لزوم تقویت روابط دانشگاهی ایران با روسیه/ تعداد دانشجویان روسی در ایران کم است

رئیس دانشگاه شهید بهشتی گفت: تعداد دانشجویان روسی در ایران کم و معطوف به رشته‌های زبان فارسی و ایرانشناسی است‌.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمدمهدی تهران‌چی رئیس دانشگاه شهید بهشتی و مسئول کارگروه همکاری‌های دانشگاهی کمیسیون عالی همکاری‌های فناوری ایران و روسیه در دومین اجلاس روسای دانشگاه‌های دو کشور که هم اکنون در حال برگزاری است گفت: علم امروز در جهان منشا قدرت و ثروت است و توسعه علمی نه تنها از سوی دانشمندان بلکه از سوی دولت‌ها مورد توجه بوده و جغرافیای سیاسی متاثر از همکاری‌های راهبردی علمی است.

وی ادامه داد: اگر به اسناد توسعه علمی کشورها نگاه کنیم بهره‌گیری از نیروی انسانی محدود جهانی مسابقه‌ای است.

در برنامه‌ آنها و تمرکز شرکت‌های نشر و نمایه‌سازی و حتی رتبه‌بندی در غرب بدون برنامه و بدور از سیاست نیست تهران‌چی اظهار داشت: ایران به اتکای دوره تمدنی دورتر خود و در فضای پس از انقلاب اسلامی بسط توسعه علمی در کنار دو مولفه توسعه فرهنگی و اقتصادی در پی گرفته و با اتکا به خردورزی رهبران خود و همت نیروهای جوان علی‌رغم همه بی‌مهری‌های کشورهای غربی سعی می‌کند بر این راه تاکید کند.

رئیس دانشگاه شهید بهشتی اظهار داشت: در هیچ دوره تاریخی از روابط دو کشور هیچگاه سطح همکاری منطقه ای در سطح کنونی که می‌توان آن را یک همپیمانی استراتژیک در حل معضلات منطقه دانست نبوده است به گفته وی اراده رهبران دو کشور بر توسعه همکاری‌ها استوار است و ادامه این فضای همکاری می‌تواند در ذوب کردن یخ‌های روابط دوران سرد گذشته در چند دهه قبل میسر افتد. در این زمان و مکان توسعه روابط دانشگاهی و توجه به نظام دانشگاه محور توسعه علمی در ایران و روسیه اهمیت این نشست‌ها را مشخص می‌کند.

تهرانچی عنوان کرد: باید اذعان کرد ایران و روسیه با وجود نزدیکی جغرافیایی ،‌رابطه تاریخی و وجوه متعدد قرابت فرهنگی و ارتباطات و تبادل علمی مناسبی نداشتند در این دوره 25 ساله گفتگوهایی که صورت گرفته منجر به تنظیم حدود سی تفاهم‌نامه بین دانشگاه‌ها شده است که در این میان تعداد بسیار کمی منجر به همکاری عملی با دوام شده است.

وی شاخص‌های تبیین شده ارتباطات علمی بین دو کشور را نشانی از وضع مطلوب ندانست و افزود: این شاخص‌ها در سه دسته دسته‌بندی می‌شوند دسته اولی جابه‌جایی نیروی انسانی محقق است که ایران به لحاظ نسل جوان جویای علم رتبه چهارم دانشگاه خارجی تحصیلات تکمیلی در آمریکا طی سال‌های اخیر داشته است.

وی افزود: دانشجویان تحصیلات تکمیلی و استادان ما که برای فرصت کوتاه 9 ماهه به خارج از کشور می‌روند نیز روسیه در انتخاب آنها نیست و متقابلا ایران نیز در انتخاب دانشجویان استادان شما (روسیه) قرار ندارد لذا در کنار مذاکرات و بازدیدهای دانشگاهی تبادل دانشجو غالبا با عزیمت دانشجویان ایرانی به روسیه صورت گرفته که در نتیجه آن جمعی از جوانان ایرانی درجات مختلف دانشگاهی را کسب کردند.

به گفته رئیس دانشگاه شهید بهشتی در این میان تعدادی کمتر از 300 نفر در دانشگاه‌های کشور ما مشغول به کار شده که نسبتی کمتر از 2 دهم درصد را تشکیل می‌دهند.

وی با اشاره به دسته دوم تحت عنوان همکاری‌های پژوهشی اظهار داشت: در این دسته شاخص مقالات با نویسندگان مشترک از دو کشور نیز سهم جدی در مقالات و نویسندگان مشترک دو کشور که سهم حدود بیست درصدی در مقالات هر دو کشور را دارد وجود ندارد ارجاعات به مقالات یکدیگر نیز دیده نمی‌شود که در حال حاضر مقالات دانشمندان توسط محققان دیگر کشورهای غربی و خصوصا چینی بارها مورد استناد قرار می‌گیرد.

تهران‌چی ادامه داد: در زمینه کارهای پژوهشی تا به حال توفیقات چندانی حاصل نشده اما لازم می‌دانم ضمن تشکر از معاون علمی ریاست جمهور که در چهارچوب قرارداد بنیاد علوم طبیعی روسیه و بنیاد علم ایران فضای شروع همکاری‌ها را فراهم کرده‌اند تشکر کنم.

وی بیان کرد: ارائه حدود 120 پروژه مشترک در ماه‌های اخیر که حکایت از قابلیت‌ همکاری ها دارد نباید فقط به 12 پروژه‌ای که مقرر است از میان این پروژه ‌ها مورد تصویب قرار گیرد.

تهرانچی گفت: لازم است تعداد این پروژه‌ها را با حمایت دو طرف افزایش دهیم که این امر افق‌های جدیدی را برای گسترش همکاری‌ها بوجود می‌آورد زیرا که امروزه دانشمندان یکدیگر را از پنجره غرب شناسایی می‌کنند و تا کنون جریان طبیعی تبادل عبمی شکل نگرفته و نیاز به حمایت دولتی داریم.

وی اظهار داشت: با توجه به اراده سیاسی بر توسعه همه‌جانبه روابط در سطح رهبران و مدیران کلان دو کشور ا جمله مناسبات علمی، فناوری و دانشگاهی لازم است تصمیمات جدی را بزای پیشبرد این اندیشه‌های راهبردی برای شناخت موانع و طرق رفع آن گرفته شود.

رئیس دانشگاه شهیدبهشتی گفت: روابط آکادمیک پایدار بیش از آنکه ماهیت اداری و بخشنامه‌ای داشته باشد، مبتنی بر روابط انسانی و فردی متخصصین است و چنین روابطی با شناخت، مکاتبه، رفت‌وآمدهای استادان و دانشجویان، خصوصا تحصیلات تکمیلی دوطرفه میسر خواهد بود.

وی افزود: تجربه ده‌ها سال روابط دانشگاهی ایرانیان با جهان غرب نشان می‌دهد حتی در سخت‌ترین دوره‌های تنش سیاسی، روابط انسانی و دوستانه دانشگاهیان که برپایه احترام متقابل استوار بوده، تداوم داشته و آثار علمی، فرهنگی و حتی سیاسی بر طرفین داشته است، لذا نگاه ویژه و حمایتی مدیران دانشگاه‌های ایران و روسیه به افزایش روابط و رفت‌و آمدهای دوجانبه علمی، اساتید، تورهای دانشگاهی و سمینارهای تخصصی و نیز فرصت‌های مطالعاتی اساتید و دانشجویان دکتری می‌انجامد.

تهرانچی ادامه داد: نکته مهم دیگر در تعاملات علمی دو کشور این است که لازم است علاوه بر تعاملات علمی در رشته‌های علوم پایه و مهندسی از موضاعات علوم انسانی که نقش ویژه‌ای در تعمیق گفت‌وگوهای فرهنگی و تحکیم صلح و دوستی بین ملت‌ها دارد، توجه ویژه شود.

رئیس دانشگاه شریف افزود: یکی از نتایج مهم و مورد انتظار در روابط بین دانشگاهی تولید مشترک مقالات و انتشارات است که نقش مهمی در رده‌بندی بین‌المللی دانشگاه‌ها دارد؛ در این راستا فرصت‌های شش ماهه برای دانشجویان دکتری و انتخاب اساتید راهنمای مشترک و ایجاد شبکه‌های تحقیقاتی برای انشارات مجلات علمی مشترک و متقابل برای آنها مفید است.

تهرانچی تاکید کرد: نکته اساسی که باید مورد توجه قرار گیرد، عدم تحصیل اتباع روس در دانشگاه‌های ایران است، دانشجویان روس در ایران کم و معطوف به زبان فارسی و ایرانشناسب است، توان بسیار خوب دانشگاه‌های برتر ایران که متاسفانه برای جامعه جواپ روسیه ناشناخته است که با حضور دانشجویان روس از رشته‌های مختلف در کشور سبب توسعه پایدار روابط اقتصادی و تجاری و فرهنگی توسط همین دانش‌آموختگاد خواهد شد.

وی اضافه کرد: خوشبختانه با ابتکار دانشگاه دولتی مسکو و دانشگاه شهید بهشتی مراکز رازی-لومونوسف در دو دانشگاه دایر گردیدندو، امید است الگوی خوبی برای همکاری‌های بین دانشگاهی دو کشور ایران و روسیه در کنار دیگر اقدامات شود و به سهم خود نقشی در گسترش و پایدارسازی همکاری‌های علمی ایفا نماید.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار