معاون ارتباطات حوزوی دفتر رهبری در مسجد امام حسین(ع):

بخشش خطای دیگران، درس بزرگ عاشورا است

حجت الاسلام و المسلمین احمد مروی معتقد است که بخشش خطای دیگران یکی از درس های بزرگ عاشورا است.

به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مجلس سوگواری شب شانزدهم محرم 1438 (ه.ق) با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین احمد مروی، معاون ارتباطات حوزوی دفتر مقام معظم رهبری و جمعی از شیعیان و دلسوختگان اهل بیت(ع) در محضر حضرت آیت الله سید رضا حسینی مازندرانی، مجتهد عظیم الشان و استاد اخلاق حوزه علمیه در مسجد و حوزه علمیه امام حسین(ع) شهر ری برگزار شد.

حجت الاسلام و المسلمین مروی در این مجلس روضه و سوگواری حسینی گفت: "امامت" بحثی قرآنی و منتسب به خداوند است و امامان را خود خداوند تعیین کردند و مربوط به مردم نیست. امام رضا (ع) جایگاه اهل بیت (ع) را به شمس تابنده تشبیه می‌کند. زیرا اگر فاصله سیارات از خورشید زیاد شود آنها نابود می‌شوند و به همین شکل اگر مردم از امام دور شوند، دچار خسران می‌شوند.

وی افزود: علاقه و محبت به اهل بیت (ع) اجر و ثواب دارد اما باید با معرفت و اطاعت همراه شود. محبت همراه با معرفت و اطاعت، موجب کمال و تعالی انسان بیشتر می‌شود و مدام به خدا نزدیک‌تر و نزدیک‌تر می‌شود و این مسیر، پایانی ندارد.

مروی ادامه داد: محبت تمام اهل بیت (ع) موثر است اما انسان با محبت امام حسین(ع)، سریعتر به کمال و قرب الهی می‌رسد.

وی در ادامه اظهار کرد: انسان باید در دعا، مصلحت و حکمت الهی را در نظر گیرد لذا مدام اصرار نکند. فردی می‌گفت چند دختر دارم و مدام دعا و اصرار میکردم که خدا پسری نصیبم کند. اما الان مدام دعا می‌کنم که خدا این پسر را از من دور کند؛ زیرا خیلی مرا اذیت می‌کند.
 
این کارشناس مسائل مذهبی با اشاره به درس‌های عاشورا اظهار کرد: عاشورا درس‌های بسیاری برای انسان‌ها دارد از جمله ماجرای عبرت آموز حر است؛ کسی که امام حسین(ع) را به کربلا آورد و راه را بر حضرت بست. اما وقتی پشیمان شد و از سیدالشهدا(ع) پرسید آیا راه توبه بر من باز است؟ حضرت فرمودند: بله. 

مروی همچنین در خصوص حر بیان کرد: درس بزرگ توبه حر "بخشش اشتباهات" دیگران است. به این موضوع توجه شود که بازگشت و توبه جر فایده‌ای برای امام حسین(ع) و سرنوشت جنگ نداشت.

وی ادامه داد: انسان با درس گرفتن از عاشورا باید خطاهای دیگران را ببخشد، زیرا گناه کردن او را دیده ایم ولی توبه کردن او را که ندیدیم. شاید آن فرد خاطی، توبه کرده باشد و خدا او را بخشیده باشد.

مروی همچنین سفارش کرد: نباید انسان کینه کسی را به دل را بگیرد، به ویژه هنگامی که تقاضای بخشش کرد باید او را بخشید. البته بهتر این است که خطاکار را پیش از تقاضای بخشش از طرف او بخشید.

مروی در ادامه گفت: به یک موضوع باید توجه شود. بحث بخشش و گذشت مربوط به خودی‌ها و مسلمانان است و شامل دشمنان نمی‌شود. زیرا خداوند دستور به شدت برخورد با دشمن را داده است.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار