سمنان؛

تکذیب شایعه تلف شدن یک قلاده یوز در استان سمنان

از ابتدای سال۹۵ تاکنون خوشبختانه هیچ یوزپلنگی در استان به هر دلیلی کشته نشده است

به گزارش خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان؛مدیرکل حفاظت از محیط‌ زیست استان سمنان ضمن رد قوی شائبه کشته شدن یک یوز در استان درباره عکس منتشرشده از لاشه یک یوز در فضای مجازی منتسب به شاهرود، گفت: این خبر شایعه بوده و خوشبختانه هیچ یوزی در استان کشته نشده وبرخی اخبار یا مربوط به گذشته و یا شایعه است.
عباس دامنگیرافزود: از ابتدای سال جاری تاکنون تنها اخبار مشاهدات یوز از مکان‌هایی مانند دلبر، توران و میاندشت مخابره می‌شود که این خبر خوش ناشی از ازدیاد تغذیه و امنیت یوزها در منطقه است.
وی در پاسخ به پرسشی درباره اعتبارات بین‌المللی طرح حفاظت از یوز نیز گفت: تاکنون ریالی از اعتبارات عمرانی در حوزه یوز به استان سمنان و حتی استان‌های دیگر پرداخت‌نشده است و تنها برخی اعتبارات برای برگزاری دوره‌های آموزشی محیط‌بانان و بازدید از مکان‌های مورد مشاهده یوز در استان‌های خراسان، سمنان و یزد پرداخت‌شده که این طرح‌ها نیز اجرایی شده است.
دامنگیر همچنین بیان داشت: در راستای حفاظت از یوز برخی تفاهم‌نامه‌ها مانند فنس کشی و علائم ترافیکی جاده و احداث روگذر بر روی محور تهران-مشهد با وزارت راه و شهرسازی امضاشده که این موارد در دست پیگیری است اما اعتبارات پروژه یوز تخصیص نیافته است.
وی افزود: مجموعه اداره حفاظت از محیط‌زیست استان سمنان اقداماتی مانند آبشخور چهارپایان، تأمین علوفه حیواناتی مانند کل و بز، قوچ و میش و ... را در سطح زیستگاه‌های حیات‌وحش استان انجام می‌دهد تا در کنار ازدیاد نسل یوزها تأمین علوفه چهارپایان نیز تحقق یابد همچنین این اداره کل با گشت‌های مداوم و کارهای تحقیقاتی در راستای مراقبت از جمعیت یوز تمام تلاش خود را در دستور کار دارد.
مدیرکل حفاظت از محیط‌ زیست استان سمنان بابیان اینکه افزایش مشاهده یوز در استان که در مهرماه به پنج یوز افزایش یافت نشان‌دهنده افزایش غذا و امنیت این جانوران در منطقه است، گفت: در مهرماه پنج قلاده یوز شامل چهار یوز و توله و یک یوز نر در شاهرود و منطقه دلبر مشاهده‌شده اما گزارشی از کشته شدن هیچ یوزی در استان دریافت نشده است.
انتهای پیام/ی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.