ایجاد آرامش روانی جامعه در سایه عدالت اجتماعی

نایب رییس مجلس شورای اسلامی گفت: برای ایجاد سلامت روحی و آرامش در جامعه باید موضوع عدالت و انصاف در اولویت قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مسعود پزشکیان نایب رییس مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در نشست خبری طرح تحول سلامت و چالش های بهداشت روان، امروز در انستیتو روانپزشکی تهران گفت: بیشتر مشکلات روانی و اجتماعی ناشی از مسئله عدالت است.  
وی در ادامه افزود: نبود عدالت، انصاف و تعادل منجر به بی نظمی در جامعه می شود، برای ایجاد سلامت روحی و آرامش در مردم باید موضوع عدالت و انصاف در اولویت قرار گیرد.

پزشکیان در خصوص طرح تحول سلامت تصریح کرد: این طرح باید با پیشگیری و توانمندسازی از راه های کم هزینه صورت پذیرد، در غیر اینصورت از نظر علمی راه به جایی نخواهد برد و ادامه آن مشکلات عدیده ای به همراه خواهد داشت.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: مجلس اختیارات را به مسئولین، سیاست گذاران و مجریان سلامت داده است تا در جهت اهداف سلامت گام بردارند. همچنین برنامه ریزان حوزه سلامت باید بر طبق اولویت ها برنامه ریزی داشته و عمل کنند.

وی بیان کرد: مکانیسم پرداخت در سیستم بهداشت و درمان اشتباه است و پوشش بیمه ها باید اصلاح شود، همچنین باید دستورالعمل ها براساس اولویت و شناخت از منابع تعریف شود. از طرفی خرید خدمت تا زمان اصلاح روش پرداخت، جز ایجاد فشار بیشتر و ایجاد بحران نتیجه‌ای ندارد.

پزشکیان عنوان کرد: در حوزه سلامت باید کارآمدی آن مدنظر باشد و در قبال تشخیص درست و درمان بیمار هزینه پرداخت شود تا به این طریق هزینه های اضافی در حوزه سلامت را کاهش دهیم.

در ادامه این نشست جعفر بوالهری رییس انستیتو روانپزشکی تهران اظهار داشت: دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان، انستیتو روانپزشکی تهران 39 سال است که تاسیس شده و رسالت آن ایجاد تحول جدید در حوزه سلامت روان و توانبخشی روحی و جسمی با رویکرد مددکارانه و اجتماعی است.

وی در ادامه افزود: علیرغم بحران های زیاد طی سالهای گذشته در شکل‌گیری این موسسه رسالت تحول در حوزه سلامت روان از منظر کارشناسان، محققین و مسئولین این دانشگاه دور نمانده است، تا به این ترتیب قدم در راستای منافع ملی و رویکرد تامین سلامت جامعه برداریم.

بوالهری عنوان کرد: دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان، انستیتو روانپزشکی تهران، در راستای رویکرد، جامعه محور و سلامت محور گام برداشته و همچنین اکثر پروژه های ملی در این راستا حرکت نموده اند. این دانشکده پنج سال است که فیلد روستا را اجرا نموده و طرح بهداشت روان را در روستاهای نیازمند به خدمات تخصصی مورد بررسی قرار می دهد.

رییس انستیتو روانپزشکی تهران بیان کرد: ما در طرح نظام سلامت الگوها و مدل های آموزشی در ارائه خدمات به خانواده، جامعه، ادارات و سایر حوزه ها را داریم که همه این عوامل باید با کمک یکدیگر و با قرار دادن اولویت خدمت به جامعه، در جهت تامین سلامت مردم گام بردارند.

وی در خصوص اهمیت پیشگیری ثانویه در پیشگیری از بازگشت بیماری و صرفه جویی عظیم در هزینه های درمان، تصریح کرد: جلوگیری از ابتلا به بیماری، غربالگری بیماران، ارائه آموزش به بیماران و ارجاع به مراکز بالاتر در زمینه بیماری های روانشناختی از اهمیت بسیاری برخوردار است.

بوالهری عنوان کرد: اساس پیشگیری توانبخشی است که انستیتو روانپزشکی تهران با این هدف پایه‌گذاری شده است. همچنین بازگشت بیمار به زندگی عادی و حمایت از وی برای ایجاد ارتباط با محیط پیرامون از وظایف پزشک و کادر درمانی است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.