باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

گسترش دیپلماسی دریایی "تهران-باکو" با سفر ناوگروه نداجا به جمهوری آذربایجان

ابلاغ پیام صلح و دوستی و نشان دادن توانمندی‌های نداجا از جمله اهداف سفر ناوگروه ایرانی است.

به گزارش  خبرنگار دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اخیرا ناوگروه نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در بندر "باکو" جمهوری آذربایجان پهلو گرفت.

نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران  در سال های اخیر با گسترش دیپلماسی دریایی با کشورهایی همچون پاکستان، ایتالیا، هندوستان، جمهوری آذربایجان، فدراسیون روسیه و .... پیوند دوستی را توسعه داده است.

اما جمهوری آذربایجان به عنوان یک کشور همسایه هفته گذشته میزبان ناوگروه ایرانی بوده است.  ناوشکن "دماوند" و ناو موشک‌ انداز "جوشن" صبح روز 25 مهرماه در قالب یک ناوگروه از "بندرانزلی" راهی بندر "باکو" در کشور آذربایجان شد.

امیر دریادار "افشین رضایی حداد" فرمانده ناوگان شمال نداجا در این زمینه عنوان داشت: نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران پیام آور صلح و دوستی در منطقه است.

وی با اشاره به اینکه دریا، دوستی‌ها را به هم نزدیکتر می‌کند، افزود: اعزام ناوشکن "دماوند" به "باکو" برای منافع دو کشور ایران و آذربایجان مفید است.

فرمانده منطقه چهارم دریایی امام رضا(ع)، مرز خشکی ایران و آذربایجان را قابل توجه دانست و گفت: کشور جمهوری آذربایجان علاقه قابل توجهی به ارتباط با ایران دارد.  افسران اعزامی به بندر باکو باید به‌گونه‌ای مأموریت خود را انجام دهند که ایمنی آن‌ها به خطر نیفتد.

امیر دریاداردوم "رضایی حداد" افزود: حضور ناوگروه‌های مختلف از کشورهای حاشیه دریای خزر در بنادر ایران و اعزام ناوگروه‌های ارتش جمهوری اسلامی ایران به کشورهای مذکور جزء برنامه‌های این نیرو است که  به‌صورت مرتب و در فواصل زمانی متناوب انجام می‌شود.

وی تاکید کرد: هدف از این رفت وآمدهای دریایی انتقال پیام صلح و دوستی کشورهای منطقه حوزه دریای خزر به یکدیگر و به اهتزار درآمدن پرچم جمهوری اسلامی ایران در سواحل کشورهای همسایه است.

فرمانده منطقه چهارم دریایی امام رضا(ع) نداجا با اشاره به مأموریت ناوگروه اعزامی به کشور آذربایجان گفت: تا پایان امسال حضور ناوگروه‌های دریایی کشورهای منطقه در بنادر جمهوری اسلامی ایران در دریای خزر از جمله برنامه‌های این نیرو است.

البته جمهوری اسلامی ایران در زمینه صنعت دفاعی هم پیشرفت های چشمگیری داشته که در جریان بازدید فرمانده نیروی دریایی آذربایجان از ناوگروه ایرانی به این پتانسیل نیروی دریایی ارتش اشاره شد.

فرمانده نیروی دریایی آذربایجان با بیان اینکه نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی با وجود تمام تحریم‌های وارده بر ایران، توانمندی خود را به دنیا ثابت کرده است، اظهار داشت: ملت‌های ایران و آذربایجان با هم متحد و یک دل هستند و ما بسیار خرسندیم که میزبان اولین ناوگروه ارتش ایران در بندر باکو هستیم.

دریای کاسپین پتانسیل بالایی در توسعه دیپلماسی دریایی بین ایران و کشورهای منطقه دارد و لذا نداجا با علم به این موضوع گسترش و تعمیق روابط دوجانبه را با کشورهایی همچون آذربایجان و روسیه در پیش گرفته است.

ابلاغ پیام صلح و دوستی ، ارتقای امنیت دریای کاسپین و نشان دادن توانمندی های نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران از جمله مواردی بود که به عنوان اهداف سفر ناوگروه ایرانی به جمهوری آذربایجان مطرح شد و نداجا با موفقیت توانست این سفر دریایی را با موفقیت به نتیجه برساند.


گزارش از محمد زرچینی


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار