رویترز: توقف قرارداد نفتی عربستان و مصر نشانه‌ای از تشدید تنش در روابط دو کشور است

رویترز در مطلبی به بروز تنش در روابط ریاض و قاهره بر سر سوریه پرداخت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ رویترز در مطلبی درباره تنش اخیر در روابط ریاض و قاهره نوشت: توقف انتقال محموله سوختی کمکی عربستان سعودی به مصر نشان می‌دهد شکاف میان ثروتمندترین و پرجمعیت‌ترین کشور عرب جهان عمیقتر از آن است که پیشتر تصور می‌شد.

به موجب این قرارداد 23 میلیارد دلاری که در سفر ماه آوریل «ملک سلمان» پادشاه عربستان به قاهره امضا شد، ریاض موظف است ماهانه 700 هزار تن سوخت پالایش‌شده را به مصر ارسال کند. اما اکنون منابع آگاه خبر می‌دهند روند انتقال سوخت به این کشور از اول اکتبر (10 مهر) متوقف شده است. 

طبق گزارشها، توقف انتقال سوخت به مصر پس از آن صورت گرفت که این کشور در نشست اخیر شورای امنیت سازمان ملل با وجود مخالفت شدید عربستان، به نفع قطعنامه پیشنهادی روسیه برای برقراری آتش‌بس در سوریه رای داد.

اگرچه «عبدالفتاح سیسی» رئیس جمهور مصر که از زمان به قدرت رسیدن در کودتای نظامی 2013 همواره از حمایت عربستان برخوردار بوده است، در سخنرانی روز سه‌شنبه خود ادعای توقف انتقال سوخت به این کشور به دلیل موضع آن در قبال سوریه را تکذیب کرد، در ادامه سخنرانی خود در اظهارنظری که نشان از عمق اختلاف میان او و پادشاه سعودی داشت گفت: "مصر در برابر هیچ‌کس جز خدا تعظیم نخواهد کرد."

با این وجود، عربستان برای توقف قرارداد نفتی 5 ساله خود با پرجمعیت‌ترین کشور جهان عرب به هیچ وجه با کمبود دلیل مواجه نیست. مصر در ماه آوریل با واگذاری دو جزیره در دریای سرخ (تیران و صنافیر) به عربستان موافقت کرد؛ اما دادگاهی در قاهره در ماه ژوئن توافق دولت این کشور با عربستان برای واگذاری جزایر راهبردی مذکور را ملغی اعلام کرد.

افزون بر این، عربستان در حال حاضر پس از دو سال پایین بودن بهای نفت دیگر به ثروتمندی گذشته نیست و بنابراین دیگر مانند گذشته نمی‌تواند در برابر متحدانش سخاوتمند باشد. با این وجود، ریاض در ماه سپتامبر نیز 2 میلیارد دلار در بانک مرکزی مصر سپرده‌گذاری کرد تا این کشور بتواند 12 میلیارد دلار وام از صندوق بین‌المللی پول دریافت کند. 

اما به گفته منابع آگاه در هر دو کشور، روابط ریاض و قاهره اکنون به دلیل اختلاف در سیاست‌های منطقه‌ای از دوران شیرین خود فاصله گرفته است. حتی پیش از رای‌گیری هفته گذشته در شورای امنیت سازمان ملل نیز مصر با طرح ایده برگزاری رزمایش نظامی مشترک با روسیه در دریای سرخ به وضوح به دنبال نزدیک‌کردن خود به مسکو بود که در جنگ سوریه به همراه ایران نقطه مقابل عربستان به شمار می‌روند.

به گفته این منابع، اگر ریاض در پی دور شدن مصر از سیاست‌های منطقه‌ای خود به دنبال ارسال پیامی برای مقامات قاهره بود که نشان دهد کاسه صبر آن از رفتار همسایه عرب خود در حال لبریز شدن است، این پیام اکنون با توقف قرارداد نفتی با قاهره ارسال شده است.

برخی کارشناسان سیاسی معتقدند پیشتر وجود یک دشمن مشترک به نام اخوان المسلمین باعث شده بود تا پادشاهی‌های عرب از جمله عربستان پس از وقوع بهار (به اصطلاح) عربی در مصر از هیچ کمکی برای سرنگونی دولت «محمد مرسی» و حمایت از کودتای نظامی سیسی که در آن زمان فرمانده ارتش بود، دریغ نکنند. اما اکنون با رفع شدن آنچه "تهدید اخوان المسلمین" نامیده شده، کشورهای عرب ثروتمند منطقه با توجه به کاهش محسوس بهای نفت دیگر تمایلی برای کمک به این کشور ندارند.

ضمن اینکه از نظر این کشورها، مصر نیز پس از 6 سال ناآرامی سیاسی و بی‌ثباتی اقتصادی دیگر مانند زمان ریاست جمهوری «حسنی مبارک» نقش محوری و تاثیرگذاری در معادلات جهان عرب ندارد. به همین دلیل، عربستان به تازگی بجای مصر برروی کشور غیرعرب ترکیه سرمایه‌گذاری کرده است که با وجود آنکه جمعیت آن تقریباً با مصر برابر است، از ثروت و نفوذ منطقه‌ای به مراتب بیشتری  نسبت به این کشور برخوردار است.

انتهای پیام /
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار