معاون وزیر جهاد کشاورزی خبر داد؛

صادرات پسته آب رفت/ جنگ پسته کاران با کمبود نقدینگی

سال گذشته 130 هزار تن پسته به ارزشی بالغ بریک میلیارد و 200 میلیون دلار صادر شد که در مقایسه با سال ماقبل خودبا کاهش 50 هزار تنی همراه بوده است.

محمد علی طهماسبی معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی در گفتگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه سطح زیر کشت باغات پسته در کشور 400 هزارهکتار است، گفت: مجموع تولید پسته کشور در سال گذشته 260 هزارتن بود که پیش بینی می شود این رقم در سالجاری به 300 هزارتن برسد.

وی در خصوص عمده ترین مشکلات پسته کاران بیان کرد: با توجه به مقاومت این گیاه در برابر خشکی، کشاورزان تصوراتی مبنی بر کاشت این محصول در مناطق کم آب دارند در حالیکه برای افزایش بهره وری این محصول باید در مناطقی که با بحران کم آبی مواجه نیستد، کاشت شود.

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی همچنین افزود: کاهش سطح آب سفره های زیرزمینی در استان کرمان در کنار خشکسالی های اخیر و کاهش سرمایه در گردش بر کاهش بهره وری و  میانگین تولید باغات اثر گذاشته است.

عملکرد باغات در راستای اصلاح بهره وری

معاون وزیر جهاد کشاورزی در خصوص عمده استانهای تولید کننده پسته نیز گفت: در چند سال اخیر کرمان قطب اصلی تولید پسته در کشور بوده اما در حال حاضر  استانهای خراسان رضوی،فارس، تهران، مرکزی، خراسان شمالی، قم، سیستان و بلوچستان و سمنان نیز به کشت پسته رو آورده اند.

وی در پاسخ به این سوال که اصلاح و بهره وری باغات چه تاثیری بر میزان تولید دارد، اظهار داشت: تغذیه، مدیریت آفات و بیماری ها و استفاده ار ارقام مناسب می تواند نقش بسزایی در افزایش بهره وری و عملکرد داشته باشد.

 کاهش 50 هزار تنی صادرات

طهماسبی با بیان اینکه 60 الی 70 درصد پسته تولیدی صادر می شود، افزود: هم اکنون پسته ایرانی به مقصد بیش از 70 کشور دنیا اعم از چین، هنک کنگ، لبنان،قزاقستان،تایوان،هند، ترکیه و بسیاری از کشورهای دیگر صادر می شود.

وی در خصوص میزان صادرات پسته اظهار کرد: سال گذشته130هزار تن پسته به ارزشی بالغ بریک میلیارد و 200 میلیون دلار صادر شد که در مقایسه با سال ماقبل خودبا کاهش 50 هزار تنی همراه بوده است.

طهماسبی تصریح کرد:انتظار می رود با تمهیدات وزارتخانه و بانک مرکزی علاوه بر تامین نقدینگی مورد نیاز صادرکنندگان، نرخ ارز برای صادرات محصولات نیز با ثبات شود تا به روزهای طلایی صادرات این محصول بازگردیم.



انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار