تفاهم نامه همکاری بنیاد سعدی با پیام نور امضا شد

در راستای هم افزایی در آموزش و گسترش زبان فارسی در جهان، تفاهم نامه همکاری مشترک بین بنیاد سعدی و دانشگاه پیام نور منعقد و توسط روسای این دو سازمان به امضا رسید.

به گزارش حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از روابط عمومی بنیاد سعدی، در این مراسم که روسای بنیاد سعدی و دانشگاه پیام نور به همراه معاونان و مدیران حضور داشتند، غلامعلی حدادعادل، هدف از تاسیس بنیاد سعدی را ایجاد ستاد و مرکز نظارتی و هدایت کننده آموزش زبان فارسی در جهان عنوان کرد و افزود: آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان و ایرانیان نسل دوم و سوم، نیازمند سیاستگذاری مناسب برای اجرای روش های جدید آموزش زبان است و باید متناسب با شرایط هر کشور و منطقه باشد.
 
رییس بنیاد سعدی با بیان اینکه دانشگاه پیام نور می تواند در توسعه زبان فارسی نقشی ویژه ایفا کند، اظهار کرد: «گستردگی مراکز در سراسر کشور و خارج از کشور» و «شیوه آموزشی غیرحضوری و منحصر به فرد» و «تعداد بالای دانشجو» از ویژگی های دانشگاه پیام نور است و مهم ترین فرصت برای جذب دانشجوی خارجی و توسعه زبان فارسی خواهد بود که امیدوارم با امضاء این تفاهم نامه از این فرصت ها به خوبی بهره مند شویم.
 
وی با تاکید بر اهمیت داشتن استاندارد تعیین سطح زبان فارسی برای غیر فارسی زبانان، گفت: وقتی قرار است طبق برنامه ششم توسعه بیش از 70 هزار دانشجوی غیر ایرانی برای تحصیل به کشور ما بیایند، لازم است تا یک آزمون تعیین سطح تحت عنوان آزمون بسندگی داشته باشیم تا مانند آزمون زبانهای دیگر همچون تافل و آیلیس، میزان سطح فارسی دانشجویان در بدو ورود مشخص شده و برای آموزش آنها برنامه ریزی شود.
 
وی با بیان اینکه در حال حاضر چند ده کتاب برای تالیف از سوی شورای برنامه ریزی و تالیف کتاب بنیاد سعدی جهت آموزش زبان فارسی به غیر فارسی آموزان در دسته بندی هایی همچون دانشجویان، دانش آموزان، تجار، مسافران و... در دست داریم، افزود: شیوه آموزش الکترونیک نیز یکی از اهداف اصلی بنیاد سعدی است و درصدد هستیم با تولید نرم افزارهای مناسب، زمینه آموزش زبان فارسی را در خارج از کشور تسهیل کنیم و می تواند این تولیدات در اختیار دانشگاه پیام نور نیز قرار گیرد.
 
وی ضمن استقبال از همکاری مشترک بین دانشگاه پیام نور و بنیاد سعدی و فرهنگستان زبان و ادب فارسی، گفت: بنیاد سعدی می تواند ضمن بهره مندی از امکانات و خدمات دانشگاه پیام نور در زمینه آموزش زبان فارسی، خدمات ارزنده و گسترده ای به این دانشگاه ارائه دهد.
 
دکتر رستمی ابوسعیدی در جلسه امضای تفاهم نامه، با اعلام آمادگی کامل دانشگاه پیام نور در ارائه خدمات به فارسی آموزان خارجی گفت: دانشگاه پیام نور در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) درخصوص گسترش زبان فارسی و آموزش این زبان به متقاضیان غیر فارسی زبان در سراسر دنیا، اقدام به تاسیس مرکز آموزش زبان فارسی در ساختمانی به زیربنای 1000 مترمربع در یکی از نقاط مناسب شهر تهران کرده و این مرکز آمادگی لازم را برای ارائه خدمات به فارسی آموزان خارجی دارد.
 
رئیس دانشگاه پیام نور افزود: «آموزش دوره های کوتاه مدت در قالب آموزش های الکترونیک و مبتنی بر فناوری اطلاعات، برگزاری گشت های کوتاه مدت حضوری علمی و تفریحی ویژه داوطلبین در این مرکز و نیز سراسر کشور به لحاظ زیرساخت های موجود در دانشگاه پیام نور، ایجاد امکان اشتغال به تحصیل فارسی آموزان در دانشگاه پیام نور به عنوان دانشجو ،آماده سازی محتواهای آموزشی دانشگاه به زبان های مختلف جهت ارائه در اقصی نقاط دنیا و امکاناتی نظیر لابراتوار، کتابخانه، اتاق های بحث و گفت و گو، سلف سرویس و خوابگاه اسکان موقت در مرکز آموزش زبان فارسی»، از جمله خدماتی است که دانشگاه پیام نور می تواند به متقاضیان آموزش زبان فارسی ارائه دهد.
 
رستمی ابوسعیدی اظهار کرد: دانشگاه پیام نور به دلیل فعالیت های گسترده بین المللی در 64 کشور دنیا، آمادگی لازم را جهت همکاری کامل با بنیاد سعدی به عنوان متولی آموزش و گسترش زبان فارسی، دارد.
 
همچنین در این نشست تفاهم نامه همکاری دانشگاه پیام نور با فرهنگستان زبان و ادب فارسی به منظور گسترش همکاری ها به امضاء روسای دو سازمان رسید.
 
گفتنی است، جلسه امضای تفاهم نامه همکاری مشترک بین دانشگاه پیام نور و فرهنگستان زبان ادب فارسی و بنیاد سعدی با حضور دکتر حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی و بنیاد سعدی، دکتر رستمی ابوسعیدی، رییس دانشگاه پیام نور و معاونان و مدیران دو طرف، برگزار شد.
 
پیش از این نیز بنیاد سعدی برای بهره مندی از ظرفیت های داخل کشور در جهت آموزش و گسترش زبان فارسی در جهان، با سازمان ها و نهادهایی همچون وزارت علوم، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشگاه الزهرا(س)، دانشگاه آزاد اسلامی، جامعه المصطفی العالمیه و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، تفاهم نامه هایی را به امضاء رسانده است.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار