اصفهان؛

توانمند سازی معلول هدف اصلی انجمن آسوده مأوی

رییس هیئت مدیره انجمن خیریه توانخواهان آسوده مأوی گفت: توانمند سازی معلولان و خانواده هایشان مهمترین هدف انجمن آسوده ماوی در اصفهان است .

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،در گوشه و کنار کشور ما آدم هایی هستند که به سبب شرایط جسمانی و روحی متفاوت با افراد عادی جامعه کنج عزلت گزیدند. آدم هایی که فقط به دلیل فقدان شرایط متعارف اجتماعی ناگزیر به دوری از جامعه هستند و یا به عبارت دیگر به خاطر کمبود ها و نا به سامانی های موجود در جامعه به نوعی از سایر افراد متمایزمی شوند.
آدم هایی که گاها دست تقدیر شرایطی این چنین بر آنها رقم زده و خود هیچ گونه دخل و تصرفی در سرنوشت خویش نداشته اند.
وقتی مشیت الهی بر این باشد که مادری بعد از 9 ماه زندگی پر مشقت ولی سرشار از شور و اشتیاق دیدار فرزند به یکباره امیدش نا امید شود و میوه دلش و آرام جانش را با نقص عضو در آغوش بگیرد، تنها نگاه عادی و بدون حس ترحم اطرافیان می تواند التیامی بر درد ناخواسته اش باشد.
قصه بچه هایی که با شکل و قامتی نامتعارف پا به این دنیای خاکی می گذارند بدون اینکه ذره ای در این حقیقت انکار ناپذیر دخیل باشند قصه دردآشنایی است برای همه ی مادرانی که تنها به خاطر ترس از استهزا شدن و در مظان قضاوت های غریب مردم قرار گرفتن سالها تن به خانه نشینی داده و در میان دیوارهای پر از تکرار صبح را به شب و شب را به صبح می رسانند.
در این روزگار آدم هایی هستند که الف تا ی زندگیشان پر از حس خوشبختی ، آرامش و بی دغدغگی بوده و به ناگاه و فقط و فقط با یک اتفاق ساده تمام هستیشان پشت و رو می شود. کسانی که تا چند ساعت قبل از اینکه کتاب سرنوشت به تلخی برایشان ورق بخورد، راه می رفتند ، می دویدند ، امور روز مره شان را خودشان انجام می دادند و امروز حتی برای بدیهی ترین کارها به افراد دیگر نیازمندند.
البته ناگفته نماند گرچه افرادی که به گونه ای با معلولیت دست و پنجه نرم می کنند برای انجام برخی امور به همراهی اطرافیان نیازمندند ، ولی قابلیت های فراوان آنها در انجام امور دشواری که گاها افراد سالم از انجام آن عاجزند، حقیقتی کتمان نا پذیر است.
معلولیت دردی است بی صدا که برخی را از بدو تولد مبتلای خود می کند و برخی دیگر را وقتی در اوج خوشبختی روزگار می گذرانند به کام خود می کشاند.
توانمند سازی معلول هدف اصلی انجمن آسوده مأوی
فارغ از اینکه زندگی پر طمطراق این روزها گاهی ما را به سمت فراموشی و بی اعتنایی به پیرامونمان سوق می دهد، واقعیت این است که در اطراف و اکناف ما آدم هایی زیست می کنند که اتفاقا مترصد نگاه دلسوزانه ی ما نیستند و تنها بر این باورند که باورشان کنیم .
در این آشفته بازار و هیاهوی زندگی که مجال آسودگی به کسی نمی دهد ، به همت آدم هایی با دلهایی از جنس آب و آرمان هایی از جنس بندگی آسوده ماوایی تشکیل شد تا خلوت گزینان خودشان را باور کنند و با به آغوش کشیدن رنج زندگی به گشایشی شیرین برسند.
رییس هیئت مدیره انجمن خیریه توانخواهان آسوده مأوی  گفت: این انجمن با گرفتن پروانه کار از استانداری اصفهان از سال 1385 رسما کار خودش را آغاز کرد و حدود 10 سال است که به صورت مردم نهاد اداره می شود.
محمد کاظمی با اشاره به اینکه انجمن آسوده مأوی ابتدا با پذیرفتن 20 معلول کار خود را آغاز کرده و تا به امروز چیزی بالغ بر 600 نفر تحت پوشش خود دارد، تصریح کرد: زمانی که یک فرد تحت پوشش خیریه ای قرار می گیرد یعنی تا زمانی که زنده است می تواند از خدمات آنجا بهره بگیرد. بدین معنا که نه تنها خود فرد تحت پوشش ،بلکه تمامی اعضای خانواده وی از خدماتی چون مناسب سازی مسکن خانواده مثلا آماده سازی حمام مناسب برای فرد معلول،ایجاد رمپ و تهیه ویلچر بهره مند شوند. ضمن اینکه اقداماتی از قبیل ترک اعتیاد پدر و مادر فرد معلول ، فراهم کردن جهیزیه برای خواهر فرد معلول نیز بر عهده خیریه می باشد.
وی اظهار کرد:
توانمند سازی معلول هدف اصلی انجمن آسوده مأوی
اولین قدم توانمند سازی معلول و خانواده وی است. با توجه به اینکه معلولان ناتوان یا کم توان ذهنی یا جسمی هستند باید ابتدا خودشان را توانمند کنیم و سپس زمینه توانمند سازی خانواده هایشان را فراهم آوریم .
برای توانمند سازی معلول در ابتدا کارهایی از قبیل تشخیص پزشکی محدودیت های فرد و سپس کار درمانی و گفتار درمانی صورت می گیرد. همچنین وسایل مورد نیاز فرد معلول مانند ویلچر، تشک مواج، تخت ، دستگاه اکسیژن و ... برای وی فراهم می شود.
بخش دوم کار ما در انجمن به آموزشهایی مانند آموزش نقاشی، تئاتر،موسیقی، قرآن،کامپیوتر،سواد آموزی، زبان انگلیسی و شطرنج بر می گردد. در واقع این افراد به دلیل دست و پنجه نرم کردن با مشکلات اقتصادی، فقر فرهنگی ،بیکاری اعضای خانواده و فقدان مسکن گاها دچار افسردگی می شوند و قطعا نیازمند آموزش ودر کنار آن توجه بسیار هستند.
توانمند سازی معلول هدف اصلی انجمن آسوده مأوی
سومین قدم آشنا کردن جام عه با وضعیت و شرایط معلولان است. انجمن آسوده مأوی با برگزاری نمایشگاه هایی از آثار معلولان تحت پوشش خود و همچنین برپایی بازارچه خیریه در نیمه هر ماه بر آن است که هر چه بیشتر جامعه را با معلولان پیوند دهد.
رییس انجمن آسوده مأوی افزود: معلولان نیازی به ترحم جامعه ندارند و فقط نیازدارند در جامعه مانند افراد عادی رفت و آمد کنند و به دست فراموشی سپرده نشوند .
کاظمی در پایان از مسئولان خواست که شرایط را برای تردد سهل و آسان معلولان فراهم کنند.

گزارش از شیما شریفیان


انتهای پیام/م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.