عبادی: داعش در پی استقرار در کشورهای عرب منطقه خليج فارس است

نخست وزیر عراق به عربستان سعودی و دیگر کشورهای عرب حوزه خلیج فارس در خصوص تمایل گروه تروریستی داعش برای استقرار در این کشورها هشدار داد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه تلویزیونی العراقیه، حیدر عبادی، نخست وزیر عراق، با هشدار به سعودی و دیگر کشورهای حوزه خلیج فارس گفت احتمالاً داعش پس از خروج از عراق، سعودی و دیگر کشورهای حوزه خلیج فارس را برای حضور و فعالیت خود بر می‌گزیند. 

وی که در جمع سفرای کشورهای بیگانه در عراق سخن می‌گفت؛ تاکید کرد: امروز (دو شنبه) روز آغاز عملیات آزادسازی استان نینواست. این عملیات آخرین حلقه و آخرین گام از آزادسازی عراق از چنگ تروریست‌های داعش است. 

نخست وزیر عراق گفت:  ما تمایل بسیاری داریم که با دیگر کشور‌ها تماس داشته باشیم و تمامی مشکلاتی که میان ما و این کشور‌ها وجود دارد حل و فصل شود. ما به خوبی درک می‌کنیم که هیچگونه پیشرفتی در عراق و در منطقه بدون همکاری و همیاری کشورهای منطقه ممکن نخواهد بود. بله، ما می‌دانیم که مشکلاتی بسیاری میان ما وجود دارد که برخی از این مشکلات ده‌ها سال قدمت دارد و ما به خوبی می‌دانیم که حل این مشکلات آسان نیست با وجود این تصمیم گرفته‌ایم که در مسیر بهبود بخشیدن به روابط گام برداریم و زمینه‌ای برای مشکلات دیرینه با برخی کشور‌ها فراهم کنیم و امیدواریم که این مشکلات به مرور زمان حل شود. 

عبادی در ادامه افزود: از دیدگاه ما خطر تروریسم که منطقه، جهان و عراق به آن دچار شده است خطر بزرگی برای همگان است و همگان حجم این خطر را درک می‌کنند.  بر هیچ کس پوشیده نیست که متاسفانه تروریسم توپی از آتش است که برخی آن را در دست می‌گیرند و به سوی برخی دیگر پرتاب می‌کنند. 

وی اضافه کرد: تروریسم داعش در شامگاه ورود به موصل و سقوط این شهر به وجود نیامد. تروریسم داعش در نتیجه یک برهه از حمایت، پشتیبانی مالی و تسلیحاتی ایجاد شد. ما طی دو سال گذشته هزینه سنگینی به خاطر این تروریسم پرداخته‌ایم. 

عبادی در ادامه تاکید کرد: این حکومت (داعش) با ایجاد رعب و ترساندن و کشتار گسترش یافته است. این حکومت با یک عقیده فاسد که تلاش می‌کند تمامی این کار‌ها را توجیه کند گسترش یافته است. 

وی گفت: مساله جدیدی که در حرکت این گروه تروریستی مشاهده می‌شود این است که با وجود آنکه این گروه دارای یک تفکر عقب مانده و زشت است، اما متاسفانه از فناوری نوین برای انتشار این تفکرات استفاده می‌کند. عناصر این گروه تروریستی از راه‌های جدید برای اثرگذاری بر جوانان بهره می‌برند. 

نخست وزیر عراق در ادامه اظهاراتش گفت: دیگر رویکرد خطرناک داعش که ما آن را با سران بسیاری از کشورهای جهان مطرح کرده‌ایم این است که داعش تلاش می‌کند با اقدام‌های تروریستی خود سیاست جهان غرب را به سمت راست افراطی سوق دهد. داعش تلاش می‌کند تا تندرو‌ها در کشورهای غربی به قدرت برسند تا اقلیت‌ها را به سمت خشونت و تندروی سوق دهند. 

حیدر عیادی تاکید کرد: داعش نیازی به بسیج عناصر زیادی ندارد. داعش برای گسترش تروریسم در سایر کشور‌ها به نیروهای کمی نیاز دارد. 

وی درباره عملیات آزادسازی موصل نیز گفت: امروز در عراق به لحاظ نظامی ما آن‌ها را به محاصره در آورده‌ایم و با آغاز عملیات موصل و گام‌های نخستی که از بامداد امروز برداشته شد به پیروزی‌های درخشانی دست پیدا کرده‌ایم و نیروهای ما چندین کیلومتر در محورهای مختلف پیشروی د اشته‌اند، اما این به معنای آن نیست که ما همیشه با همین سرعت پیشروی می‌کنیم. ما از محورهای متعدد برای آزادسازی موصل اقدام کرده‌ایم و به یک محور یا دو محور بسنده نکرده‌ایم. انشاالله طی چند روز آینده نشانه‌های پیروزی و آزادسازی موصل هویدا خواهد شد آن هم بدون آنکه ساکنان موصل اذیت و آزار شوند. 

نخست وزیر عراق در ادامه با اشاره به تجاوز ترکیه به خاک عراق گفت: برادران ما در ترکیه از تمایل خود به حفظ سلامت غیرنظامیان سخن می‌گویند، آن‌ها می‌گویند که ما نسبت به سلامت شهروندان بسیار علاقه مندیم و ما دارای روابط تاریخی با عراق هستیم. خیلی خوب شما که روابط تاریخی با عراق دارید، به عراق تجاوز کرده‌اید، اگر روابط تاریخی نداشتی چه می‌کردی؟ من از این منطق تعجب می‌کنم. خب شما روابط تاریخی با ما داری و ما به این امر اذعان می‌کنیم، حالا چرا به کشور ما تجاوز می‌کنید. روابط میان دو کشور و دو ملت روابط خوبی است. برای چه ما را با اقدام نظامی شگفت زده می‌کنید.

عبادی خطاب به مقامات ترکیه اعلام کرد: ما موافق نیستیم ما نمی‌خواهیم نیروهای شما در خاک ما باشند. این مساله عجیبی است، چه دارد می‌گذرد. من کشورهایی را می‌شناسم -همچنان که رژیم صدام نیز اینگونه بود- هنگامی که در داخل کشورشان با مشکلات داخلی مواجه می‌شوند دیده‌ها را به مشکلات خارجی متوجه می‌کنند، صدام نخست با ایران جنگ کرد بعد از آن هم کویت را اشغال کرد. 

وی افزود: متاسفانه این کارهای صدام نه تنها باعث ویرانی شدید عراق شد، بلکه منطقه را هم به شدت ویران کرد. این کار‌ها باعث از بین رفتن ثروت‌ها و تاسیسات زیربنایی شد و مردمان زیادی نیز قربانی شدند. فاجعه‌هایی که عراق شاهد آن بود نتیجه‌‌ همان اقدام‌های صدام بود. از این رو ما از همسایه خود، دولت و ملت ترکیه می‌خواهیم که این اشتباه را انجام ندهند. این یک اشتباه راهبردی است. ما با ترکیه دشمنی نداریم. ما نه با ملت ترکیه و نه با دولت ترکیه دشمنی نداریم. 

نخست وزیر عراق در ادامه اضافه کرد: ما بیش از یک سال است که به ترکیه اصرار می‌کنیم که نیرو‌هایتان را از عراق خارج کنید. ما خواهان اذعان به حاکمیت عراق هستیم. ما می‌گوییم ما همسایه هستیم و شما باید به احترامتان به ملت عراق اذعان کنید. شما اگر به همسایه‌تان احترام نگذارید به ملت خود احترام نگذاشته‌اید. ما در حکومت بعثی عراق این مساله را تجربه کرده‌ایم. صدام وقتی به همسایگان خود تجاوز کرد به ملت خود هم تجاوز کرد، ملت عراق را با سلاح شیمیایی هدف قرار داد. همین شیوه برای شما نیز وجود دارد، چنانچه شما به ملت همسایه احترام نگذارید به ملت خود نیز احترام نخواهید گذاشت. 

عبادیی همچنین تاکید کرد: سران ترکیه در نهان اظهارات خوب و عادی تحویل ما می‌دهند، اما در برابر رسانه‌ها سخنانی تنش آفرین بیان می‌کنند. ما پیش‌تر، این سخنان را شنیده‌ایم. ما می‌ترسیم این امر زمینه ساز جنگ باشد. متاسفانه آن‌ها نخست از تاریخ سخن می‌گویند سپس در اندیشه گذشته و اندیشه قیمومیت به سر می‌برند. بله؛ عراق، سوریه، عربستان و بسیاری از کشورهای حوزه خلیج فارس و مصر پیش‌تر تحت قیمومیت دولت عثمانی بوده‌اند. اما‌ای مردم! بفهمید که آن زمان تمام شد. ما ضد ترکیه نیستیم، ما دشمن هم نیستیم. نمی‌شود که بر اساس منطق گذشته و منطق قیمومیت با ما رفتار کنید. 



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار