نماينده فائو بيان كرد: با توجه به افزايش دما و محدود شدن منابع زمين، بايد 60 درصد بهره ورى كشاورزى افزايش يابد.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛سرج ناكوزى نماينده سازمان خواربار و كشاورزى ملل متحد فائو در دهمين سال همايش ملى اعطا نشان ايمنى و سلامت و گراميداشت روز جهانى غذا كه امروز در تالار وحدت برگزار شد، ٢٥ مهرماه را فرصتي براى تامل به درد و رنج ميليون ها گرسنه دانست و گفت: روز جهانى غذا فرصتی است براى طرح پرسشى مبنى بر اينكه آيا مى توان از امنيت غذايى بشر و مقابله با گرسنگان اطمينان حاصل كرد يا خير؟

وى ادامه داد:امسال براى پاسخ به اين سوال بايد به چالش هاى تامين امنيت غذايى بپردازيم. تغيير كشاورزى با تغيير اقليم، شعار امسال روز جهانى غذاست. در سال 1900 ميلادى جمعيت جهان، 1.6 ميليارد بوده كه در سال 2000 به 2.6 ميليارد رسيده و در سال 2050 به 9 ميليارد مى رسد در نتيجه بهره ورى كشاورزى از طريق توجه به منابع طبيعى با توجه به افزايش دما، محدود شدن منابع زمين و آب بايد 60 درصد افزايش يابد.

ناكوزى اظهار داشت: سازمان خواربار و كشاورزى ملل متحد بر كشاورزى اقليمى هوشمند تمركز دارد. البته به تنهايى قادر به اجرايى ساختن آن نيست و نياز به همكاري دولت ها، بخش خصوصى و جوامع محلى دارد.

وى بيان كرد: با توجه به افزايش دو درجه اى دما تا سال 2100 ميلادى،بايد به فكر بود. ايران به همراه 32 كشور ديگر به هدف دوم از اهداف توسعه هزاره سوم؛ محو گرسنگى دست يافته است.

علی نوبخت رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز در این مراسم انسان را محور توسعه پایدار خواند و گفت: انسان باید سالم باشد تا برنامه‌ریزان را به اهداف خود برساند مسئله کمبود غذا و سوء تغذیه دنیا را رنج می‌دهد بطوریکه 800 میلیون نفر گرسنه در جهان زندگی کرده و طبق آخرین آمار یونیسف بیش از 80 درصد کودکان سوء تغذیه دارند.

باید تکلیف نمک در غذاها روشن شود
وی با بیان اینکه بیماری‌های غیر واگیر در دنیا بیداد می‌کند، افزود: طبق آخرین آمارها از هر چهار نفر یک نفر به فشار خون و در افراد بالای 60 سال از هر 2 نفر یک نفر به این بیماری مبتلا است، طبق تحقیقات فشار خون 90 درصد ژنتیکی است اما عامل غذا نقش اصلی را دارد پس باید تکلیف نمک در غذاها روشن شود.

نباید به مردم بگوییم همه محصولات غذایی سلامت است
علي محمد شاعری رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس در مراسم روز جهانی غذا که در تالار وحدت برگزار می‌شود با اشاره به نقش وزارت بهداشت در نظارت بر محصولات غذایی که سر سفره مردم می‌رود گفت: با نظارت مقتدرانه وزارت بهداشت محیط زیست و وزارت جهاد کشاورزی در محصولات غذایی سلامت مردم ارتقا پیدا می‌کند نباید به مردم بگوییم همه محصولات سالم هستند در برخی از آن‌ها تهدید وجود دارد.

وی ادامه داد: محیط زیست نباید در بحث تراریخته‌ها تنها بماند سازمان غذا و دارو بیش از نقش اجرایی نقش نظارتی باید داشته باشد از این گذشته مجلس نیز مسئولیت نظارت را در کنار سایر وزارتخانه‌ها به خوبی ایفا کند با نظارت درست این همه حجم اعتبار برای درمان صرف نمی‌شود.

رئیس کمیسیون کشاورزی با بیان اینکه  مدیریت پیشگیری در مدیریت درمان پیشی دارد افزود: نه تنها در کشور‌های توسعه یافته بلکه در کشوری مثل قزاقستان به گروه‌های آسیب‌پذیر مانند کودکان، نوجوان، زنان باردار، دانش‌آموزان و دانشجویان گفته می‌شود که محصولات تراریخته را با احتیاط مصرف کنند.

شاعري با اشاره به تغییر اولویت‌ها در کشور اظهار کرد: اولویت‌های ما در ایران باید به سمت اینکه چگونه غذای سالم، امن و کافی در دسترس مردم قرار می‌گیرد تغییر پیدا کند.

وي گفت: دنیا مصرف با احتیاط کود و سموم شیمیایی همچنین محصولات تراریخته را در دستور کار قرار داده است در حال حاضر در کشور ما 115 میلیون تن محصولات کشاورزی تولید می‌شود در حوزه کمی در اين بخش در وضع خوبی هستيم اما کیفیت محصولات ومنابع آبی باید بهبود پیدا کند.

رييس كميسيون كشاورزيج با اشاره به ورود فاضلاب به مزارع جنوب تهران اظهار کرد: بهترین شبکه فاضلاب ایران را تهران در اختیار دارد 60 درصد شبکه گذاری و 20 درصد انشعاب گذاری شدن فاضلاب مملوء از اوره است.

وي ادامه داد: زمانی که فاضلاب وارد مزارع کشاورزی می‌شود محصولاتی مانند صیفی‌جات و سبزیجات به سرعت با این آب‌ها رشد کرده و پس از ورود آن ها به سفره غذایی مردم سلامت جامعه به خطر می‌افتد.

رئیس کمیسیون کشاورزی با اشاره به عدم رعایت زمانی که یک محصول پس از سم زدن باید مورد مصرف قرار نگیرد گفت: دوره ای که سم روی محصولاتی مانند خیار باقی می‌ماند 7 روز است اما اکنون مشاهده می‌شود که دو روز بعد از سم زدن این محصول وارد بازار شده و مردم آن را مصرف می‌کنند.

وي اظهار كرد:لايحه دولت در خصوص غذای امن و سالم  در کمیسیون بهداشت کشاورزی تصویب شده و به زودی به صحن علنی مجلس برده می‌شود.

‎شاعري افزود: علاوه بر قوانینی که در این حوزه تصویب  می‌شود باید عوامل تهدید کننده در سلامت محصولات غذایی را شناسایی کنیم به دلیل تغییر اقلیم در بخش آب با بحران روبه‌رو هستیم باید برای تغییر انرژی‌های فسيلي اقداماتی انجام شود جامعه جهانی خود را  ملزم کرده در الگوی مصرف انرژی تغییر ایجاد کند.

رئیس کمیسیون کشاورزی اظهار کرد: اگر چالش‌های پیش‌رو را به خوبی بشناسیم با کمک مردم، دولت و مجلس می‌توان از همه مشکلات به خوبی عبور کرد.

شاعري با اشاره به بحران آب در حوزه‌های آبخیز کشور گفت: از 120 حوزه آبخوان و دشت‌های آبی، 50 درصد در وضع بحرانی قرار دارند در این شرایط امنیت غذایی حدود 80 درصد بوده و تلاش ما این است که در برنامه ششم توسعه این میزان به 90 تا 95 درصد برسد.

کاهش دخالت دولت افزایش نظارت در حوزه غذا
بهروز جنت مدیر کل نظارت در محصولات غذایی و آرایشی در مراسم روز جهانی غذا و اعطای نشان ملی ایمنی و سلامت غذا گفت: از فعالان حوزه غذا در هفته سلامت سال جاری خواستیم در این حوزه دخالت در بحث اقتصاد را کم کرده و نظارت را افزایش دهند.

وی ادامه داد: اعطای نشان ایمنی و سلامت برای دهمین بار برگزار می‌شود که این مراسم به این منظور شکل گرفته است که زحمتکشان و فعالان صنعت غذا در جهت سلامت جامعه با کمک وزارت بهداشت قدم‌های بزرگی را بردارند.

کاهش مصرف نمک و چربی هدف ما در سلامت کشور
جنت با بیان اینکه هدف ما کاهش انرژی دریافتی از کربوهیدارت‌های ساده، کاهش مصرف نمک و چربی است، افزود: با در نظر گرفتن این هدف باید تلاش کنیم در سال‌های آینده ایران به عنوان یک الگوی جهانی شناخته شود.

مدیر کل نظارت بر محصولات غذایی و آرایشی سازمان غذا و دارو گفت: ما تلاش می‌کنیم حداکثر تسهیلات در اختیارات حوزه غذا قرار داده و با کاهش دخالت دولتی حداکثر نظارت را داشته باشیم. 

شعار روز جهانی غذا
در ادامه محمد رضا مرتضوی رییس کانون صنایع غذایی اظهار کرد: ما به همان میزان که از دخالت دولت در حوزه‌های مالی و اقتصادی مخالف هستیم به همان میزان نیز با نظارت و هدایت دولت در سلامت مردم موافقیم.

وی ادامه داد: دولت با ایجاد زیرساخت‌های فکری و اجتماعی در بهبود سلامت مردم می‌تواند حمایت بزرگی باشد از زحمات وزارت بهداشت در صیانت و حفاظت نیروی کار کمال تشکر و قدردانی را ابراز می‌کنیم.

مرتضوی با اشاره به شعار امسال روز جهانی غذا افزود: امسال شعار این روز آب و هوا در حال تغییر است کشاورزی و تغذیه باید تغییر کند انتخاب شده، کشور ما همانند بسیاری از مناطق جهان با بحران آب روبه‌رو است به همین دلیل باید از هر متر مزارع و هر کیلو محصولات کشاورزی به بهترین نحو استفاده کنیم.

در ادامه کاوه زرگران دبیر کل کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران با بیان اینکه همایش اعطای نشان ملی ایمنی و سلامت غذا سمبل دولت و بخش خصوصی است افزود: تلاش‌های صادقانه فعالان حوزه غذا در ارتقای سلامت در این برهه بیش از قبل به چشم می‌آید.

دستاورد‌های بزرگ در حوزه غذا

وی با اشاره به برخی از دستاورد‌های بزرگ در ارتقای سلامت مردم گفت: تولید نمک‌های متبلور با خلوص 99 درصد، غنی‌سازی آرد با آهن و اسید فولیک که از برنامه‌های ملی بوده، غنی‌سازی شیر و کیک‌های خوراکی، کاهش ایزومر‌های ترانس و روغن‌های خوراکی در سال‌های اخیر به بهبود سلامت مردم کمک زیادی کرده است.

زرگران گفت: برچسب‌گذاری روی مواد غذایی و تعامل با بخش خصوصی از دستاورد‌های مهم در دولت یازدهم در حوزه غذا و دارو است.

وی ادامه داد: بخش خصوصی در واردات مواد غذایی هدفمند عمل کرده و مواد اولیه با کنترل بیشتری وارد کشور می‌شود همچنین 20 مرکز آموزش علمی کاربردی را به جهت افزایش و ارتقای سلامت راه‌اندازی کرده‌ایم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار