند ممکن است، روزها، هفته‎‏ها یا حتی ماه‌ها به طول بیانجامد.

نقض حقوق بشر در یمن همچنان بدون مجازات/سکوت رسانه های غربی مهر تایید جنایات سعودی

چه سرنوشتی در انتظار رژیم وهابی آل سعود است؟


حسین جابری انصاری معاون عربی و آفریقایی وزیر امورخارجه کشورمان در مطلبی در کانال تگرام شخصی خوددر این باره این چنین می نویسد: عربستان در یمن در هر دو جبهه جنگ و سیاست به بن بست رسیده و اینک می بایست یکی از دو گزینه بد و بدتر فراروی خود را انتخاب کند: یا همانند اسرائیل در لبنان شکست را پذیرفته، فرار را بر قرار ترجیح داده و به سیاست عقیم و جنگ بی حاصل خود پایان دهد یا همچون اتحاد جماهیر شوروی در افغانستان به جنگ فرسایشی موجود ادامه داده و دیر یا زود محصول سیاست ها و کشته های سیاستمداران خود را درو کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار