هشدار سازمان ملل درباره افزایش کشت خشخاش در افغانستان

سازمان ملل متحد امروز با انتشار گزارشی تایید کرد میزان کشت خشخاش در افغانستان، اصلی‌ترین منبع تولید هروئین در جهان، در سال 2016 افزایش یافته است.

هشدار سازمان ملل درباره افزایش کشت خشخاش در افغانستان
به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رویترز؛ سازمان ملل متحد امروز با انتشار گزارشی تایید کرد میزان کشت خشخاش در افغانستان، اصلی ترین منبع تولید هروئین در جهان، در سال 2016 افزایش یافته و به یکی از سه آمار بالای تولید خشخاش در این کشور در طول 20 سال گذشته رسیده است. 

دفتر مبارزه با جرم و جنایت و قاچاق مواد مخدر سازمان ملل اعلام کرد یافته های کلیدی تحقیقات سالانه درباره کشت خشخاش در افغانستان نشان می دهد میزان کل اراضی زیرکشت خشخاش در این کشور در سال 2016 با ده درصد افزایش به 201 هزار هکتار رسیده است. 

یوری فدوتوف مدیر اجرایی این دفتر امروز با انتشار بیانیه ای اعلام کرد: «این تحقیقات نشان می دهد روند تلاش‌ها برای مبارزه با معضل همیشگی تولید غیرقانونی مواد افیونی و تاثیر آن بر توسعه، بهداشت و درمان و نیز امنیت افغانستان به گونه ای نگران کننده سیر معکوس داشته است.»

کاهش تسلط دولت بر امور امنیتی در بسیاری از نواحی، به از بین رفتن تلاشها در مبارزه با ریشه‌کنی کشت خشخاش نسبت داده می شود.  

فدوتوف با اشاره به کاهش 91 درصدی تلاشها برای قلع و قمع اراضی زیر کشت خشخاش گفت کشت خشخاش به نواحی جدیدتر نیز گسترش یافته تا جایی که تعداد استانهای عاری از کشت خشخاش در مجموع 34 استان افغانستان کاهش یافته و 13 استان رسیده است. 

فدوتوف پیشتر در کنفرانس بروکسل برای جمع آوری کمکهای مالی به افغانستان اعلام کرده بود مناطق زیر کشت خشخاش در سال 2016،  از مرز 200 هزار هکتار فراتر رفته، به گونه ای که از سال 1994 تاکنون، امسال نیز جزء سه سالی قرار گرفته که بیشترین اراضی در افغانستان به کشت خشخاش اختصاص یافته است.

در گزارش دفتر مبارزه با جرم و جنایت و قاچاق مواد مخدر سازمان ملل همچنین تاکید شده است: «روند رشد شدید کشت خشخاش در نواحی شمالی افغانستان و نیز در استان بادغیس،‌ جایی که اوضاع امنیتی از سال 2015 در آن رو به وخامت رفته، بیشتر مشهود بوده است.  منطقه غرب افغانستان از جمله بادغیس پس از نواحی جنوبی این کشور در رده دوم تولید مواد افیونی قرار دارد. 

کارشناسان همچنین هشدار داده اند میزان برداشت محصول از مزارع خشخاش نیز امسال تا سی درصد افزایش نشان می دهد و بدین ترتیب تولید بالقوه خشخاش در مقایسه با سال 2015 حدود 43 درصد بیشتر شده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار