محسنی‌بندپی در بزرگداشت روز جهانی ایمنی عصای سفید؛

65هزار تن عارضه اختلالات چشمی دارند/ بازگشت قانون حمایت از افراد دارای معلولیت به مجلس دهم

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: با انجام غربالگری آمبولی چشم حدود 65هزار تن با عارضه اختلالات بیماری‌های چشمی مواجه هستند.

65هزار تن عارضه اختلالات چشمی دارند
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ انوشیروان محسنی بندپی رئیس سازمان بهزیستی کل کشور در مراسم بزرگداشت روز جهانی ایمنی عصای سفید که امروز (یکشنبه) در مرکز خزانه بهزیستی استان تهران برگزار شد، اظهار داشت: ما نباید از تعداد کمیت آمارها بترسیم و واهمه داشته باشیم بلکه باید یک برنامه‌ریزی ملی و استاندارد و مجهزی برای پیشگیری و مقابله با بیماری‌های ژنتیکی داشته باشیم.

وی افزود: استراتژی دولت تدبیر و امید در سه محور پیشگیری از شیوع معلولیت‌ها وبیماری‌های ژنتیکی، ارائه خدمات استاندارد و تخصصی و تجهیز مراکز متخلف و استفاده از ظرفیت‌های نابینا و کم‌بینا است تا بتوانیم شرایطی را ایجاد کنیم تا افرادی که دارای معلولیت (نابینا، نا شنوا، جسمی و حرکتی) هستند، بتوانند زندگی مستقلی را داشته باشند، همچنین بتوانند با برخورداری از وسایل توان‌بخشی در جهت کسب علم و حرفه نیز گام بردارند. 

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: آمار‌ها نشان می‌دهد یکی از عوامل مهم شیوع بیمار‌ی‌های ژنتیکی بحث اختلالات مادرزادی است و خوشبختانه با توجه به پیشرفت علم چشم‌پزشکی در زمینه عفونت بیماری‌های چشمی اقدامات ویژه‌ای را توانستیم انجام دهیم.

محسنی‌بندپی با اشاره به اینکه 352 هزار تن اختلالات ژنتیک نابینایی دارند، تصریح کرد: در رابطه با اختلالات ژنتیکی توانسته‌ایم با انجام غربالگری آمبولی چشم اقدامات خوبی را در جهت پیشگیری از شیوع بیمار‌ی‌های چشمی برداریم که در این راستا حدود 65هزار تن با اختلالات و بیمار‌ی‌های چشمی مواجه هستند و حدود 16هزار تن در تشخیص آمبولی چشم قرار گرفتند.

وی با بیان اینکه هدف‌گذاری سازمان بهزیستی کشور در سال 95 در زمینه پیشگیری از معلولیت‌ها بالای 85 درصد است، گفت: شناسایی به موقع و مداخله به هنگام می‌تواند در کنترل و جلوگیری از بیماری‌های ژنتیکی و معلولیت‌ها نقش مهمی ایفا کند.

رئیس سازمان بهزیستی کل کشور گفت: برای پیشگیری از اختلالات ژنتیک باید بتوانیم بدون اینکه پدر و مادر نقشی در معلولیت فرزند خود داشته باشند از شیوع و گسترش معلولیت‌ها جلوگیری کنیم.

محسنی‌بندپی در ادامه تصریح کرد: باتوجه به پیشرفت علم‌پزشکی و طب در زمینه بیماری‌های ژنتیک و معلولیت‌ها، از مجموع 258هزار معلول نابینا در جهان حدود 90درصد آنها در کشورهای در حال توسعه و 10درصد در کشورهای توسعه یافته حضور دارند.

وی افزود: کشورهای توسعه یافته توانسته‌اند با انجام مشاوره‌های ژنتیک و تغذیه مناسب روند شیوع بیماری‌های ژنتیک و معلولیت‌ها را کنترل کنند و در حال حاضر سازمان بهزیستی کل کشور توانسته است مشاوره‌های قبل از ازدواج را در کشور اجباری کند.

رئیس سازمان بهزیستی کل کشور گفت: طبق بررسی‌ها انجام شده هر سال حدود 25تا 30هزار کودک معلول می‌شود و خوشبختانه با پیشرفت علم ژنتیک توانسته‌ایم با فراهم کردن شرایط مطلوب با این پدیده مقابله کنیم.

وی در ادامه افزود: در این راستا در 2 استان کرمان و یزد به صورت پایلوت مشاوره ژنتیک انجام می‌شود و در نهایت نتایج آن مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. همچنین در سطح 31 استان کشور، 31شهر را برای انجام مشاوره‌های ژنتیکی قبل ازدواج انتخاب کرده‌ایم.

محسنی‌بندپی تصریح کرد:‌ قانون حمایت از افراد دارای معلولیت به مجلس دهم برگشته و قسمتی از آن در دست هیئت وزیران است و خود دولت در اجرای این قانون پیش‌قدم شده است. همچنین شورای عالی معلولیت‌ها نیز در این راستا شکل گرفته و 5نماینده که خود دارای معلولیت هستند در این شورا حضور دارند و هفته آینده نخستین جلسه این شورا شکل خواهد گرفت.

رئیس سازمان بهزیستی کل کشور گفت‌: در این قانون دستگاه‌های مسئول در زمینه اشتغال نیز با توجه به اینکه تا به حال قوانین مربوط به اشتغال افراد معلول را رعایت نکرده‌اند ملزم شده‌اند تا بر اساس تأکیدات این قانون در راستای ایجاد اشتغال و فضای کسب و کار مناسب برای معلولان اقدامات لازم را انجام دهند.

محسنی‌بندپی با اشاره به اینکه بیشترین تعداد افراد معلول نابینا هستند، تصریح کرد: ‌امیدواریم که زمینه‌های شکوفایی استعدادهای معلولان را فراهم کنیم و هر چه سریعتر شاهد بازگشت آنها به جامعه باشیم.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار