پخش مستند «رگ‌های کاغذی» بزودی از شبکه مستند

قرار است این برنامه جمعه هشتم آبان ساعت ۲۱/۳۰ به صورت هفتگی از شبکه مستند پخش شود.

پخش مستند «رگ های کاغذی» بزودی از شبکه مستند
احمد جان میرزایی کارگردان در گفتگو با خبرنگار حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: مستند «رگ‌های کاغذی» که حاصل سفرم به هند است، از روز جمعه این هفته پخش می‌شود. قرار است این برنامه جمعه هشتم آبان ساعت ۲۱/۳۰ به صورت هفتگی از شبکه مستند پخش شود.

وی ادامه داد: سال گذشته سفری به هند داشتم. در طول آن سفر همراه با علیرضا قزوه به عنوان کارشناس، توانستیم مجموعه چهار قسمتی با نام «رگ های کاغذی» را تهیه کنیم. این مجموعه مستند سابقه هشتصد سال تاریخ مکتوبات فرهنگی ایرانی اسلامی در هند را مطرح می نماید. طی این دوره نسبتا طولانی ما شاهد نگارش هزاران هزار نسخ خطی و اسناد تاریخی به زبان فارسی هستیم که متاسفانه پس از روی کار آمدن استعمارگران انگلیسی در شبه قاره و اعمال سیاست فارسی زدایی از دستگاه های حکومتی هند و از مکالمات روزمره مردم، این نسخ تاریخی با ارزش رو به فراموشی و نابودی رفتند.  
 
وی اظهار داشت: پس از پیروزی انقلاب با فعالیت سی و چند ساله دکتر مهدی خواجه پیری و با حمایت های مقام معظم رهبری به تدریج کار جمع آوری، مرمت، تهیه نسخ دیجیتالی، فهرست نگاری و دهها کار مهم و مرتبط دیگر آغاز شد که از دل این فعالیت‌های پر فراز و فرود، مرکز بین‌المللی میکروفیلم نور به عنوان یک مرکز فرهنگی کاملا غیر انتفاعی متولد شد.  
 
کارگردان این مستند عنوان کرد: مجموعه مستند «رگ های کاغذی» ضمن مطرح نمودن موارد متعدد مرتبط با این مرکز به دنبال آن است تا حاصل کار مرکز را به محققان، اساتید، دانشجویان و عموم افراد معرفی کند. به آن امید که پژوهشگران بتوانند از گنجینه گرد آمده در مرکز هزاران نکته ناگفته تاریخی و علمی میان ایران و هند را روز آمد و منتشر نمایند.  
 
گفتنی است؛ تهیه کننده، تصویربردار، تدوینگر و کارگردان: احمد جان میرزایی، کارشناس و نویسنده: دکتر علیرضا قزوه، مدیر تولید: علی جعفری، مترجم: دکتر عزیز مهدی، امور فنی رایانه: عباس ثمرین و ... از عوامل مستند «رگ های کاغذی» هستند .


انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار