باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

حال ساحل بوشهر، خوش نیست/فقدان مصیبت بار شبکه فاضلاب در خطه شمالی و جنوبی بوشهر

عدم تعبیه فاضلاب در مناطق شمالی و جنوبی بوشهر از معضلاتی به شمار می رود که سلامت زیست محیطی را در این خطه و بخصوص در نواحی ساحلی منطقه مذکور، به چالش می کشد.

حال ساحل بوشهر، خوش نیست/فقدان مصیبت بار شبکه فاضلاب در خطه شمالی و جنوبی بوشهربه گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، عدم وجود سیستم فاضلاب در نواحی شمالی و جنوبی بندر بوشهر باعث بروز پیامدهای ضایعه باری برای حوزه زیست محیطی این خطه خواهد شد.

ساکنان این مناطق در خلاء چنین سیستم هایی،پساب و فاضلاب را به سمت شناگاه های ساحل دریا رها می کنند و بقاء و حیات موجودات و جانداران دریایی را به مخاطره می اندازند.

اگرچه چندی پیش شورای سلامت بوشهر با مشارکت محیط زیست،بهداشت و آبفا مصوباتی را برای مرتفع ساختن این موضوع،تهیه کرده است،اما در مقام عمل،این طرح ها و مصوبات تعریف شده،آنچنان که باید جنبه اجرایی پیدا نکرده است.

*مرگ و میرهای میلیونی آبزیان در سواحل بوشهر

رویا فروتن منش،کارشناس محیط زیست و از فعالان دوستدار محیط زیست در گفت و گو با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،با اشاره به نقش بسیار برجسته آبزیان در فعل و انفعالات و چرخه زیست محیطی دریاها اظهار داشت:بطور طبیعی ورود آلودگی و رخنه آن به سواحل دریایی و آب های این خطه،حیات و بقاء طبیعی جانداران دریایی را با نارسایی هایی همراه می سازد.

وی افزود:در برخی مناطق،خروجی فاضلاب های بوشهر،حجم و مقادیر قابل توجهی از پساب و فاضلاب ها را روانه دریا می کنند که با یک نگاه اجمالی به محدوده پیرامونی سواحل،لکه های چربی شکل گرفته بر سطح آب،موید ضریب و شدت آلودگی آب دریا است.

فروتن منش گفت:بر اساس ارزیابی های به عمل آمده،آلودگی ها از 10 تا 15 نقطه بوشهر روانه محدوده های آبی این خطه از کشور می شوند که سهم منازل مسکونی در ایجاد چنین آلایندگی هایی بسیار قابل توجه است.

وی افزود:به عنوان نمونه در منطقه ای همچون جفره،قریب به پنج خروجی وجود دارد که آلاینده ها را به سمت مناطق ساحلی و دریاها،هدایت می کنند و با افزودن خروجی های فاضلاب در نواحی همچون صلح آباد و جلالی، بیش از پیش به حجم آلودگی های زیست محیطی در حوزه مذکور پی می بریم.

کارشناس و دوستدار عرصه محیط زیست عنوان کرد: آلودگی ها در محدوده ساحلی مناطقِ در معرض، باعث مرگ و میر میلیونی برخی از آبزیان می شود.

فروتن منش در پاسخ به سئوال خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص میزان این تلفات عنوان کرد: بصورت دقیق نمی توان به عدد خاصی اشاره کرد زیرا اساسا شمارش تلفات آبزیان بصورت دقیق امکان پذیر نیست اما عمده مرگ و میرها متوجه لاروهایی می شود که در چرخه غذایی آبهای این خطه بسیار تاثیرگذار و قابل توجه هستند.

کارشناس محیط زیست گفت: البته در این میان برخی لاروها با خوش اقبالی از مهلکه مرگ،جان سالم به در می برند و بنابر دلایل متعددی سرنوشت آنها به مرگ با آلاینده های مورد اشاره ختم نمی شود.
وی افزود: اگر چه لاروهای اینچنینی از خطر مرگ می گریزند،امابه واقع همچنان ناقل و حامل آلودگی هایی هستند که می تواند دیگر آبزیان که تغذیه خود را از طریق این موجودات تامین می کنند را به مخاطره اندازد.

فروتن منش گفت: در این سیکل و چرخه،انتقال آلایندگی ها همچون زنجیره ای متصل به یکدیگر،سلامت انسان را نیز تحت الشعاع قرار می دهد و احتمال منتقل شدن آلاینده ها از آبزیان خوراکی به انسان به میزان قابل توجهی تشدید خواهد شد.

*خانوارهای متخلف به مراجع قضایی معرفی خواهند شد

بطور یقین کم توجهی خانوارهای ساکن در مناطق شمالی و جنوبی بوشهر می تواند شیب این آلودگی را تندتر کند و در فرآیند زمانی سریعتری بر حجم آلایندگی ها در سواحل دریایی بیفزاید.

بنا بر تهدید و آسیب هایی که از این ناحیه احساس می شود،نمونه برداری های مکرر از آب، شناگاه های ساحلی در دستور کار قرار می گیرد.

بر اساس اظهارات حمید حبیبی نیا،رئیس شبکه بهداشت شهرستان بوشهر،هر دو هفته یکبار،نمونه برداری های میکروبیولوژی از آب شناگاه  اجرایی و عملیاتی می شود.

وی می افزاید:در سال1394،از مجموع 132 بازدید،قریب به 190 نمونه برداری انجام شده و نتایج این اقدامات(نمونه برداری ها)در اواسط بهار سال جاری در کمیته بررسی بیماری های منتقله از طریق آب و غذا در شورای سلامت شهرستان بوشهر مطرح و به بحث و تبادل نظر گذاشته شده است.

در کنار نمونه برداری های مورداشاره،همکاری و تعاملاتی میان سازمان پسماند و مرکز بهداشت بوشهر نیز در دستور کار قرار گرفته که در سال گذشته قریب به یک هزار و 321 خانواری که بصورت غیر بهداشتی به دفع فاضلاب مبادرت می ورزیدند رصد و شناسایی شده اند که بیش از 440 خانوار از این میزان،به مراجه قضایی معرفی شده اند که می تواند در اعمال بازدارندگی هر چه بیشتر،تا حدودی مثمر ثمر واقع شود.

رستم حجت پور، یکی از فعالان حوزه سلامت در مناطق جنوبی کشور در گفت و گو با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، عنوان کرد:خوشبختانه تاکنون مورد خاصی از مشاهده بیماری های مرتبط با آلایندگی آب سواحل از طریق پساب فاضلاب ها گزارش نشده،اما نمی توان صرفا با اتکای به چنین گزارشاتی،نسبت به استمرار وضعیتی موجود بی تفاوت بود زیرا مولفه پیشگیری،از اصول حائز اهمیتی است که طبیعتا مقدم بر درمان است و باید با اتخاذ راهکارهای اصولی و منطقی به شیوه ای اقدام شود که ضریب مخاطرات زیست محیطی به حداقل ممکن کاهش یابد.

وی افزود: خوشبختانه اخیرا با تشکیل پرونده،خانواده هایی که با سهل انگاری و بی توجهی، فاضلاب منازل مسکونی خویش را در سطح دریا ها رها سازی کردند به دستگاه قضایی معرفی شده اند که در نوع خود گام سازنده ای به شمار می رود،اما نمی توان صرفا با اتکای به اقدامات و قوه قهریه در این خصوص به توفیق چندان قابل توجهی نائل شد و راهکار اصلی در کنترل چنین تهدیداتی به تعبیه و استقرار سیستم های فاضلاب در شهرستان مورد اشاره معطوف می شود.

برخی از کارشناسان نیز معتقدند،اطلاع رسانی مستمر و فرهنگ سازی عمومی نیز به نوبه خود می تواند نقش تعیین کننده ای در پیشگیری و کنترل چنین رفتارهای مخاطره آمیزی همچون رها سازی فاضلاب های منازل مسکونی به آب دریاها ایفاء کند.

خوشبختانه در این خصوص با چاپ و توزیع تراکت هایی به لزوم رعایت اصول زیست محیطی و پرهیز از رها سازی فاضلاب در مناطق ساحلی اشاره شده تاکید شده است،اما مقابله و مهار قطعی چنین چالش هایی نیازمند کار دقیق،اصولی و هوشمندانه،اتخاذ برنامه ریزی مدون و همچنین تامین اعتبارات مناسب برای راه اندازی سیستم تصفیه خانه خواهد بود.

اخیرا نیز مباحثی مطرح شده مبنی بر اینکه انتقال شناگاه ها نیز از مناطق آلوده می تواند به ثمرات مطلوبی منتهی شود زیرا شناکردن در نواحی آلوده نیز با پیامدهای زیان باری همراه خواهد شد که در دراز مدت  به تحمیل هزینه های سنگین مادی و مالی منتهی خواهد شد.

امید آن می رود پیش از آنکه خیلی زودتر از حد تصور دیر شود، با چاره اندیشی لازم برای مدیریت این معضل لحاظ شود،موضوعی که یکی از الزامات اساسی آن به تعبیه و استقرار سیستم فاضلاب در نواحی شمالی و جنوبی شهرستان بوشهر باز می گردد تا با تکیه بر آن مدیریت اصولی پساب ها محقق شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۲ ۲۷ مهر ۱۳۹۵
میخوان ایجارو هم مثل دریای شمال به گند بکشند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۸ ۲۷ مهر ۱۳۹۵
حال کدام دریا و رودخانه و جنگلی خوشه که این جا خوش باشه آمو.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۹ ۲۷ مهر ۱۳۹۵
ریختن باکتری ها و جلبک های زباله خوار به داخل آب دریا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۲ ۲۷ مهر ۱۳۹۵
خرید دستگاه زباله سوز بیمارستانی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۱ ۲۷ مهر ۱۳۹۵
ساخت تصفیه خانه فاضلاب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۱ ۲۷ مهر ۱۳۹۵
من خودم یکی از ساکنین شهر بوشهر هستم وشاهد ای اتفاقات هستم خواهش میکنم مسئولان رسیدگی کنن با تشکر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۳ ۲۷ مهر ۱۳۹۵
رود ارس(اراز) وضع بهتري از انها ندارد ارمنستان پسماندهاي هسته اي رو ميريزه وميليونها موجودات وجاندرا در خطر و هم مردم ان منطقه در خطر هست.وخطر زيست محيطي خطرناكي ب شمار مي ايد.اما كو ان عمل كننده ب خواب رفتن بعد از فاجعه مصيبت بار ب داد خواهند رسيد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۲ ۲۷ مهر ۱۳۹۵
رود ارس(اراز) وضع بهتري از انها ندارد ارمنستان پسماندهاي هسته اي رو ميريزه وميليونها موجودات وجاندرا در خطر و هم مردم ان منطقه در خطر هست.وخطر زيست محيطي خطرناكي ب شمار مي ايد.اما كو ان عمل كننده ب خواب رفتن بعد از فاجعه مصيبت بار ب داد خواهند رسيد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۰ ۲۷ مهر ۱۳۹۵
در سیاستهای اقتصاد مقاومتی
سواحل یکی از مهمتزین محلهای اشتغال میباشد

اقدام و عمل کافیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۸ ۲۷ مهر ۱۳۹۵
دریای خزرهم وضع بهتری ندارد.همین وضع رو در انجا هم شاهد هستیم البته مسافرین هم هیچ رعایت نمی کنند تمامی زباله ها رو در ساحل رها می سازند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۳ ۲۷ مهر ۱۳۹۵
من از شهروندان بوشهری هستم و به عینه شاهد هستم ک اب فاضلاب شهری به دریا منتهی میشود،و بارها دیده ام که اکثر افرادی که برای تفریح به ساحل می ایند اب فاضلاب را با رود کوچک اشتباه میگیرند و دست و صورت خود را با ان میشورند.و هیچ تابلو و علامتی نیست که نشان دهد که ان اب غیر بهداشتی است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۲ ۲۷ مهر ۱۳۹۵
کارخانه جات بازیافت زباله
آخرین اخبار