گرگان؛

عزاداری مردمان غرب گلستان با زبان محلی

هزاران سال از یک واقعه عظیم می گذرد واقعه ای که 13قرن پیش در کنار رود فرات رویداد،نبردی میان حق و باطل،ایستادگی مظلومانه و عظیمی چون کربلا از آن زمان تا کنون سر فصل دلداگی آزادگان جهان به خصوص مسلمانان ایرانی بوده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان؛ این حادثه زمینه ساز جوش و خروش فرهنگها ی مختلف و شکل گیری آیین های عزاداری به فراخور فرهنگ و شیوه های مرسوم هر منطقه در استان گلستان هم با تنوع قومی آیین های مختلفی برگزار می شود.

اینجا مسجد باغو روستایی در 10 کیلومتری بندرگز واقع در غرب گلستان اهالی این روستا مثل دیگر مردمان این مرز بوم عزادار حسین (ع) و یارانش هستند.

عزاداری مردمان غرب گلستان با زبان محلی

سید شجاع حسینی مداح 92 ساله و مردی است که از سن 9سالگی روضه خوانی برای اباعبدالله را آغاز کرده است،از حاج شجاع امسال در اجلاسیه پیر غلامان امام حسین که در هرمزگان برگزار شد به عنوان پیر غلام گلستان قدر دانی شد.

عزاداری مردمان غرب گلستان با زبان محلی

عزیزالله البرزی هم مداح گلستانی در این شبها مانند دیگر عاشقان امام حسین با مداحی زبان محلی خودش از سختی ها و مصائب و نقش سرنوشت سازی حضرت زینب در کربلا و حفظ این قیام عظیم می گوید.

عزاداری مردمان غرب گلستان با زبان محلی

دلداگی به امام حسین (ع)جا و مکان نمی شناسد،محرم که می آید هر مکان  و هر زمان مجلس اقامه عزا می شود.

مهران روشناسان معلم 28 ساله دبستان شکرالله یزدی شهرستان کردکوی عاشق دلداده ای است که در این ایام قبل از شروع کلاس از مصایب امام شهیدان می گوید.

عزاداری مردمان غرب گلستان با زبان محلی

شور حسینی نسل به نسل در حال انتقال و وقتی سخن از عشق به حسین به میان بیاد هرکس با هر فرهنگ و زبان مادری خود در عزای سالار شهیدان سهم بیشتری ایفا می کند.

سید حسن نوجوان 13 ساله بندرگزی که به همراه دوستانش در هیئت بین الحرمین و انصارالحسین با برپایی عزای سیدالشهدا عشق و ارادتش رو به ارباب عرضه می کند.

عزاداری مردمان غرب گلستان با زبان محلی

در عاشورا همه چیز عامل پیوند می شود بخصوص اشعاری که از دل بر می خیزند با زبان های مختلف جاری می شوند اینجاست که در می یابیم عاشورا یک واقعه الهی فرهنگ ساز است.

آیین های عزاداری محرم شاید در نگاه اول از شهری به شهر دیگر متفاوت به نظر برسد اما همه ی این آیین ها نقطه اشتراکی دارند همنوایی با حماسه عاشورا و همدردی با وقایع کربلا

انتهای پیام/ا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مهرشاد استرآبادی
۱۱:۲۳ ۰۴ آذر ۱۳۹۶
به عنوان یک گرگانی از اینکه برادران کردکویی ، بندرگزی و کتولی اینقدر به زبان محلی یعنی زیان طبری اهمیت می دهند بسیار خوشحال هستم خوشبختانه ما گرگانی ها زیاد از زبان محلی استفاده می کنیم و زبان طبری را پاس می داریم که زبان اب و اجدادی ما هست